Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Inledning kring nollan

De amerikanska börserna noterade blandade rörelser under torsdagen. Dow Jones backade 0,3 procent, det bredare S&P 500 tappade 0,1 procent medan Nasdaq avancerade 0,2 procent. Rykten om att EU tagit fram en treårsplan för stabilisering av Greklands skulder hjälpte till att stärka sentimentet något. Även råvarumarknaderna drog åt olika håll under gårdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en uppgång på 0,11 dollar per fat till 100,40 dollar per fat. Både ädel- och basmetallerna var generellt ned, men minskad riskaptit ledde till stigande guldpriser under torsdagen. Spotpriset på guld steg med 1,8 dollar per uns till nivåer kring 1534 dollar per uns. De båda oljejättarna Chevron och Exxon backade 1,3 procent respektive 0,9 procent. ...

C-Rad+Varian+Sentinel-avtal. Triggers i närtid.

Varian + Sentinel Lägger in länk från vcw dår nåon anonym länkade till en videopresentation av Sentinel tillsammans med Linac från Varian: www.dailymotion.com/video/xa2rtr_sentinel-smart-laser-system-on-line_tech Mycket intressant det här med Varian. Varian är det största strålterapibolaget i världen med en 50%-ig marknadsandel. Det korrekta antalet sålda system från Varian uppgår till ca 500 st/år. Avtalet ska enligt C-Rad kunna skrivas på i juni, alltså mycket spännande dagar framöver. När ett avtal med Varian bekräftas innebär detta en mycket stor milstolpe i C-Rad´s historia då det skulle innebära det största avtalet någonsin för C-Rad och en mycket stark bekräftelse på de stora fördelar med exaktare och effektivare behandling som blir fallet med Sentinel. Elekta har redan skrivit avtal med C-Rad om Sentinel som man har som “Preferred solution” inom positionering. ...

PetroGrand är ett Fynd

Efter besöket på kapitalmarknadsdagen i måndags stärks min övertygelse om PetroGrand som ett begynnande storbolag “Grand” inom rysk petroleumindustri. Det bekräftades även av Renaissance Capital villket fynd aktien är. Teamet med Maks Grinfeld och Schejk Amoudi ackompanjeras av kapitalstarka ägare som Stena (en av Sveriges största familjeägda företagsgrupper), Länsförsärkringar fonder och Metroland (finansmannen Bo Wahlström). Schejk Amoudi har för övrigt flyttat över SPE´s ägande till sitt övriga privata ägande, vilket stärker min syn på caset. Det kan också, men behöver inte vara, en hint om att SPE kan vara inblandade i raff-bygget i Tomsk. Se tidigare blogg, http://www.redeye.se/aktiebloggen/petrogrand/petrogrand-it%C2%B4s-showtime En ev inblandning av Amoudis SPE kan mycket väl ge intressanta möjligheter till olika slag av korsbefruktning. Alltifrån relationer till myndigheter och oljeaffärer bolagen emellan. I affärsjuridik är det ofta bra att separera sitt direkta ägande i olika bolag. Men detta vet vi inget om idag utan är rena spekulationer från min sida. Det vi vet räcker dock mer än väl. ...

ShaMaran till First North den 22 Juni

I samband med nyheten lade man även ut en ny presentation på hemsidan. Nedan kan du se bolagets andel i de olika fälten man har intressen. Det fält som har varit mest på tapeten det senaste halvåret är Atrush, där borrningar avslutadas och testades i vintras. Atrush-1 visade en netpay-oljekolumn i Jurassiczonen på 120 meter (med möjlighet till ytterligare 140 meter netpay i Jurassic Butmah och Cretaceous-zonerna där bra oljeförekomst visades), Ett flöde på 6.200 fat/dag testades. Ingenjörsdata visar på ett möjligt flöde på upp till 15.000 fat/dag. Man skall nu skjuta 3D-seismik i fältet för avgöra var nästa brunn skall borras. En reservuppdatering är under arbete och skall presenteras inom den närmsta månaden. Men hoppas på att kunna producera härifrån i slutet av året. ...

Omsätter 700Mkr värderas till 17Mkr

AU Holding är inte orimligt högt värderad när man med lönsamhet växer så det knakar, I år gör man minst 5,5Mkr i rörelsevinst och kommer att omsätta närmare 700Mkr. AUH är värderad till ca 17Mkr. Jag upprepar 17miljoner, Du har alltså en Payofftid på ca 4år om du köper ut bolaget från börsen, vilka andra bolag kan jämföras med det? Årets första kvartal Omsättningen under perioden 01.01.2011 - 31.03.2011 var fortsatt hög och ökade med 94 % i jämförelse med samma period föregående år. Försäljningen av ädelmetaller och raffineringstjänster har haft fortsatt tillväxt främst tack vare ett fortsatt högt guldpris och ökad medvetenhet om guldets värde. Försäljningen av dentala legeringar har däremot varit låg under perioden och fortsatt att minska. Även försäljningen till Kina har fortsatt minska i och med ett skifte från ädelmetaller till nya billigare produkter. Koncernens resultat har stigit till 1 126 tkr vilket motsvarar en ökning med 85 % i förhållande till samma period föregående år. Ökningen av resultatet kommer av ökade volymer inom raffineringstjänster. ...

100.000:- portföljen

Hej! Jag har succesivt flyttat över medel från min värdedepå i SEB till min kapitalförsäkring i Avanza. Nu är alla medel färdigflyttade. Under “flytten” gick jag in med 80.000:- och resten hade jag delvis investerat i en nyemission(Arocell) som jag väntade på. Eftersom jag hade passerat 120.000kr som var mitt mål för halvåret var jag vid gott mod. Tyckte att jag kunde kasta in lite av “överskottet” på mitt individuella pensionsspar, inte mindre än 5500:- hoppade in från den slaktade portföljen. ...

Enjoy Group Q1 2011, positivt rörelseresultat

De som läst vad jag tidigare har skrivit om Enjoy vet att det ett företag som startade 2005 och utvecklar hyllinredning till kylskåp och detaljhandeln (butikshyllor). Det unika med Enjoys hyllor är att de går att snurra på vilket väsentligen minskar den tid det tar att fylla på med nya varor i hyllorna. Marknaden för kylskåp med varumärkesdekor beräknas uppgå till 20 miljarder SEK och marknaden för butiksinredning är många gånger större, men det vet ni ju redan. Ni vet också att företaget har haft en hel del problem sen starten med akut likviditetsbrist och en avbruten nyemission för att nämna två. Den kanske största anledningen till att försäljningen inte har tagit fart är dock att en av världens största tillverkare av kylskåp med varumärkesdekor vid namn Frigoglass har kopierat Enjoys patenterade lösning för kylskåp och sålt på den svenska marknaden. De insatta vet också att Enjoy har stämt Frigoglass för patentintrång och att målet som skulle avgjorts i april blivit uppskjutet på begäran av båda parter. ...

Ny tenbagger in i portföljen

Jag har varit lite dålig på att uppdatera mina innehav. Ett nytt innehav har tagit plats och inte bara i form av en liten post utan nu är aktien mitt största innehav. VAD SÄGS OM DETTA ? Aktuell kurs: 1,15 USD * Bolaget gick med vinst. 0,26 USD/aktie för 2010. Beräknad vinst för i år 2011 0,55 USD/aktie. För 2012 1.10 USD och för 2013 2.25 USD. ( Enligt bolaget 110531 ) ...

Håll ett öga på Bergs Timber

Håll ett öga på Bergs Timber framöver. Ledningen verkar ta en del smarta beslut som stärker företaget som haft en tung period. Det ser ut som det råder “skördetider” för välskötta sågverksföretag. Dessutom så försvinner det en del sågkapacitet från andra företag som lägger ner verksamheten, men det byggs en del nya också men det brukar ta lite tid innan det blir bra lönsamhet på nya industrier. Timmerpriserna ser ut att hamna på hög men mer rimlig nivå mot fjolårets i vissa fall fantasipriser. Massevedspriserna ser ju också ut att stiga vilket resulterar i att Bergs får bättre betalt för sina biprodukter. ...

Höjd riskaptit

De amerikanska börserna noterade uppgångar under tisdagen. Makrostatistiken kom in sämre än väntat, men sentimentet var trots det positivt sedan förhoppningarna om att EU ska kunna enas om ytterligare stöd till Grekland ökat. Vid stängning var Dow Jones upp 1,0 procent, det bredare S&P 500 steg 1,1 procent medan Nasdaq Composite avancerade 1,4 procent. Den minskade oron över omstruktureringen av Greklands skuld lyfte även råvarumarknaderna under gårdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI-oljan i första termin en uppgång på 2,15 dollar per fat till 102,74 dollar per fat. Ädelmetallerna noterade generellt små prisrörelser, medan basmetallerna överlag uppvisade en stigande trend. ...