Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Diamyds naturliga målsökande läkemedel

Det är ännu inte så uppmärksammat att Diamyds framtid f n finns i NTDDS (Nerve Targeting Drug Delivery System) som utvecklas som en helt ny klass av banbrytande läkemedel som levererar genbaserade läkemedel på ett säkert och effektivt sätt direkt och lokalt till de nervceller där behandlingen sen sker. Diamyds första NTDDS-projekt fokuserar på användning inom det perifera och centrala nervsystemet och lyckas detta kommer ett antal projekt som nu är i preklinik snabbt kunna bredda och drivas genom bolagets pipeline. ...

Guld i negativ formation

Jag tycker vi har intressanta situationer i både guld, koppar och olja just nu. Silver står mest och stampar på relativt låg volatilitet. Silver brukar dock vara duktig på att överraska så helt klart värd att fortsätta hålla ett öga på. Guld: Huvud skuldra formation. Motståndsnivån 1550 ser ut att hålla fint. Får vi se 1520 igen tro? Koppar: Det har bildats en intressant motståndsnivå vid 4,117 med stöd vid 4,05. Håll koll på de nivåerna. Olja: Har visat sig stark och handlas “stadigt” över 100 dollar. Området kring 102 är en utmaning. ...

Öppning kring noll

De amerikanska börserna noterade breda uppgångar under torsdagen, efter sex raka dagar med fallande kurser. Ett krympande amerikanskt handelsbalansunderskott tillsammans med ett stigande förtroende bland de amerikanska konsumenterna drev på uppgångarna. Vid stängning var Dow Jones upp 0,6 procent, det bredare S&P 500 avancerade 0,7 procent medan Nasdaq Composite steg 0,4 procent. Även råvarumarknaderna bjöd på uppgångar under gårdagen. Råoljan avancerade i spåren av ett misslyckat försök av Opec att fatta beslut om förändrade produktionskvoter. Vid golvhandelns på Nymex noterade WTI- oljan i första termin en uppgång på 1,20 dollar per fat till 101,94 dollar per fat. ...

Olja i ropet!

Jag har under veckan pratat mig varm inför ett potentiellt köpläge i olja i närheten av 98 dollar. Det är förstås kul att nu se dollar handlas över 100 dollar igen. Jag har också pratat om koppar som visar ett handelsmönster som köparna dominerar i närheten av 4,05. Nedan till vänster tittar vi på en fyratimmars graf av koppar. Till höger har vi olja. Båda graferna sträcker sig tillbaka till 9 maj . ...

Trevande inledning

New York börserna stängde ner under onsdagen. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,2 procent, det breda S&P 500 ned 0,4 procent och tekniktunga Nasdaq Composite noterades ned 1,0 procent. Press kom ifrån Fed-chefen Ben Bernankes uttalande om det sämre riskklimatet som delvis bekräftades under onsdagen av Federal Reserves regionala konjunkturrapport, Beige Book. Den visade på inbromsningar i ekonomin i flera stora områden såsom Philiadelphia, Chicago och New York. Stigande råvarupriser under den mätta perioden påverkade konsumtionen. Oroligheterna späddes på utav att Fitch varnade för att USA:s kreditbetyg kan komma att justeras om det mot förmodan inte kommer till en överenskommelse om att höja skuldtaket i tid. ...

Heads up för Oljebolagen.

Hej alla! Dags för en liten “tankar blogg”. Min första tanke går till alla de hundratals miljoner dollar extra/bolag som oljebolagen just nu tjänar på de höga oljepriserna. Jag kan nästan se framför mig hur det ser ut på bolagens ekonomikontor. -Ja vi har ju alltid haft det ganska lätt att få ut hela vårt lager på marknaden. Men nu har det ju nästan blivit löjligt dyrt för kunden… Produktionen minskar men den totala omsättningen ökar. Ett mönster vi kommer att få leva med resten av detta år, men även under 2012? ...

Får man vara negativ mot KARO?

Turerna i KARO väcker frågor. Varför klarar inte företaget av att leverera då de enligt egen och expertisens utsagor har en räcka av mycket intressanta substanser. Bara EPROTIROME borde vara skäl nog till en kurs runt 5 kr. Istället famlar man runt på en nivå som väcker misstankar. Jag har varit klart negativt inställd till den tidigare vdn PO Wallström. Jag tycker inte han motsvarade förväntningarna. Efterföljaren Fredrik Lindgren visade sig var lika inkompetent att föra KAROs talan. Det svamlades om ökade värden i flera steg men det hände inget positivt. Nu har vi en ny ledning igen som inte varken syns eller hörs. Klart då att kursen inte höjs. ...

Vitrolife - genombrott på hemmaplan

Det verkar som om Vitrolifes lungevalueringsmaskin har letat sig hem till Sverige… Igår kallade Sahlgrenska Sjukhuset till pressträff angående en maskin som de har börjat använda… De upplyste om att antalet transplantation kommer att kunna öka med hjälp av denna samt att lungor som tidigare inte kunnat användas nu kan användas… Sahlgrenska refererar till företaget bakom produkten som ”byggd av ett Lundaföretag..”. Detta fick mig förstås att genast komma att tänka på Vitrolifes produkt, utvecklad i Lund av professor Stig Steen. I och med att företagets namn inte omnämns i press o dyl, så hörde jag av mig till VD Magnus Nilsson för en bekräftelse. ...

Diamyd kan falla mer

Många argumenterar för att botten är nådd i Diamyd. Spekulationen bygger på att kassan är ca 15 kronor per aktie och att det finns flera intressanta projekt kvar i bolaget. Det är sant och jag håller med om att värdet på Diamyd idag förmodligen ligger mellan 20-30 kronor. Det betyder dock inte att den inte kan falla mer. Tvärtom tror jag det är högst sannolikt att aktien kommer att falla en bit till. ...

Positivt sentiment bland råvaror?

Guld håller sig på säkert avstånd från stödnivån runt 1520. Silver har någorlunda fastnat i rangen mellan 35-39 men ser ut att skapa högre priser. 39-40 verkar dock vara en motståndsnivå att räkna med. Trendlinjen från 12 maj leder priset, se graf nedan. Säljarna i koppar gör ständiga försök att bräcka metallen. Detta leder till en mycket intressant formation, se graf nedan. Olja går sidledes strax under 100 dollar. Det kanske är FÖR många som är positiva till oljepriset just nu för olja ska lyfta? stödnivån 96-98 ser dock än så länge ut att hålla. ...