Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsläget 24/5

Mycket har hänt i den alternativa verkligheten som jag kallar den, börsen. Vi har sett alltifrån Fukushima-effekten till Europa-oron. Vi är inne i turbulenta tider och aktiekurserna åker upp och ner på börsen. Det ges såklart väldigt fina lägen till att öka på befintliga innehav. Det har även varit utdelningstider och det har gett lite extra medel i kassan. Ganska trevligt om jag får säga det själv, det blir som en liten belöning för det senaste årets (arbete). Även om jag inte ser det som något “måste” arbete så är det kul att den tid man har lagt ner faktiskt har gett något, det blir så mycket mera konkret än bara avkastning. Tele2 var ju en av årets aktier som delade med sig rikligt av kassan, hela 17-18 procent beroende på när man gick in i aktien. Jag gick in i den under Fukushima, kursen gick sakteligen upp och sålde av runt 155. Gjorde vinst och köpte sedan tillbaka på 125. Jag är personligen riktigt nöjd med transaktionen då jag i slutändan fick mera för ursprungsmedlen än vad jag hade fått om jag tagit emot utdelningen istället. Konstigt hur det kan vara egentligen men man får räkna på olika scenarior helt enkelt. Det är inte svårt att tjäna pengar, bara man är lite underfundig. ...

Späckat nyhetsflöde för PetroGrand

Eftersom jag i morgon faktiskt kommer att besöka Ryssland passar det ypperligt med en kort uppdaterad blogg om Petrogrand, trots att skribenterna Cheborashka och Tsardinverne nyligen bloggat om bolaget. Den främsta anledningen är att Petrogrand just nu förtjänar lite extra utrymme eftersom nyhetsflödet förväntas vara starkt framöver. Redan i morgon får vi en aptitretare då årsredovisningen för 2010 publiceras. Visserligen kommer inte denna att innehålla så värst mycket kursdrivande material men VD-ordet kan ju ge en hint om vad vi har att vänta framöver. På måndag, 30 maj, dyker däremot delårsrapporten upp samtidigt som Petrogrand anordnar kapitalmarknadsdag. I rapporten kommer investerarnas ögon sannolikt att riktas mot bolagets kassa som vid periodens slut torde ha varit i nivå med dagens börsvärde. En bekräftelse på detta skulle eventuellt kunna elda på aktien. Då Petrogrand dessutom är underanalyserat tror jag att kapitalmarknadsdagen kommer att bidra till ökat intresse och förhoppningsvis även ge fortsatt kursuppgång. Ytterligare finns det skäl att pricka av 6 juni i almanackan eftersom det är sista dagen i den due diligence-process som ger Petrogrand förköpsrätt till det oljeproducerande bolaget i Orenburg-regionen som Petrogrand gav info om för två månader sedan. Ett köpavslut här kommer sannolikt att stärka aktien då vi förhoppningsvis kommer att få ta del av mer information kring förvärvet. ...

Guld fortsätter sitt utbryt och olja håller stabil stödzon.

I går skrev jag om guld som för tillfället såg ut att vara på språng och stack ut ut mängden från många andra råvaror då ädelmetallen bröt ut från de tidigare dagarnas konsolidation. Observationen visade sig vara rätt då guld under gårdagen fortsatte röra sig uppåt från formationen. Observera också hur köparna i olja hållit hårt i zonen runt 96 dollar. Olja har sedan i fredags på kort sikt visat en något högre dubbelbotten vid 96,40. Är detta ett tecken på fortsatt styrka tro? ...

Positiv öppning

Börserna i New York vände ner under måndagen påverkade av att Standard & Poor sänkt utsikterna för Italiens kreditbetyg. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 1,1 procent, det breda S&P 500 tappade 1,2 procent och tekniktunga Nasdaq Composite stängde på minus 1,6 procent. En starkare dollar och svag inköpsstatistik från Kina fick både olja och basmetaller att falla under måndagen. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 97,60 dollar per fat vilket motsvarar en nedgång med 2,50 dollar per fat. Guldet trotsade de fallande råvarupriserna spotpriset var upp cirka 4 dollar till 1 517 dollar per uns. Bland oljejättarna noterades både Chevron och Exxon ner med 1,2 respektive 1,1 procent efter press utav fallande oljepriser. ...

PetroGrand några grafer

En och annan som börjar upptäcka PetroGrand. Riktigt kul att fler ser fyndet. Det har skrivits några fina bloggar under senare tid så det går bra att använda redeyes sökfunktion. Mycket bra info tillgänglig så jag tänkte bidra med ett par bilder / grafer. Har tidigare försökt lägga in grafer på rätt ställe men det blev inte något vidare bra resultat. Hänvisar därför via länkar till utlagda grafer på BS. Hoppas ni ursäktar. ...

EUR/USD på viktig stödnivå

Förra veckan skrev jag om EUR/USD som befann sig precis under en tidigare viktig Motståndsnivå, Läs Mer… Motståndsnivån höll och nu ser vi EUR/USD befinna sig på en väldigt intressant nivå där vi tidigare sett köparna dominera valutan. Oroligheterna i europa har tyngt euron på senaste och den fortsatta oron gör nu att vågbalansen mellan euro och dollar blir extra intressant, speciellt när valutan befinner sig på så här speciella nivåer. ...

SensoDetect planerar nu även för lansering i Nordamerika

Beaktat det positiva mottagandet avser SensoDetect nu utvärdera de konkreta möjligheter som uppkommit för att under 2011 överväga en etablering i Nordamerika. Lawson Health Research Institute är med fler än 1200 anställda ett av Kanadas största sjukhusbaserade forskningsinstitut. Canadian Surgical Technologies & Advanced Robotics tillhandahåller klinisk och preklinisk validering och marknadsförbereder medicintekniska innovationer. Vidare fortbildar man läkare och medicinsk personal i nya medicinska metoder. Stiller Centre for Technology Commercialization är ett nätverk för kommersialisering av bioteknologisk forskning. ...

Negativ inledning

De amerikanska börserna avslutade handelsveckan med nedgångar under fredagen. Negativ europeisk makrodata sänkte sentimentet och pressade index. Vid stängning var Dow Jones och Nasdaq Composite ned 0,7 procent medan det bredare S&P 500 backade 0,8 procent. Råoljepriset steg på fredagen sedan API meddelat att bränsleförbrukningen ökade i april. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin upp 1,17 dollar per fat till 99,61 dollar per fat. På ädelmetallmarknaden steg spotpriset på guld drygt 20 dollar per uns till knappt 1514 dollar per uns. ...

Less is more

Tänkte här i ett blogginlägg försöka ge mig på att plocka upp några lösa trådar som legat och skräpat på Redeyes community. Angående antalet bolag i en aktieportfölj. Ämnet har manglats förut på forumet men är för kittlande för att tillåtas vila i frid. Jag anser att det fortfarande gives plats för några utvikningar. Om jag lyckas knyta ihop några tåtar som inte faller någon i smaken så är det ju bara för er att lösa upp tåtarna och lägga tillbaka dem på samma virtuella ställe där de låg innan. Okej, jag smygbörjar. ...

PLUS 70% OM 3 VECKOR ?

FINANSIERING - GRUVSTART - CAPEX Vi har i tidigare trådar diskuterat fördelarna med den befintliga infrastrukturen vilket sannolikt ger ett lågt Capex. Det verkar stämma med vad Integra Gold Corp har med i beräkningarna. Integras strategi är att börja bryta via dagbrott och räknar med ca 10 M $ fram till start. Intäkterna från dagbrottet kommer användas till fortsatta borrningar samt att starta utvinning från de andra zonerna. Man siktar på att börja få intäkter så snart som möjligt för att själva kunna finansiera den fortsatta verksamheten. Från botten på dagbrottet kan man sedan gå under jord och fortsätta bryta. ...