Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

WNT.CANCERFONDENS REKORDSTORA** MILJONSATSNING.

45 Miljoner Svenska kronor. Ja så mkt har Cancerfonden, samt Vetenskapsrådet hittills satsat i WNT Research. WNT s värdering idag är knappa 70 Mkr…. Låt oss sätta de investerade 45 Mkr i lite perspektiv. Jag har följt Engelska Dragons Denn en del (även) i år. 6 e säsongen, och traditionsenligt så är de 4 Miljardärerna, som skall investera i diverse innovatörer stenhårda. Största enskilda investering so far är 3 Mkr i ett projekt. Visserligen rör det sig inte om Biotech, men det ger en påminnelse om att det inte bara är att gå till marknaden och snyta fram finansieringsmiljoner. I vart fall inte om finansiären har den blytunga seriositet/anseende som Vetenskapsrådet och Cancerfonden har. ...

2017-05-30 14:25 · gap2

Towork - Räkneexempel som visar på vinst under Q2

Towork Sverige AB har 3 affärsområden, rekrytering, jobbcoaching och konsultuthyrning (http://www.towork.se/). Marknaden för dessa tjänster har generellt varit fortsatt stark under första halvåret 2011 varpå mina uppskattningar/prognoser utgår från detta. Min prognos nedan bygger på historiska siffror och nyckeltal (timpriser, debiterbara timmar osv) som är tagna från liknande bolag i bemanningsbranschen. Jag har räknat med att 1 konsult kan debitera ca 450 h per kvartal och att snittpriset ligger på ca 500 kr inom finans/IT. Rekrytering och coaching bygger på föregående kvartalssiffror. ...

Hur hinner och orkar folk skriva så mycket om orelevanta saker???

Under många år har jag följt diverse forum på nätet som tagit upp ämnet “aktier”. Under det senaste halvåret tycker jag att det matnyttiga i många forum har försvunnit. Och klyschan “det var bättre förr” har då slagit mig i skallen flera gånger. Förr såg jag att forumen samlade många sakkunniga personer som verkligen grävt och gräver fram information kring bolag, som jag inte hittat eller hunnit med att få fram. De framföre saker till övriga läsare om aktuella TA till hur prospekteringar sker i Företag X:s oljefält. Med glädje läste jag dessa personers ihärdiga grävande för att ge mig själv mer kött på benen för de bolag som är intressanta. ...

2017-05-30 14:25 · omnia

Jag håller med BibbiXXXX

Jag hade trott att fas III studien skulle ha inletts före semestern men så verkar det inte bli. Jag undrar varför? Någon som vet? Karo Bio själva verkar inte ens själva ha en aning om hur det går. Konstigt tycker jag.Varför ger de ingen information till aktieägarna? Å alla dessa spekulationer om avtal. Vem vill skriva avtal med någon som inte ens har något att informera om? Jag tycker det borde sättas press på Karo Bio att komma ut med information om läget och hur den närmaste framtiden ser ut. ...

Aerocrine : Felaktigheter rättade

“Corvinus” text är fetmarkerad i nedanstående genomgång: “Aerocrine**– aktieägarnas mardröm! Så rubricerade Affärsvärden en artikel härförleden om Aerocrine. Och det är ju en rätt träffande beskrivning på ett bolag som varit en stabil förlustmaskin i snart 15 år!**” Aerocrine är ett forskningsbolag och har i likhet med andra forskningsbolag såsom Medivir och Active Biotech ingen möjlighet att generera vinst förrän produkterna nått kommersialiseringsfasen. Min förhoppning är att bolaget når break-even på kvartalsbasis 2013. En stor milstolpe på vägen är att få metoden rekommenderad av ATS, vilket väntas ske 1 september i år. Att referera till 15 års förlusthistorik blir därför lite fel när bolaget står ett par månader från denna milstolpe som för första gången gör det möjligt att marknadsföra produkten till en kundgrupp som är tillräckligt stor för att kunna nå lönsamhet. Vidare var artikeln ”Aerocrine – aktieägarnas mardröm” skriven av Veckans Affärer, inte AFV. Tidningen konstaterade att bolaget haft en mödosam resa men att det nu står inför detta genombrott, vilket även var anledningen till att VA rekommenderade aktien som en av tre högriskfavoriter på börsen 2011. ...

C-Rad - Varian-avtal.

C-Rad inför jätteavtal med Varian C-Rad står inför sina största avtal någonsin och var och ett av dessa avtal kommer ensamt att motivera en kurs betydligt högre än nuvarande på 25-26 SEK! De avtal som jag närmast tänker på är de 2 som väntas med Varian: Dels för Sentinel och även det för Catalyst. Sentinel - Varian * Sentinel-avtal (tekniskt) ingicks mellan Varian och C-Rad 2010-10-27: https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=423173&lang=en Intressant i detta PM är bla: “Respiratory gating functionality to integrate with the Varian linac systems will by C-RAD be launched middle of 2011. The information will be included in the Varian price book.” ...

Upprop - sluta gnäll gör något..

Det är en väldans massa gnäll och gnyande på Grekland och greker nu för tiden. Jag förstår inte riktigt varför vi skall gny på dom. Utan vi måste snarare erkänna för oss själva att både Grekland, men framförallt grekerna har varit smartare än oss nordbor. Dels har dom nu sedan början at 90-talet levt på bidrag och hjälp från övriga EU samtidigt som man har levt gott och njutit av en lång pension och löner utan skatt. ...

Utfall och förväntan OMX30

Veckan på Stockholmsbörsen har minst sagt varit intressant. Efter den dubbelbotten formation och det starka stöd (1057) i OMX30 som jag talat om, stack kurserna som beräknat uppåt. Med andra ord föll mitt scenario jag skrivit om på denna sida ut precis som tänkt, se tidigare analys här och jämför själv. För det som inte varit med på denna uppgång så kommer det med största sannolikhet fler möjligheter att vara med på denna uppgång utan att behöva kliva på den ”höga” kurs som OMX30 ligger på just nu. Troligen kommer nu inom kort OMX30 ta en vilopaus och troligen gå ned något för att sedan fortsätta uppåt. ...

kapitalkostnad och oro

Alexus förespråkar lugn och sittande i båten, tills kris och panik lagt sig. Johan Jonsson berättar om sin strategi att oavsett vad som händer i övrigt så gör han så här enligt egen tumregel. 1) När hans ägandes aktie går ned 33 procent från inlöpsvärdet (observera eget inköpsvärde, inte nedgång sedan ett år eller årsskifte) då köper han mer av samma vara. 2) När hans aktie går upp med 40 procent från inköpsvärdet, då säljer han. ...

Investering värd att identifiera

Så har bolaget presenterat sitt genombrott på massmarknaden, kinesiska bankkunder får tillgång till usb med linjesensorn. För den som följt bolaget en tid känns det självklart att ta steget in på arenan nu tycker jag. Jag blir väldigt tveksam när intressenter pratar om vikten av att Amerikanerna är med på tåget, jag tror snarare att kinserna är de som bör vara först på tåget. Är det någonstans den nya ordningen sätts idag så är det i Kina. ...