Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Svag inledning

New York-börserna avslutade fredagen på minus där framförallt tekniksektorn tyngde handeln. En svag rapport från mjukvarujätten CA Technologies överraskade negativt och att Michiganindexet för maj kom in bättre än väntat hjälpte inte sentimentet. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,8 procent medan S&P 500 backade 0,8 procent och tekniktunga Nasdaq Composite stängde på minus 1,2 procent. På råvarumarknaden noterades de flesta metaller nedåt, efter att ha stigit tidigare under dagen. Det motsatta gällde för oljepriset, som återhämtade sig efter att ha noterat nedgångar tidigare under dagen i samband med att dollarn stärktes. Vid Nymex stängning var WTI-oljan i första termin upp 0,66 dollar per fat till 99,63 dollar per fat. Trots återhämtningen backade oljejättarna Chevron och Exxon Mobil med 0,4 respektive 0,2 procent. ...

INTEGRA GOLD - SNART GÅR STARTSKOTTET

Visst tusan finns det bra med guld i backen! Ett litet utdrag från de senaste borrresultaten: * Parallel Zone 54.31 g/t gold over 6 meters, 45.88 g/t over 1.02 m, 30.08 g/t over 1.72 m, 21.48 g/t over 2.77 m, 16.63 g/t over 5 m. 14.99 g/t over 8.5 m, * Forestel Zone 31.18 g/t gold over 1.4 meters, 23.19 g/t over 2 m, 19.4 g/t gold over 2.9 m * Sigma Zone 23.00 g/t gold over 1.4 meters. ...

Mina favoritbolag 2/2011

Min bloggar är lika lätträknade som plusveckorna på börsen! Orsaken är förstås min intensiva tillvaro och frånvaron av egen tid. Snart blir det nog mer tid och kan skriva fler bloggar, men jag vågar inte ännu säga när. Jag gillar verkligen det är mediet. Skönt avbrott till min vardag. Jag älskar också mina barn. De är viktigast. Personligen tycker jag att börsen har varit stark i år! Våren har varit ekonomiskt turbulent, där vi har upplevt krig, råvaruhausse, jordbävning, riksdagsval och Portugalkris. Ändå noteras en viss ökning på börsindex. Det tyder på en styrka tycker jag. En styrka som ingen riktigt vågar ta fasta på, iaf inte officiellt. ...

Omprövning

Under en tid nu har jag omprövat och sålt av, till förlust; PA Resources, Swede Resources och Shelton Petroleum. Tre spekulativa innehav i oljebranchen. Så varför säljer jag? Jag har framförallt omprövat hela oljebranchen och möjligheterna för mig personligen att göra goda investeringar i den branchen. Olja och vårt oljeberoende är något mycket påtagligt, inte bara i våra dagliga liv, utan också i medias rapportering. Väldigt mycket “information” förekommer. Oljepriser upp, oljepriser ned, rapportering om peak-oil, länders oljereserver et.c. i näst intill all oändlighet. Det är väldigt svårt att inte påverkas av detta, i stort sett dagliga, “brus”. Det är svårt att veta om det är en själv som kommit fram till en slutsats, eller om den slutsatsen kommer ifrån att man dagligen matats med information, som är mer eller mindre vidkommande för enskilda bolag. ...

Betting: plötsligt händer det!

På bara några dagar har det annonserats två större affärer i den svenska spelbranschen. I förra veckan var det Entractions ägare som fick 700 miljoner skäl att fira och i dag är det Betssons tur att se börsvärdet öka med det onoterade Betsafe. Den som är säker på att budet på Entraction kommer att gå genom kan köpa aktier på börsen för 65,75 kronor och sälja dem i erbjudandet för 67,56 kronor med likvid 15 juni, en god “utdelning” på 2,7 procent. ...

Omsätter en halv miljard och värderas endast till 16Mkr

Satt för några dagar sedan och sållade igenom börsens bolag. Ett nöje som jag sannolikt delar med er andra. Fastnade dock vid AU Holding. Ett bolag som skall vara en koncern som erbjuder tjänster och produkter från hela guldsektorn. Ett intressant perspektiv är man besitter bolag som gynnas vid Guldprisets uppgång så som Guldpriset nedgång. Det finns helt klart en plan som Gösta nämner i Jönssonligan filmen. Kan ta ett exempel. Medans försäljningen av dentala legeringar har gått ner. Har marknaden för alternativa billigare produkter dock sämre sett sin framtid detta har dock givetvis påverkat alldental omsättning. men medans marknaden för dentala legeringar har minskat så visar bolaget ändå en organisk tillväxt på 70% från förgående år, man har dessutom ökat vinsten med 135% hur kan det komma sig? Jo man expanderar alltså på alla andra marknader idag så att alldental marknadsminskning inte ens märks. vilket är jäkligt bra jobbat. ...

Undvik att hamna i Diamydknipan

Det stora raset. I fredags var Diamyds börsvärde 3,5 miljard kronor. I måndags när börsen öppnade fanns det bara en halv miljard kvar – en värdeminskning med 83%. Den psykologiska bördan. Detta innebär att tusentals investerare tillsammans förlorat miljontals kronor. Det tragiska är inte bara vilken ekonomisk katastrof detta innebär för många. Ofta blir nämligen de psykologiska såren större än plånbokens. Att ta en förlust gör alltid ont, men börsfall som detta kan tömma en hel aktiedepå eller tom sätta den som investerar i skuld. I många fall gör förluster som dessa att man tappar förtroendet till börshandel och inte tittar åt en akties håll på länge. ...

Årsstämma SensoDetect

SensoDetects årsstämma besöktes av sammanlagt 17 aktieägare och tre icke aktieägare (Sigrun Axelsson och två revisorer). Ändå var 52 % av aktierna samlade, vilket innebär att makten är samlad på ett fåtal personer. Men det visste vi ju redan. Mötet var i sista stund flyttat till en grannlokal till SensoDetects kontor. Förmodligen för att det var så få anmälda (min tolkning). Mötet var naturligtvis av formell karaktär, där Leif Smeby med sitt norska modersmål höll i mötet. Leif utstrålar verkligen en stor portion pondus trots sitt lugna och ganska tysta sätt. Han har varit med förr och när han talar lyssnar alla. ...

Öppning i sidled

De amerikanska börserna noterade uppgångar under torsdagen. En svag inledning förbyttes mot ett starkt sentiment under eftermiddagen och kvällen. I fokus stod en svajig råvarumarknad. Vid stängning var Dow Jones och det breda S&P 500 upp 0,5 procent medan Nasdaq Composite steg 0,6 procent. På råvarumarknaderna var rörelserna blandade. Råoljan vände upp under kvällen efter att ha noterat nedgångar under större delen av dagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin upp 0,75 dollar per fat till 98,96 dollar per fat. ...

Biotec Pharmacon / ArcticZymes ångar på!

Kortfattat om ArcticZymes De enzymer som ArcticZymes har i sin patentportfölj är unika och finns endast i den arktiska miljö där forskningen bedrivs . Enzymerna kännetecknas av hög aktivitet vid låga temperaturer och att de kan inaktiveras med en måttlig temperaturhöjning vilket ger stora fördelar vid diagnostik och forskning. Allt pekar just nu åt rätt håll fört ArcticZymes. Kundstocken som tiofaldigats under 2010 börjar så smått ge utslag och de försäljningsmål som ArcticZymes VD Jan Buch Andersen konservativt angivit till ca 35 Mnok till 2012 kan revideras upp en aning. ...