Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Integra Gold - VD mail

> A Message to Our Swedish Shareholders Market reaction to really good news can sometimes surprise a shareholder and also management. We had all anticipated that the share value would increase upon releasing our Mineral Resource Update when in fact, it created for some people, an opportunity to sell. I have analyzed the selling of our shares carefully and it is apparent that one person trading through RBC started selling to the bid at the opening of the market on Monday morning and continued selling to the bid until they reached .29 cents momentarily. On Tuesday morning a second person trading through CIBC did the same thing while at the same time the first person continued selling through RBC. Start on Wednesday we see the same two people selling although not at the same pace. I expect that they will run out of shares in the next few days at which time we and the market can start rebuilding the value of the shares again. It is my opinion that these 2 people were waiting for an opportunity to sell Integra shares on a large scale and the report created that opportunity. Their reasoning may be that they have held the shares for a long period of time and wanted to move to something else, they need the money, they have already enjoyed the huge tax write offs (exploration in Quebec gives Canadian investors great tax write offs, plus many shares issued by previous management were flow-through shares which are 100% tax deductible and were offered at prices as low as 25 cents), or they figure it will take too long for the company to double or triple the value of the shares. Who really knows. What I do know is that there are very few junior companies:1. with 500,000 ounces of gold that only have 37 million shares out.2. 12 gold zones on one property that are almost downtown Val d’Or which is the mining center of the camp and that provides complete infrastructure support including personnel, milling, equipment, expertise, etc. 3. that have just over 100,000 ounces in non-compliant resources which we will make compliant over the next 18 months4. that has a professional geological team living in the community overseeing all facets of exploration,5. which has moved from an exploration focus to one of building ounces of gold and at the same time enhancing the category of their resources, working towards starting the environmental studies and then pre-feasibility.6. that are waiting for 3 more zones to have resource calculations completed this year with a fourth one likely early next year. Our property is next to the Sigma mine and pit which has produced 4.7 million ounces and have reserves and resources of 5.5 million ounces, and next to the Lamaque mine which produced 4.5 million ounces. To the south of us is Agnico-Eagle’s Goldex mine with 3.4 million ounces and to the west Osisko with 10.7 million ounces in reserve with production just starting plus 7 mines in operation within 30 kms of Val d’Or. We are moving ahead with our plans as outlined in our news release and also in the Mineral Resource report summary. Both can be found on our website at www.integragold.com I see great things ahead for us. Having 500,000 ozs with additional resources being added this year from 3 other zones and other zones in the new year is something I look forward to with anticipation. We have moved from strictly being an exploration company to one focused on working towards production. By the way, now is agreat time to buy. The share price is greatly undervalued. If we were to value gold in the ground in a range between $50 to $80 per ounce we should be trading between $.65 and $1.04. Because we are next to supporting infrastructure I would value the gold in the ground somewhere around the $75 mark and as we raise our inventory categories this would be raise the value. I have attached an interview I did yesterday which might be of interest to you. http://rblcommunications.com/webcas ts/Integra/ICG28june2011/ICG28june2011.h tml I appreciate your support in Sweden and hope that we can have a long future together. Thank you John de JongCEO/President ...

Diamyd inlösen tredjedel av aktierna

Såsom tillhörande de långsiktig ägarna i Diamyd är jag självfallet intresserad av att bolagets välgång ska sammanfalla med min egen. Jag ser stora framtida möjligheter i den för många okända smärtdelen och har valt att behålla mina aktier. Tyvärr har motgångar och det stora fallet gjort att många förlorat kapital och några har inte haft möjligheten att bestämma själva om de ville kvarstå som ägare. Diamyd har definitivt bra lovande projekt som kan blomma ut framöver samtidigt har marknaden handlat ner aktien till under hälften av en rimlig värdering sett till kassan på dryga 14 kr och andra tillgångar i ägande samt forskningsvärde motsvarande lika mycket. ...

Dr. Diallo, mannen med näsa för guld!

När alkoholens mest värdelösa lag slår till dagen efter finns få alternativ. Soffan eller sängen. Midsommardagen spenderades i sängen med chips, vatten och en jävla massa läsning om juniorer i Mali. På nått sätt känner jag det är Amstelens förtjänst att Compass Gold Corp (V.CVB) hittade in i portföljen, som där blir det fjärde guldbolaget. Eftersom bolaget är så ungt är det svårt att väga, man får försöka få en bra helhetsbild och det är vad som uppenbarat sig för mig. Mannen som drog till sig mitt intresse var Malis mest kända geolog Dr. Diallo. ...

PA Resources omsättning för Q2, en överslagsräkning.

Hej! Produktionen för PA Resources(PAR) nådde ett lågvattenmärke i Maj då produktionen bara blev 8.200 fat/dag. Investeringstakten är hög och en sjunkande omsättning kan innebära problem då bolaget dras med lån. Jag valde därför att försöka göra en egen prognos för att se om omsättningen för Q2 kommer att bli så dålig att kurssänkningen under den senaste tiden är motiverad. Om bolaget får en kraftigt reducerad omsättning från det ena kvartalet till det andra så är ju kurssänkningen motiverad. ...

Episurf Medical AB/Resultaten från ettårsstudien

Jag har tidigare skrivit ett inlägg i Redeye om Episurf, http://www.redeye.se/aktiebloggen/episurf-medical-ab/veckans-raket-episurf-130. Sex månader har nu gått. Enligt pressmeddelandet från aktietorget december 2010 ( http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=56997&Language=1 ) kommer resultaten från ettårsstudien att släppas juni 2011. Lite kort om Episurf: Episurf utvecklar små individanpassade implantat (Episealer) samt kirurgiska borrmallar (Epiguide) för behandling av lokala broskskador i människors leder. Episurfs implantat är små, tunna och anpassas för varje individs unika anatomi och skada. Som jag tidigare nämnt i redeye är marknadspotetialen tillräckligt fin för att man ska investera på dagens nivåer. 10% av världens befolkning lider av någon typ av broskskada. Det är rätt stor problem med andra ord – speciellt när man sätter det i relation till diabetes som drabbar 6-7% av befolkningen. ...

Har KB's nye VD något ansvar för kursutvecklingen?

Läs och bedöm själva. Hej xxxxx Kanske har du fått ett blankt mail tidigare - det är ett välkänt problem då man sitter off-site och inloggning måste ske igen efter ett uppehåll. Tack i alla fall för ditt mail som andas frustration vilket jag kan ha förståelse för. Kursen har utvecklats negativt över en längre tid utan att egntligen verksamheten har gjort det. Detta var stridsfrågan vid den bolagsstämma som nyligen hölls. Som du vet kan jag inte kommentera vår börskurs men det är inifrån bolaget ofta väldigt svårt att förstå kurssvängningar. Dessa drivs av humöret för dagen, nervositet, spekulation och kanske ibland ryktesspridning. Att bloggare eventuellt drivs av egna syften är ingen nyhet. Eftersom det funnits publika diskussioner på bolagsstämman mellan olika ägare är det kanske inte konstigt att detta spiller över i bloggosfären. I övrigt har jag inte så mycket kommentarer mer än att det under den allra senaste tiden har varit en generell nedgång som kanske drabbat biotech hårdare än övriga börsen. Vänlig hälsning Per Bengtsson ...

Diamyd revansch

Diamyds aktiekursen är extremt låg, bolaget har bra finanser, låg kassförbrukning, bra ännu okänd pipeline med intressanta läkemedelskandidater. När säljarna slutar skänka bort stora värden är det dags för kursen att vända upp och inte ens en dubbling gör den högt värderad. Biotech är aldrig riskfritt, men riktigt låg kurs minskar insatsen - potentialen består. Diamyd är köpvärt för den som tror på smärtplattformen och har mental styrka att vänta ut faktorer som nu misshandlat kursen. En rad faktorer talar för att Diamyd bör handlas till väsentligen mycket högre kurs. ...

Två aktier värda att titta närmre på.

Visserligen ska man vara försiktig som köpare men med tanke på att omx30 ser ut att ha stora möjligheter att vända rent tekniskt rekomenderar jag er att titta närmre på dessa två aktier. Axfood Kinnevik -————————————————————————————————— Kinnevik: Befinner sig i slutet på en head and shoulder dvs att den troligen nått en lämplig nivå rent tekniskt, vid mätning av huvudet. fibonacci visar på en möjlig uppgång på 7,6% från dagens kurs. ...

Teknisk analys OMX30, nybörjaranpassad

Under veckan har vi mestadels sett ett fallande OMX30 med enstaka inslag av kortvariga uppgångar i form av desperata försök till att vecka liv i handeln. Intressant att se vad som kommer att kunna hända på månad med tanke på att världens börser hade öppet och stängde nedåt medan svenskarna firade midsommarafton. Med denna fakta i bagaget finns det en stor möjlighet att vi påbörjar månaden med ett fallande OMX30. ...

Staten o kapitalet!

Marx hade rätt, alla sektorer berör varandra, på både kort och lång sikt. Håller dock inte med om att tillväxt behöver bekosta den lilla människan (Carl-Svanberg läs small people : ) då historien har visat att demokrati och kapitalism tillsammans är den bästa grunden för bred välfärd på lång sikt. Idag stör Grekland och snart USA marknaden. Irland och Spanien ligger och lurar följt av Italien. Aktiekurserna i alla världens marknader har helt plötsligt fått för sig att ovan länder är supermakter vars BNP styr vår omvärlde. ...