Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hansa Medical - siktar på 20-lappen

Hansa Medical är ett bioteknikbolag med fokus på inflammatoriska sjukdomar. Innovativa biologiska läkemedel och diagnostikmetoder utvecklas i partnerskap med större marknadsetablerade bolag och i egen regi. Idag drivs tre utvecklingsprojekt: IdeS, anti-alpha-11 och HMD-301. Vart och ett av dessa är tillräckligt intressant för att själv bära ett eget bolag enligt mig. IdeS är en läkemedelskandidat för behandling av akuta medicinska tillstånd där antikroppar snabbt måste avlägsnas från en patients blodcirkulation. Hansa Medicals primära indikation för IdeS är ”Prevention av avstötning vid organtransplantation för sensitiserade patienter”. Sensitiserade patienter är patienter för vilka det är speciellt svårt att hitta en donator på grund av höga nivåer av så kallade anti-donator antikroppar. IdeS har potential att möjliggöra transplantation även för dessa patienter genom att inaktivera anti-donator antikroppar. ...

Diamyd kan se framåt igen

Innan aktien åter handlas i intervallet 15-20 kr är det läge att utnyttja den överreaktion som fått kursen att handlas med extrem rabatt relativt: stark kassa om 14,9 kr per 31 maj, värden i PSC/Mercodia ca 3 kr och Diamyd Incs forskning lågt räknat 14 kr samt övriga värden inom GAD, Parkinsons och en serie möjligheter till framtida vinstgivande preparat. Ännu krävs mer för att anpassa kostymen, arbetet med att omstrukturera och bestämma bolagets framtida strategi pågår för fullt, men bolaget har uppvisat stort mod i sin strategiska omläggning och redan resolut fattat flera svåra om än nödvändiga beslut som får kostnaderna att trenda nedåt medan stor potential bibehålls. Oddsen har således på kort tid åter vänts i fördel för ett Diamyd som har goda förutsättningar att snabbt resa sig ur askan. Marknaden åsätter stor rabatt på bolag där det finns nyemissionsrisk. Denna risk finns i nuläget inte utan finanserna är tvärsom så starka relativt verksamhet att det istället finns förutsättningar för en återbetalning till aktieägarna med stort symbolvärde via inlösen av aktier, vilket skulle gynna de flesta ägare. Så med låg finansiell risk, ett positivt nyhetsflöde och en extremt låg värdering borde Diamyd idag vara en intressantare placering än efter det tråkiga beskedet att Fas III inte var signifikant. Nu, efter en svår period kan bolaget börja se framåt igen! ...

Wnt Research - kommer smygande

[För mer bakgrundsinfo och värdering, se mina tidigare inlägg och analys] Så här skrev jag i mars: ”I samma sekund som toxstudien är hemma kommer aktörer som Stockpicker, Redeye, Smallcap m fl per automatik att sänka risken i placeringen och avsevärt höja riktkursen. Detta skapar ett scenario som i mina ögon ser ut som vårens bästa snabbspekulation och att man nu har möjlighet att komma in i en relativt nedtryckt kurs gör inte saken sämre. Jag ökar mitt innehav och sätter ett par kronor på att Wnt når 25 kronor innan studien presenteras och passerar 30 kronor efter det. Som vanligt finns det inga garantier utan det rör sig om ett oddsspel där man har oddsen lite mer på sin sida.” ...

E-handel

Cdon, så fort kursen befinner sig under 35 så är det bara att slå till. Cdon är marknads ledande på E-handel. Skalfördelarna och potentialen i att pressa fraktpriser, samordna marknadsföring och hålla nere stabkostnaderna är stora.

Dignitana – Japan, Kina, Indien, Braincooling, uppköp?

Avtalet innebär att Konica Minolta Medical & Graphic får exklusivitet till Dignicap i Japan, Kina och Indien. Avtalet är enligt uttalande i Sydsvenskan och förtydligande av Smallcap.se (de enda analytikerna som förstått Dignitanas förträfflighet) värt minst 200 MSEK kommande år (betoning på minst tycker jag mig utläsa). Det handlar om klart över 1000 system. 100 system ska levereras till Kina och Indien 2012. Jag har ju flera gånger tidigare slagit ett slag för att verkligen lyfta blicken och inte se 6-12 månader framåt i tiden som är så vanligt i aktieanalyser. Med det vill jag ha sagt att Japan är enormt, men vad tror ni inte en aktör som Konica Minolta kan prestera i Kina och Indien om, säg, 3-4 år? Allt som vi i västvärlden har tillgång till kommer till Kina och Indien. Så det faktum att Dignitana har Konica Minolta som distributör i Kina och Indien är den verkligen poängen att skriva hem till mamma om. ...

JAYS AB, mina kommentarer kring bokslutskommunikén.

Hej alla! Ska försöka göra siffrorna lite mer lättlästa och jämörbara. Håll till godo! Vi tittar först på del av meddelandet ur bokslutskommunikén: Maj 2010 - April 2011 (12 mån) * Totala intäkter ökade med 297 % (411 % i lokal valuta) och uppgick till 23,9 Mkr (6,0 Mkr) * Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -7,3 Mkr (-13,8 Mkr) * Resultat efter skatt uppgick till - 7,5 Mkr (- 14,0 Mkr) * Soliditeten uppgick till 5 % (42 %) ...

Dignitana - Björne du har seger chans nu

I dag var en stor dag för oss som har aktier i Dignitana , vi fick reda på deras nya partner i Japan ingen hårstudior denna gång utan, Konica Minolta Medical& Graphic dom får rättigheter i Japan Kina o Indien avtalet omfattar intäckter på 200 miljoner under en 3-5årsperiod enligt VD han säger också att han räknar med att Dignitana ska gå med vinst 2011. Jag läste Björnes bidrag till analystävlingen , tycker att hans målkurs på 50kr inom ett år var snålt till taget nu när man fick veta dagens nyhet, Björne tippade ju att dagens avtal skulle kanske ge 50 miljoner nu blev det 200miljoner :) vill passa på o önska Björne lycka till efter dagens uppgång på 30%, det ska ju skrivas fler avtal nu i sommar och då blir det väl 30% till sen kommer ju satsningen om braincool i q3 ja undrar om inte Björne får rätt då nämligen som han skrev lite kaxit att han skulle vinna . Kylmössan börja bli så het nu så att det ryker om den :) mvh ...

2017-05-30 14:25 · ebbe

Diamyd ökar till 8% i snabbt växande PSC

Konvertiblerna hade egentligen övergått till att vara ett långsiktigt lån, men AEM var på stämman av uppfattningen att om PSC skulle noteras så trodde han Diamyd skulle kunna få teckna aktier för lånet till kurs 15 % rabatt - rätt specifik info. Att konvertering nu sker tolkar jag därför som en förstående IPO för PSC som behöver kapital för marknadsföring Flublok alt kan ett uppköp av amerikansk läkemedelsjätte var förestående. ...

Hantera din oro ”For Dummies”

Mitt i förra veckans grekiska masspsykos slog Kalles farsa huvudet på spiken i en av sina kommentarer om börsläget: ”Det handlar enbart om oro som vanligt. Börsen är billig idag. Man kan helt enkelt inte hantera oron på ett adekvat och bra sätt, så sälj blir den enklaste lösningen för många. Man bjuder under varandra när svetten lackar i pannan och då faller börsen. Vi kommer att studsa tillbaka snart”. ...

WntResearch-Framgång i studie ger kraftig uppvärdering

Wnt Research besitter en forskningskompetens i världsklass. Forskningschefen Tommy Andersson står för flera internationellt uppmärksammade upptäckter de senaste åren. Experterna på Cancerfonden och Vetenskapsrådet tror på projektet vilket klart framgår när man ser till deras finansiering av projektet. Anslagen är rejält tilltagna. Hittills har 45 miljoner kronor plöjts ner i 10 års framgångsrik forskning….nu med kvitto på att den helt avgörande första toxstudien är i hamn. Planen är att 2014 ska Wnt kunna licensiera ut Foxy-5 som ett läkemedel till ett större läkemedelsbolag. Då adresseras en marknad som är värd många miljarder dollar och total framgång är ett faktum. ...