Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

FORTNOX-Royaltyersättning?

Den baseras på två parametrar: Omsättning och underliggande antal licenser hos FORTNOX INTERNATIONAL. Se prospekt s.21 men denna information räcker inte för att jag ska kunna ta ställning till pågående emission. Kan 10, 15 och 20% av omsättningen, stegvis-baserat på antalet licenser vara ett rimligt antagande? Tack på förhand/EURO

2017-05-30 14:24 · euro

Värmlands Finans – Hög risk trots avtal

Värmlands finans skrev för en tid sedan ett nytt factoring avtal avseende fakturor för 240 miljoner. Med en beräknad marginal på 3% på omsatt belopp verkade det som en mycket positiv nyhet. När nu finansieringen för denna expansion är klar genom en nyemission och konvertibla lån så är det många som tycker att aktien är undervärderad vid sin nuvarande kurs. Det råder inget tvivlen om att aktien har potential och kan vara värd mångdubbelt mer om några år men det är ändå några saker som investerar skall komma ihåg, några risker som man inte skall glömma och dessa risker kan till stor del rättfärdiga den nuvarande kursen. ...

2017-05-30 14:24 · wrb

Guld i oexploterade Nordirland

Dalradian Resources är skapat av Andy DeFrancesco, en gammal veteran inom Wallstreet. Andy fokuserade sina investeringar till Olja och Guld. Efter flera år av arbete hos dagens Canaccord Capital bestämde han sig för att driva eget. Och där är vi idag, hans ”hus” inriktar sig dels på guld och därav uppkomsten av Dalradian Resources samt onoterade Tolima Gold. Hans prioritet ligger i ledningen, där vill han ha de bästa på marknaden, de starkaste, de mest inflytelserika. Helt enkelt de som drar till sig uppmärksamhet och vet hur man skapar värde från nollpunkten. ...

LOL :) PA Resources(PAR) fick nog och ägde de som pressat kursen idag!!!

Hej! PAR har varit vänliga att inte göra några prognoser senaste tiden utan bara rapporterat produktionen månadsvis. Detta har gett att kursen ändrats nedåt på månadsbasis i takt med att produktionen minskat månad för månad. I den senaste tidens(enligt mig omotiverade) nedgång så har det sålts av rätt friskt från storbankens och institutens sida. Idag var kursen nere på 3,76kr när bolaget självt fick nog. Istället för att som tidigare vänta till ca en vecka in på nästa månad för att avslöja resultat för produktionen, så gavs besked om både Azuitez produktion samt priset på faten man liftat de senaste dagarna. Hela 114$/fat senaste dagarna, vilket är ett mycket bra besked. ...

NeuroVive - bästa köpläget sedan vintern 2009-2010

När NeuroVive i april i år hade stigit med 40-50 % sedan årsskiftet till över 40 kr i kurs anade nog väldigt få att aktiekursen skulle komma att halveras inom ett par månader. Utsikterna för en fortsatt omvärdering uppåt var goda både enligt fundamental och sannolikt enligt teknisk analys. Bolaget hade ett väldigt framgångsrikt år bakom sig med positivt nyhetsflöde som bl a medförde förkortad tid till eventuell marknad både avseende TBI och hjärtinfarkt. ...

Rusning i Koppar

Koppar rusade i går 2,9% vilket är den starkaste rörelse vi sett i metallen sedan den 18 maj. Triggern orsakades av Kinas industriproduktionsrapport som överträffade analytikers förväntan. Den ökade industriproduktionen minskar oro för minskad efterfrågan på koppar. När en specifik metall rusar på detta sätt kan det ofta påverka enskilda bolag. Nedan ser ni en 4-timmars graf av koppar från 5 maj: Titta på denna senaste rörelse jämför med tidigare storlek/höjd på candlesticksen i grafen. Volatiliteten ser ut att ha exploderat.** Koppar befinner sig nu helt plötsligt i omådet för senaste motstånd. Ovanför oss har vi även 4,2 zonen. Under oss är 4-4,5 intressant som stöd.** ...

Ruric går i Ruriks fotspår!

Rurik och hans vikingar korsade för en tid sedan Östersjön, med uppdraget att utforska Gårdarike(nordvästra Ryssland) och tillsist bosätta sig i Holmgård(Velikij Novgorod= en vacker stad, ett stenkast från Sankt Petersburg). det lär ha varit en stormig resa på Östersjön, men väl i Holmgård blev Rurik snabbt en älskad person. folket i Gårdarike hade länge sökt efter en stark ledare, och Rurik blev svaret. drygt 1000 år senare var det så dags för Ruric att erövra Sankt Petersburg. Sankt Petersburg hade länge sökt en stark aktör, vilken kunde förädla staden - en ledare som kan få fram stadens sanna potential. Ruric visade snabbt att man var rätt “man” för uppgiften. ...

Integra Gold Corp - I väntans tider

Jag får mängder med frågor om Integra och många vet nog inte riktigt vad de ska vänta sig av resursuppdateringen. Jag sammanfattar därför min syn i bloggen. NI 43-101 STEG 1 Jag tror på runt 0,7 M Oz ( plus / minus 0,1 M Oz ) inferred och eventuellt en del M&I. I slutet av året tror jag vi har drygt 1 M Oz och en del av dessa M&I. Min riktkurs ( som jag skrivit om här http://www.redeye.se/aktiebloggen/plus-70-om-3-veckor ) om NI 43-101:an faller ut som planerat är runt 1 CAD. ...

Ett första inlägg... (Ruric)

Jag bör nämna att Ruric är förknippad med mycket hög risk. Bolagets verksamhet påverkas både av politisk och finansiell risk. Jag är även på en ren amatörmässig nivå och mina antaganden, beräkningar och slutsatser bör därför tas i beaktning inför detta.. “Ruric äger och utvecklar fastigheter i centrala St Petersburg. Potentialen i bolagets fastighetsprojekt är stor, därmed kan det också finns en betydande uppsida i aktien.” Under senaste tiden har kursen i Ruric drabbats mycket hårt. Bl.a då många investeringar misslyckats, grundaren och styrelseledamoten Nils Nilssons plötsliga bortgång, men framförallt efter att flera felaktiga uppgifter om att Ruric förlorat Apraksin Dvor läckt ut på internet, speciellt i ryska medier. Jag har behållt mitt innehav och länge undrat vad det är som gäller, så jag skickade häromdagen ett mail till VD:n Craig Anderson, dels för att få fram fakta och samtidigt känna honom på pulsen. Idag fick jag ett långt svar… (Tyvärr har jag inte tid att översätta det engelska språket i mailet men jag hoppas det fungerar ändå) ...

Upp till bevis imorgon!

WeSC:s aktiekurs har sedan Oktober 2010 gått från drygt 120 kronor till dagens stängningskurs, 58 kronor. Vad är det då som har fått marknaden att slakta mer än halva bolagets värdering och varför har marknaden en så pessimistisk syn på detta tillväxt bolag? En fråga som jag har försökt reda ut, men inte lyckats med, vilket i sin tur har inneburit att mina köprekar har haglat på detta bolag. WeSC bolagsvärdering har drabbats genom att kronan har stärkts gentemot omvärlden eftersom faktureringen sker i utländsk valuta, vilket leder till lägre intäkter. Dessutom har ökade råvarupriser för WeSC produkter inneburit ökade kostnader. Minskade intäkter och ökade utgifter brukar ju inte vara någon vinnande kombination, vilket är sant! Vilket i leder till att WeSC rörelsemarginal har pressats ner från 15,8 till 12,5 %. Men frågan är om dessa negativa resultatpåverkande faktorer är något som faktiskt WeSC kan råda över? Enligt min uppfattning är detta något som den kortsiktiga marknaden snabbt räknar hem och som innebär en sänkning av aktiekursen. ...