Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Mina kommentarer och anteckningar från en slagig börs

http://investingforvalue.blogspot.com Det kommer bli svårt att få ihop det här inlägget eftersom jag skulle vilja ge mina kommentarer på dagens börs, på dagens förutsättningar och på mina lärdomar investeringsmässigt då jag anser mig börja få en mer och mer erfaranheter. Jag har ju trots allt varit aktiv på börsen i flertalet år, även om jag själv anser att jag kanske saknar en 20 års erfarenhet för att komma någorlunda i närheten av den punkt där folk borde ta vad jag säger på i alla fall visst allvar. Tillsvidare anser jag verkligen inte att någon skall följa det jag skriver (jag anser inte att jag är i position att ge rekomendationer), eller hålla med om det jag säger, utan mer se det som en viss persons tolkning av ett visst givet urval av information ur det stora informationsunivers som finns. Kritisk granskning och eget tänkande är det enda som räknas, och det enda som kan leda nånvart investeringsmässigt. ...

I väntans tider - Petro Vista Energy

De som har följt Petro Vista (PTV.v) har väl inte missat att det regnat utav bara he.l.. i Colombia. Detta har medfört förseningar i testerna av de bägge Morichitobrunnarna som nu borde varit i produktion. Jag räknar med ett flöde på runt 500 fat per dag och brunn, PTV har 50% av fältet. Det har dock ryktats på Stockhouse att man testat flöden på 1000 fat/dag från en av brunnarna, sanningshalten i detta är dock ytterst tveksam då det sägs komma från Investor Relations, som i sin tur enligt många inte över huvud taget existerar och ifall han gör det så är han omöjlig att nå. Hur som helst så kommer det ge ett rejält tillskott till bolaget som idag värderas till ca 26 miljoner kanadadollar. ...

Nybörjarutbildning i teknisk analys

Starka köpsignaler finner man endast om man kan analysera en aktie. För att lära sig detta gäller det att kunna grunderna för analysering. Detta är en av många kommande utbildningsvideor som kommer att tillkomma varje vecka. Samtliga analysverktyg som används i veckans analys av OMX30 kommer det finnas utbildnings videor för. på så vis kan du sakta men säkert lära dig konsten av tekniskt analyserande av aktier. klicka här för att se utbildnings delen av : ...

Portföljfunderingar

- Fenix har backat stadigt de senaste månaderna och har varit nere och kikat på motståndet vid ca 160 kr utan att man egentligen presenterat några negativa nyheter. Nu kanske det äntligen blir lite positiv stämning kring aktien när börsveckan i senaste numret kommit med en ny köprekommendation… - Köpte även in mig i Probi kring 43 kr i förra veckan , ett bolag jag tror mycket på andra halvåret 2011. ...

No pain, No gain, Greklandsoro, aktieportfölj...

I veckans börsfall orsakats av oro i Grekland. Grekland har haft stora problem på grund sitt interna välfärdssystem som behöver förändras. Men istället för att ändra det stegvist och långsamt, har problemet blivit synligt i ekonomiska krisen vilket kräver stora och smärtsamma ingrepp för att säkra lånen från IMF och EU. Klart blir de drabbat i landet sura och t o m förbannat. Speciellt statiliga anställda över 40 år, tänk att de har jobbat halva livet och vana vid dagens system. Plotsligt minskas deras lön samtidigt försenas pensionsålder, försämrat pension… Samtidigt finns det tyvärr ingen utväg. Risken är att en generation av greker får bana vägen för framtiden genom deras uppoffringar. ...

Nybörjare på teknisk analys?

Vi har den senaste månaden sett att OMX30 har tagit en del styrk. Vad detta har berott på kommer att tas upp i den kommande videon men det viktigaste jag har att meddela er är att hålla ett öga på OMX30:s utveckling de kommande dagarna. Anledningen är att kursen nu antingen faller genom stödet eller påbörjar en stark stigande men kortvarig trend. Då inte videofunktioner finns tillhands kommer jag att beskriva marknadsläget med en bild. ...

SIAF - BÖRSENS MEST KÖPVÄRDA AKTIE ?

Sino Agro Food ( SIAF ) är en livsmedels / jordbruksproducent som producerar bland annat ekologisk framställd mat som biffkött, inomhusodlad fisk, räkodling, grönsaker ( t ex sparris och drakfrukt ) Det är mycket stor efterfrågan på produkterna i Kina och marknaden växer starkt. SIAF planerar även att, i framtiden, ha en egen butikskedja för produkterna. Man jobbar med joint ventures vilket gör att SIAF går in med lite eller inget kapital. ...

Biotec Pharmacon

Sitter och kollar lite extra noga nu på hur biotec pharmacon klarar börsoron, funderar på att öka liteom den dippar ner mot under 8 igen. Potentialen är som jag ser det stor, då endast dotterbolaget ArticZymes nästan motiverar hela värdet idag. Har tidigare skrivit om dem på bloggen http://arbetandepengar.blogspot.com Men sitter och skriver en ny rapport för hur jag ser på endast ArticZymes och dess framtid för denna blogg på redeye som jag planerar ska vara klar runt midsommar :) ...

Olja på fall

Koppar som i tidags reagerade starkt på Kinas industriproduktion backade tillbaka till tidigare stöd och motståndsnivå. Vid en så snabb rörelse upp ser man sällan direkt uppföljning. Håll ögonen öppna för utbrott upp mot 42. Olja som vi pratat mycket med tidigare har under den närmsta veckan presterat lägre och lägre toppar. Sista pushen var upp mot 100 dollar som i vanlig ordning kontrollerade priset. Jag tror många blev överraskade över den styrka som säljarna kom in med under de närmsta dygnet och dumpade en del av sina långa positioner. Orsaken sägs vara oro för situationen i Grekland vilket i min öron verkar vara en konstig anledning till detta dropp. ...

Billigt?

Forsstrom: Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2010-05-01 - 2011-04-30 (Aktietorget) 2011-06-16 08:53 * Faktureringen ökade med 60 procent till 53,6 Mkr (33,5) * Resultatet före skatt för koncernen ökade till 3,7 Mkr (-2,8) * Eget kapital vid periodens slut uppgick till 22,1 Mkr (19,6) * Resultat per aktie 1,48 kr (-1,20) * Styrelsen föreslår utdelning till aktieägarna med 0,50 kr per aktie (0) Forsstrom High Frequency AB redovisar kraftigt ökad försäljning och vänder förra årets minusresultat till ett klart plusresultat. Peter Forsström, VD i företaget, säger i en kommentar att 2010-2011 blev ett riktigt bra år för Forsstrom. Resultatförbättringen skapades tack vare den stora kostnadsreduktion företaget gjorde under den globala ekonomiska krisen och genom att man under den turbulenta tiden lyckades förstärka sin marknadsposition. - När den kraftiga uppgången på marknaden kom under den senare delen av verksamhetsåret, stod vi redo med en slimmad organisation och en effektiv produktion, säger Peter Forsström. Det känns som en seger att se att alla våra åtgärder - som var drastiska och kännbara - verkligen gav resultat. Peter Forsström är försiktigt positiv inför den framtida utvecklingen för företaget. Inte minst beror detta på att bolaget utvecklat en ny patentsökt metod för att svetsa samman plast och metall i sina maskiner. Lanseringen av metoden har just startat. ...