Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ris o ros

Det är sommar och semestertider så bloggandet ligger på en blygsam nivå…Hängmattetider :) Panoro Energy via partner hittade olja i Ruche-Marin - 1 i Gabon, vilket var den närliggande “triggern” jag efterlyste i min analys..Panoro har 33,33% av fyndigheten..Carnegie värderar fyndet till 1-3 NOk och höjer sin riktkurs till 17 NOK..Igår meddelade Panoro att man satt igång gasbrunnen Manati 2 i Brasilien efter sedvanligt underhåll..Manatifältet producerar från fyra av sex brunnar c:a 5,3 mmcf/d..Panoro jobbar på att få igång dom återstående två brunnarna..Osäkert när detta blir klart.. ...

One Down on Wall Street

I dagsläget ger jag inga tips. Jag har INGA svar. Man kan dock konstatera faktum och välja att positionera sig för något av de två möjliga utfallen. Scenario ett: Grekland (de andra i PIIGS-ligan lämnar vi därhän för ett tag) tar sig samman, inser att de har levt loppan lite för länge och gör om grundvalarna i deras ekonomi. Detta är ju det som vi som ligger inne med pengar i allt som inte heter BEAR hoppas på. ( För man kan väl inte blanka någon Oliv-fond nånstans va? I så fall tveka inte att skriva om det här på redeye!) Gummibandseffekten bör i detta fall bli kraftig och vi kan vänta oss en trevlig sensommar/höst. Min goda vän “detnaturligaurvalet” här på redeye konstaterade: Greker, ni har festat hårt i några decennier nu. Här har ni räkningen! För betala ska de, annars lär det intre dröja länge innan EU-samarbetet är ett minne blott då jag misstänker att de länder som sköter sig blir en aning trötta på sina “livsnjutare” till kompisar nere i söder. För det är ju tydligen så de ser sig själva… De är inte alls lata och korrupta/skattesmitande… De är LIVSNJUTARE! För min del får de kalla sig vad F*n de vill. Men faktum är att dessa människors barn och barnbarn kommer få njuta av havregryn under rätt många år framöver… ...

Inför Q2-rapporter. Min topplista över aktier till bra kurs.

Nummer 5: SAS är det flygbolag som alltid visar förlust, med högre personalkostnader än sina konkurenter erbjuder man en högre servicenivå till kunden. Man har länge lockat resenärer som reser på någon annans bekostnad med en poängbonus som går direkt till resenären. Man är också brutalt punktliga, ett anti SJ så att säga… Bolaget lider för att vanligt folk prioriterar lägre pris och sämre service hos konkurenterna, före en dyrare biljett hos SAS. Bolaget är i princip lika immunt mot konkurs som storbankerna. Därför “studsar” alltid kursen tillbaka upp över 20kr-sträcket. ...

Ludvigsson ger inte upp

Ingen eller ytterst få torde i dagsläget räkna med att Trialnet resultaten från USA ska ge nåt positivt resultat som motsäger EU fas III. Tvärsom, se bara hur aktiekursen trots högintressant forskning tycks motvara ett negativt forskningsvärde. Detta till trots ska man väl inte underskatta hur ologiskt marknaden kan bete sig. Kanske finns det ändå någon kvar som prompt säljer utan nån som helst analys? Jag ser en barock prissättning av aktien när endast kassan motsvarar 15 kr aktie samtidigt som Diamyd faktiskt har en mycket attraktiv smärtportfölj där 15 års förberedande studier visat lovande resultat med en bred fungerande plattform som hitills fungerast med olika preparat såväl i djur som i människa senast med uppseendeväckande bra resultat i studien som föregick pågående fas II NP2. Fas I NP2 var inte placebo kontrollerad men vem tror att nån kan inbilla sig en så kraftig smärtlindring där läkarna sa de aldrig sett något liknande när behandlade patienter gick på en 10 gradig skala från olidlig värk (9) till svag värk (2) utan allvarliga biverkningar. Ett så stort spann kan svårligen förklaras med placeboeffekt - en inbillad förbättring. Och vore det en inbillad effekt borde heller inte en gradvis ökad dos givit utslag i studien som en gradvis ökad smärtlindring. Kan FAS II NP2 ge hälften så bra siffror kommer det att leda framåt mot ett läkemedel som har en given plats och stora framtida värden. Bara NP2 och NTDDS plattformen har fått mig att öka mitt Diamydinnehav, diabetesdelen är ren bonus, men kan heller inte räknas ut helt. ...

Skördetid i Värmlands Finans

Värmlands Finans är ett mindre finansbolag som bildades 2007 i samband med förvärvet av Capital Invest Värmland Kommanditbolag. Bolaget har sin huvudverksamhet i fakturaköp, men erbjuder även tjänster såsom fordringsköp, fakturaservice och kreditupplysning. Värmlands Finans huvudverksamhet, fakturaköp, är mycket lönsam men samtidigt även mycket kapitalintensiv. För att verksamheten skall kunna växa, så behövs rörelsekapital. Det ständiga problemet för bolaget har varit att få fram nytt rörelsekapital för att tillväxten skall ta fart och för att bearbeta de kunder som står i “kö”. Bolaget hade ett turbulent år föregående verksamhetsår i jakt på nytt rörelsekapital, man försökte bland annat med en unit-emission(aktier och teckningsoptioner) och en konvertibelemission. Dessa emissioner inbringade drygt 9 Mkr till bolaget, efter emissionskostnader. ...

Portföljuppdatering – huvudvärken utvecklas till migrän

Jag gör en lite tidig summering på mitt andra kvartal. Om en vecka drar jag till Danmark för att vila upp mig vid härliga atlantkusten. Jag har haft det tufft och självförtroendet har fått sig några rejäla smällar igen. Man slänger dock inte bort en möjlig investerarkarriär bara för att man fått sig några törnar eller hur? Sammanställning Min portfölj / förmögenhet ser i nuläget ut som följer: 427 000 SEK i kontanter. ...

Tro om uppgång, Enkel teknisk analys

Oavsett om det är aktiemaknadens väderfenomen i form av mulna dagar i Sverige eller det gråa moln som hänger över Greklandsoron så har Stockholmsbörsen inte visat någon större styrka på ett tag nu. Men trotts ett nedåtgående OMX30 kan vi finna vissa ljusglimtar. Vi har bland annat täckt igen de gap vi lämnat efter oss från ö-formationen i uppgången kring den 16 mars, och detta är positivt. Vad är ett gap? ...

Därför väntar jag mig en rejäl uppgång

Efter en trög vår där mer eller mindre allt på de större listorna fallit börjar optimismen åter sprudla. Rapporterna är än så länge otroligt bra med tanke på kronförstärkningen. Samtidigt växer vår ekonomi otroligt snabbt. Mycket av tillväxten kan dock förklaras med att utlänskt kapital söker skydd i “trygga Sverige”. Har ni hört den förutom? Svenska kronan har på grund av detta plus riksbankens snabba höjningar ökat till en nivå nära där vi befann oss 2007 innan börsen peaka. Orosmolnen saknas inte denna gången heller. ...

Negativ öppning

De amerikanska börserna visade övervägande positiva kursrörelser under fredagen. Riskaptiten ökade på de globala marknaderna då både Tyskland och Frankrike visat stort intresse att lösa skuldkrisen i Grekland, detta då Frankrikes president Nicolas Sarkozy och Tysklands förbundskansler Angela Merkel nått ett “genombrott” rörande frågan om privat deltagande i stödet till Grekland. Marknaden fick även en extra en knuff uppåt när USA:s ledande indikatorer kom in på fredagseftermiddagen. Vid stängning var indexen Dow Jones upp 0,4 procent, S&P 500 upp 0,3 procent medan Nasdaq Composite gick ner 0,3 procent. Sett till förra veckan som helhet gick Dow Jones upp med 0,4 procent. ...

Tag plats och bli rik!

C-Rad - Intensivt nyhetsflöde väntas, stora triggers! Nu inleds en mycket intressant period av nyhetsflöde från C-Rad. Mycket verkar vara på gång enligt tidigare info under juni/juli och resten av q3! Sentinel™ Interface utvecklas hos flera av de största acceleratortillverkarna för att Sentinel™ skall styra behandlingssystemen. Dessa interface börjar att bli klara och frisläpps snart. Rapport från utvärdering av Sentinel™ hos The Christie kommer snart och det kommer att innebära ytterligare en klinisk utvärdering som kraftfullt rekommenderar Sentinel™ . Detta kommer att få en omedelbar och kraftfull effekt på försäljningen. ...