Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Kvällens oljeanalys 26/5

Börjar med en uppdaterad bild från gårdagens analys. Då sa jag att oljan skulle gå ner till 112-113 dollar. Detta hände inte, vi kom som lägst till 114 dollar. En huvudskuldra formation har nu bildats och detta i kombination med att vi misslyckas med att sätta nya toppar kan leda till en nedgång. Detta är dock en mycket osäker nivå. Trendkanalen har ökat något i styrka men eftersom vi misslyckats med att sätta nya toppar finns det en chans att vi inte håller trendkanalen nu när kursen testar botten. I så fall tror jag på en korrektion neråt i första hand till 113 men kanske ända ner till 111 dollar per fat. Om stödet håller däremot och en ny högsta nivå bildas de närmaste timmarna kommer trendkanalen vara intakt och vi bör se en relativt snabb korrektion upp till över 120 dollar per fat. Det är helt klart en mycket spännande nivå och det kommer bli intressant att följa oljans utveckling närmaste 24 timmarna. ...

G5 Entertainment CEO-interview 3

**General information:**G5 Entertainment is a developer of downloadable games for iPhone, iPad, Mac, PC and other portable consoles. G5 actually has the largest amount of casual games on Apples App Store. The companies portfolio contained over 50 games at the end of 2010 and the goal is to release 80 more during 2011 including Games for the Android market. Compare this to Starbreeze for example that only has a handful of games and is planning to release 1 game during 2011. G5 also has positive cash flow and now long-term loans. ...

Stigande råvarupriser ger stöd

De amerikanska börserna noterade uppgångar på onsdagen. Handelsdagen inleddes i moll men sentimentet stärktes successivt under dagen bland annat till följd av positiva trender på råvarumarknaderna. Vid stängning var Dow Jones och det bredare S&P 500 upp 0,3 procent medan Nasdaq Composite avancerade 0,6 procent. Den amerikanska oljelagerrapporten visade bland annat att kapacitetsutnyttjandet vid raffinaderierna ökat kraftigt under förra veckan vilket fick oljepriset att skjuta i höjden under eftermiddagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en uppgång på 1,31 dollar per fat till 100,90 dollar per fat. Även basmetallerna steg medan ädelmetallerna drog åt olika håll. ...

Kvällens oljeanalys

Var över två år sedan jag skrev på Redeye men har tänkt länge att jag ska ta upp bloggandet igen. Då skrev jag mest aktieanalyser och handlade med Aktier. När jag började handla med CFDs så tog det allt mer tid och bloggen fick ge vika. Har tänkt försöka göra en uppdatering varje dag främst för mig själv men jag tror det skulle kunna vara till hjälp för en person som precis börjat handla med CFDs i allmänhet och oljeterminer i synnerhet. ...

aroCell - Bra chanser till mycket positiv kursutveckling!

aroCell - Stor potential Det är nog inte så många som kollat upp detta bolag, jag trode det skulle vara omöjligt att komma in under 4 SEK. Bolaget värderas vid nuvarande kurs på 3,30 SEK till 25 MSEK. Potentialen är mycket hög och den första produkten kommer att börja säljas redan i höst! Produkt 1 heter TK210/hem, detta gäller för blodcancer. Syftet är att ta reda på hur aggressiv en cancer är och mäta detta och hur fort den då växer. Detta är mycket angeläget att få svar på då man i ett tidigt skede kan sätta in enklare behandlingsformer när cancern befinner sig i ett tidigt skede, detta gäller särskilt för de som en gång drabbats av cancer och därmed kan dessa kollas regelbundet för att upptäcka de “återfall” som ofta inträffar. ...

NeuroVive planerar för ett listbyte - besked från VD idag

Det kanske bästa nya beskedet kom allra sist som svar på min fråga om börsnotering för ett bolag med ett par långtgångna läkemedelsprojekt för att vara noterat på Aktietorget eller annan liknande mindre lista som institutionella placerare normalt skyr. - Jo NeuroVive planerar för ett listbyte ! För det intressanta och mycket potentialrika strokeprojektet gäller att man nu har valt ut en läkemedelskandidat och testar NVP014 som är NeuroSTAT plus en bärarmolekyl från den holländsk samarbetspartnern to-BBB för att kunna passera blodhjärnbarriären. Projektet genomgår nu djurstudier för utvärdering av de farmakokinetiska och toxiska egenskaperna. NVP014 är även tänkt att användas för indikationerna lätt TBI och status epilepticus. Om de farmakokinetiska och toxiska egenskaperna är tillfyllest beräknas en fas I-studie inom stroke kunna inledas nästa år. ...

Från Hamburger Börs till OMX-börsen

Först Moberg Derma som det finns all anledning att hålla ögonen på, inte minst för att den debuterar på börsen i morgon (26 maj 2011). Det kan vara intressant att följa aktien och dess utveckling från första dagen. VD Peter Wolpert presenterade aktien och framhöll: 1) Man startade bolaget och dess verksamheten på grundvalen att det skulle vara tråkigt. Ja, inte bolaget men verksamheten. Ja inte verksamheten heller utan produkterna. ...

Silver hänger på "guldrushen"

Det har varit intressant att under två dagar följa guldets utbrott från 1500. Gårdagen var väldigt spännande då vi såg eftersläntraren silver göra början på en liknande rörelse. Det var i går förmiddags som silver bröt sig loss från sitt tidigare konsolideringsområde och fortsatte sedan under dagen uppåt. Goldman Sachs uttalade sig även i går om att de ser positivt på råvaror de de anser att det finns ökad efterfrågan inom sektorn vilket kan ha pressat upp priserna något. ...

Nära Eurokrasch?

Om Grekland kraschar drar det med sig andra krisländer. ECB blir insolvent och många banker kommer att krascha pga av de är exponerade mot Grekland. Kostnaderna för många länder och deras ekonomier blir enorma. Det finns idag närmast en konsensus bland analytiker och bankfolk om att Grekland inte klarar av sin situation. Risken är därmed mycket hög och konsekvenserna blir riktigt stora. Kraschen kommer nog att likna Lehman Brothers-kraschen. Det riskerar att bli ont om kapital. ...

Negativa tillväxtsignaler

De amerikanska börserna noterade nedgångar under tisdagen efter en oregelbunden handelsdag med små volymer. Börserna inledde uppåt men föll tillbaka under eftermiddagen sedan farhågor om sämre utsikter för bland andra verkstadsbolag sänkt sentimentet. Vid stängning var Dow Jones ned 0,2 procent, det bredare S&P 500 sjönk 0,1 procent, medan Nasdaq Composite tappade 0,5 procent. Metallerna och råoljan återhämtade sig under tisdagen efter måndagens prisfall och noterade breda uppgångar. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin upp 1,60 dollar per fat till 99,50 dollar per fat. Bland ädelmetallerna steg spotpriset på guld med knappt 6 dollar per uns till strax under 1523 dollar per uns. ...