Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nya lärdomar av gamla äventyr

Jag känner mig som en nergången alkis, som desperat försöker att komma ihåg gårdagskvällen, när jag går igenom depåhistorik. Köpnotor och säljnotor. Insättningar och utdelningar. Inlösenrätter och teckningsrätter, och till och med en del splittar. Mycket har det blivit de senaste tre åren. Riktigt, tre år har gått sedan jag öppnade mitt depåkonto och började likt en konstnär leva ut min passion - aktier! Det är riktigt intressant att se köpnotor för boliden när kursen stod i 25 kronor, eller industrivärden som då kostade 68 kronor. Mycket nöje en lördagseftermiddag! Då kan man fråga sig vad jag får ut av att sitta och gå igenom allt detta, egentligen ingenting om jag skall vara ärlig. Det är bara en massa data och siffror och belopp. Det är först när man funderar på varför man ena dagen köpte och sedan tio procent senare sålde av?! Tio procent är alltid tio procent men det är också snabba cash. Snabba cash är aldrig fel men det hade kunnat vid det här laget vara 50-60 procent. Man skulle kunna säga att jag har varit lite ivrig att sälja och göra vinst. Jag kanske ville göra snabba klipp och förstod inte meningen med att köpa och sedan sitta och trycka på innehaven tjugo år. Kanske, kanske inte. ...

Foggy man in Fear..

Stilen trogen ger jag inga precisa råd - dom får ni själva fatta - jag vill bara spegla känslorna i ensamhetens investeringsmörker. Dessutom har vi ju kf, Kim, mm. Som kommer med fin fina precisa råd i sina bloggar. De är tom. så perfekta att jag finner det onödigt att kommentera deras bloggar, då jag har inget att tillföra. Men nu gäller det den “Perfekta stormen”. Läges speglingen överensstämmer med min uppfattning, men med lite nyansskillnader. Därför avvaktar jag med köp knappen, men är redo för scenariot. ...

Enjoy, inför Q1 rapport

Jag har under veckan sålt ut den större delen av mitt innehav i Enjoy i ett kursintervall om 3,79-3,95 kr. Sedan jag klev in på 2,53 kr har jag haft en utveckling på drygt 50%. Anledningen till utförsäljningen är inte att jag tappat tron på bolaget, tvärtom, den är kanske större en någonsin med hänsyn till det senaste pressmeddelandet. Mina förväntningar på Q1-rapporten är ganska låga, det intressanta i Enjoy ligger inte i nutid utan i framtid. Dock inom en ganska snar framtid. Tidigast i Q3 tror jag vi kommer kunna se tydliga effekter från nya avtal ...

2017-05-30 14:22 · bib

Karolinska development

Min första fråga är hur SEB har fått fram värdet 51 kronor. En av deras kandidater är inne i fas II övriga är i fas I. Det är alltså extremt stor osäkerhet och vi vet att 99% av alla biotech bolag misslyckas. I sammanhanget är det förstås intressant att känna till att det var SEB som tog dem till börsen. Jag skulle väldigt gärna se hela analysen för att kunna lära mig mer. ...

Oljeanalys 27/5

Brentoljan har under hela dagen försökt bryta upp över 115,5 dollar per fat men misslyckats.Efter senaste försöket höll inte trendkanalens stöd och detta stöd agerar nu som motstånd. Huvudskuldra-formationen är verifierad i och med det tydliga genombrottet och vi bör se en nergång till i första hand 113 dollar per fat. Det är dock inte omöjligt med en kortsiktig reaktion upp över 115.2-115.4 för att sen vända ner mot målkursen. Om detta sker i kombination med att RSI 14 blir överköpt är det ett bra säljläge. ...

Aerocrine : Värderingsdiskussion

De flesta som sågar Aerocrine anger den dåliga resultathistoriken med förluster på runt 100 miljoner kronor årligen och bolagets “höga värdering”, för tillfället knappt 1 miljard kronor. Dessa personer har inte förstått att Life Sciencebolag bygger värden genom kostnader och investeringar. Intäkterna kommer alltid långt senare, om produkterna håller. Nedan gör jag en detaljerad jämförelse med Medivir, en av analytikernas favoriter i den svenska Life Sciencesektorn. 1) Om man först tittar lite på Medivir som jämförelse så ser det bolagets resultathistorik ut som följer (ebit): ...

Dignitana inför rapport

De senaste kvartalen har Dignitana gått från klarhet till klarhet samtidigt som kursen har stått stilla. Det känns som att det är mycket skräp diskonterat i kursen och inga av de positiva nyheterna har fått utrymme. Jag har noterat att en del aktörer oroat sig inför kvartalsrapporten. Jag kan inte förstå denna oro. Försäljningen har varit dålig och det har marknaden underättats om. Det gick inte att få fram produkter. ...

Stora svängningar i silver öppnar möjligheter

Jag nämnde i går att guld befinner sig på en intressant motståndsnivå på 1530 varav vi under gårdagen sig guld kraftigt backa från denna nivå får att sedan återgå till en långsam rörelse uppåt igen. Det verkar löna sig att läsa mellan raderna här :) Koppar har under de senaste dagarna hängt på andra metaller norrut och börjar närma sig motståndsnivån vid 4,150. Olja som under två dagar visat på styrka pendlar tillbaka något och befinner sig ännu en gång i den tidigare rangen. Observera dock att 100 dollar än så länge verkar hålla på denna senaste lilla rekyl. ...

Positiva makrosignaler

De amerikanska börserna noterade uppgångar under torsdagen. Handelsdagen inleddes i moll sedan statistik rörande BNP-tillväxt och arbetsmarknadssituationen kommit in sämre än väntat. I halvtid vände dock trenden och bland annat teknikintensiva bolag stärkte sentimentet och lyfte index. Vid stängning var Dow Jones upp 0,1 procent, det bredare S&P 500 klättrade 0,4 procent medan Nasdaq Composite steg 0,8 procent. Råvarumarknaderna reagerade överlag negativt på den svaga BNP-tillväxten och de flesta metallerna tillsammans med WTI-oljan handlades ned under torsdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en nedgång på 1,20 dollar per fat till 100,12 dollar per fat. Bland ädelmetallerna var spotpriset på guld ned drygt 3 dollar per uns till strax under 1522 dollar per uns. ...

Jätteläge har inträffat i C-Rad, passa på att fynda och bli rik!

Bakgrund Det har på en del håll på diverse forum förekommit ett antal felaktiga påståenden om C-Rad. Många har försökt att pressa ned aktien både innan och efter rapporten. Det man har klagat på och sagt varit negativ för bolaget är följande: * Nyemission på gång. * GEMini kräver mer test för att bevisa produktens livslängd. * Sentinel kommer att läggas ned pga Catalyst´s lansering. * Catalyst har en konkurrent i Identify från Elekta. ...