Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Inledning i moll

De amerikanska börserna noterade nedgångar under tisdagen. Tillbakagången intensifierades sedan chefen för den amerikanska centralbanken, Ben Bernanke, i ett uttalande sade att den ekonomiska återhämtningen tappat momentum den senaste tiden. Vid stängning var Dow Jones ned 0,2 procent, det bredare S&P 500 backade 0,1 procent medan tekniktunga Nasdaq Composite var oförändrat. Råoljan avancerade under tisdagen sedan det amerikanska energidepartementet skruvat upp sina estimat för den globala efterfrågan på olja. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin upp 0,14 dollar per fat till 99,15 dollar per fat. På övriga råvarumarknader var rörelserna måttliga under tisdagen. Oljejättarna Chevron och Exxon backade under tisdagen med 0,2 procent respektive 0,4 procent. ...

Dags för Digia?

Det ska sägas direkt att finska IT-bolaget Digia har haft roligare vårar på börsen. I år har deras största kund Nokia meddelat att de slopar de IT-system som bl.a. Digia har utvecklar. Sedan det offentliggjordes i februari har Digias aktie fallit ca 40 %! Jag antar att de antingen lobbar för fullt för att komma med i utvecklingen av Windows Phone eller installerar Linux på sina servrar i ren protest. ...

WNT. NÄRANOG SCIENCE FICTION . GROTESKT STOR UPPSIDA...

WNT. NÄRANOG SCIENCE FICTION . GROTESKT STOR UPPSIDA… KAN DETTA STÄMMA ???, tänkte jag, då jag läst på om WNT RESEARCH. Så jag gjorde som jag gjort med andra (bio tech) case, och rådfrågade mitt nätverk. Samma del i nätverket som hjälpte mig att undvika/säljreka KARO (som sedan föll över 80 proc), samt reka Neurovive. Efter min rek steg NVP fö över 1000 proc på kort tid. Tråkigt nog säljrekade jag NVP strax efter min köprek, då det sedermera blev övertydligt att bolaget läckte info som ett såll. Jag har mina principer. Eller snarare hade på den punkten. Man får inte vara FÖR moralisk tydligen, utan värdera sådant handlande till caset som helhet. Nåja,,WNT som sagt. En medicinprofessor med ansvar för forskningsbudget på några hundra mkr vid ett större sjukhus, fick bedöma åt mig om WNT s näranog Science fiction liknande forskning, har odds on att lyckas. Helst hela vägen. Jag förstod inte allt den gode professorn sa, men konklusionen “det ser mkt bra ut” räckte för mig. Har känt personen i 20 år ca. Även så har Cancerfonden gjort en av sina största satsningar någonsin i en startup i lilla WNT. Say no more… ...

2017-05-30 14:23 · gap2

Epicept, kommer rabatten hålla i sig?

Epicept har precis lyckats få ett lån på $10M som utöver befintliga $10M gör att kassan känns säkrad fram till 2013. Epicept har idag 3 st möjliga fas III kandidater i form av AmiKet, Ceplene samt Azixa. Amiket där partner förhandlingar pågår och så fort dessa är klara kommer att gå in i en FAS III studie. En upfront borde ligga på enligt mitt tycke på ca $20M som då borde säkra kassan in i 2014-15. Amiket är en smärtstillande kräm. AmiKet har uppvisat bra resultat vid kemoterapi-inducerad perifer neuropati och postherpetisk neuralgi. Bara kemoterapi-inducerad smärta är ca 1 miljon patienter drabbade av. bröstcancer är t ex ett område där biverkningarna av behandlingen är den vanligaste orsaken till att kvinnor avbryter behandlingen i förtid. Om AmiKet med en partner når FDA godkännande så är troliga intäkter till Epicept på i storleksordningen ca $100M med 10-15% royalty. ...

Golvat Diamyd har kraft att resa sig

Görs förnuftsmässig värdering med hjälp av kunskaper, erfarenhet och intuition ger detta att bolaget självfallet är värt betydligt mer än kassans värde om dryga 15 kr/aktie. Kassan förbrukas ju med tiden genmäler förstås nån som är negativ. Visst men.. Kassan måste värderas i förhållande till kassaförbränning och i kombination med granskning av allt möjligt övrigt. Det är förstås inte så enkelt som några vill se saken att kassan bara förbränns upp i tomma intet. Förnuftigt använd omvandlas den till ett forskningsportföljvärde om den satsas rätt i högintressant forskning. Så att kategoriskt säga att en så stor kassa inte ska värderas visar bara på okunnighet. ...

Potentiellt köpläge i olja?

Silver och guld agerade skakigt mot slutet av förra veckan för att på nytt svänga norrut i samband med fortsatt ekonomiska oroligheter i både USA och Europa. Köparna i koppar verkar heller inte ge upp och attackerar agressivt så fort priset dippar en aning. Detta gör att metallen skapar högre bottnar, se graf längre ner. I olja ser vi ett intressant scenario just nu. Det sker en vågbalans runt 100 dollar. Än så länge har vi inte sett ett stort säljintresse under 100 dollar då köparna på senaste tiden kommit in agressiv ach ägt området under nivån. ...

Svag statistik sänker börsen

De amerikanska börserna noterade nedgångar under måndagen. Vid stängning hade samtliga index fallit tillbaka till de lägsta nivåerna sedan den 23 mars. Dow Jones backade 0,5 procent medan det bredare S&P 500 tillsammans med tekniktunga Nasdaq Composite föll 1,1 procent. Även råvarumarknaderna befann sig mestadels i negativt territorium under gårdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en nedgång på 0,53 dollar per fat till 98,48 dollar per fat. Guldpriset gick mot strömmen under den tidigare delen av handelsdagen, men en tillbakagång under eftermiddagen minskade prisstegringen. Spotpriset på guld handlades upp 4,80 dollar per uns till nivåer kring 1547,20 dollar per uns. ...

Forestlight Studio - det är nu det roliga börjar!

Forestlights Q1 rapport som presenterades för en tid sedan överraskade positivt och det är extra kul att det nyförvärvade bolaget Noble Entertainment går bättre än förväntat! Länk till Q1-an kommer här: http://www.forestlight.se/Docs/Pressrelease_20110505_Q1.pdf Värderingen av hela koncernen är idag löjligt låga ca 26 miljoner kronor vid en kurs på 4,70kr. Bolaget har även nyligen säkrat finansieringen för 2011 genom storägaren Cantus Invest (Anders Bagges bolag) och risken för ytterligare en utspädande nyemission är liten. Följande går att utläsa i pressmeddelandet: ...

Utnyttja kursslakten i Diamyd

Diamyd Medical är sannerligen just nu ett svart hål. Alla pengar som investeras tycks brinna upp i ett ganska raskt tempo. Till en början fick varje flaggningsmeddelande att storägaren Bertil Lindkvist minskat sitt innehav aktien att falla. Givetvis tas inte det som en positiv signal att personen som ägde 30 procent av bolaget säljer. Att aktierna dessutom säljs över marknaden sätter även det en direkt press på Diamyd-aktien. Tillfälligt verkar dock den aggressiva försäljningen ha avstannat då han inte sålt sedan den 20 maj. USA-chefen på Diamyd Medical köpte aktier i Diamyd efter raset på nivåer långt över dagens. Kan USA-chefen kanske vara rätt man att ta rygg på? Han liksom den gamla VD:n Elisabeth Lindner sålde ju aktier strax före raset… Visst luktar det unket om Diamyd Medical och alla märkliga händelser runt bolaget, men det borde nu vara inprisat i kursen. Vi får hoppas på att de skär av kostnaderna nu gällande den pågående undersökningen i USA som är dömd att misslyckas och koncentrerar sig på de värden som finns i bolaget, nämligen kassan samt deras andra substans. ...

Guld och olja i teknisk bullish signal

Det var lustigt att observera de största råvarorna i onsdags. Vid oroliga europeiska börser gick guld i vanlig ordning upp, men fick inte med sig småsyskonen silver och koppar som backade. Silver och koppar varkade vara de som hade de mest korrekta rörelserna då guld strax efter köpfesten tvingades följa med söderut. Olja likaså som tom var nere en sväng under 100 dollar. Som ni ser på grafen nedan var dippen under 100 inte särskilt långvarig då köparna ännu en gång agressivt tog över under nivån. ...