Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Grundlig bok i teknisk analys

Detta är den bok jag skulle rekommendera alla som vill lära sig teknisk analys. Det var denna bok som för mig för första gången förklarade teknisk analys på ett sådant sätt att det blev logiskt. Boken är dock av den äldre generationen (1995) och säljs inte längre i bokhandeln och vad jag vet inte heller på någon andrahands marknad. Men för er som vill lära er om teknisk analys och historien bakom mannen på bilden och hur han tog den teknisk analys tekniken med sig hem från USA och byggde ett av de tidigare tekniska analys program, kan jag rekommendera er att söka efter den på http://www.bibliotek.se/. ...

How to spend it?

Bil: Jag prioriterar en bekväm, miljövänlig, modern och funktionell bil. Jag gillar att köpa nya bilar med garanti, men köper den minsta modellen och motorn jag känner mig nöjd med. Jag snålar inte på tillbehören jag vill ha. I Sverige kör väldigt många överdimensionerade bilar för sina behov tycker jag. Man ska se till att göra alla avdrag man kan vid användande av bilen i tjänsten och ta upp detta med sin arbetsgivare. Dessa pengar kan betalas ut skattefritt. För mig kommer dessa pengar betala hela min bils inköpspris om jag kör den i ca 12 000 mil, då bilen är så pass billig och jag kör så pass mycket i tjänsten. ...

C-Rad - Stora nyheter på gång. Varian MMI Interface klart - AAPM!

Varian MMI Interface Har nu fått bekräftelse från ytterligare ett håll om att Varians interface “Varian MMI” är färdigt! Jag har från 2 helt oberoende håll fått detta bekräftat. Varian MMI interfacet är det som används när Sentinel skall styra Varians system sk “Motion Management”, eller andningsstyrd behandling. Detta interface är även det som Varian skall använda när Catalyst kommer att användas till Varians strålbehandlingssystem, och nu är det färdigt. ...

teknisk analys inför vecka 28

Gångna veckan (v.27): Vi hade problem med att ta oss över vissa Fibonacci moststånd men lyckades till slut att nästa nå högsta nivån på Fibonacci moståndet innan statistiken från USA kom. Kortsiktigt har vi brutit en stigande trend, något som tyder på en svagare framtida stigningstakt på omxs30. Kommande veckan (v.28): Motstånd: 1126-1128, 1139-1140 Stöd: 1116, 1103, 1090-1093 Det finns två olika troliga utfall: Alternativ 1 : indexet går upp mot ett motstånd på en nivå av ca 1140 och går sedan ner. därmed bildas en dubbel topp som är en formation som påvisar en kommande nedgång, som troligen leder till en nedgång först mot 1103 och sedan möjligen ca 1090-1093. ...

Ingen nedgång här inte!

För fyra år sedan skrev jag här på Redeye mycket om bankerna. Det är fortfarande lika illa anser jag. Alltså om man ser på bankernas bokföring. Men eftersom riksbankschefen Stefan Ingves skall sitta i sex år till så kommer ingenting av bankernas surdegar att komma upp till ytan eller fram i redovisningen. Vi vet ju alla att det var bankerna i Sverige och i övriga världen som startade krisen 2007. Vi vet också att ingen bankdirektör i Sverige har fått gå eller fått minskad bonus eller på något sätt få ta ansvar. Det här får vi leva med. Finansminister Anders Borg och riksbankschefen Stefan Ingves vill ha det så. ...

Hur kan man säkra sitt kapital på börsen

DEL 1 http://www.youtube.com/watch?v=1hP9Hwjtu9Q&feature=player_detailpage DEL 2 http://www.youtube.com/watch?v=iFdzxiV5iG8&feature=player_detailpage

Trading Scenarios Track Record juni: återhämtning från pressat läge

Vid inledningen av juni månad hade nyligen en falland kil fullbordats i OMXS30-index kursdiagram och då indexets långsiktiga trend är stigande var signalerna tvetydiga. Månaden visade sig redan efter ett par dagar bli en riktigt svag och volatil månad. Alla försök till uppgång fallerade och inte förrän mars månads bottennivåer runt 1.050 (9 procent ned) hade tangerats den 27 juni inleddes en återhämtning. Vi hanterade nedgången genom att bortse från stop-loss i samtliga positioner i vår portfölj och följde index nedåt. Is i magen hade lönat sig under mars nedgång och vi behöll en normal exponering genom hela junis nedgång. Strategin lönade sig och vi slutade månaden med en begränsad nedgång på 2,9 procent (efter avgifter på 0,2 procent) att jämföra med en nedgång för OMXS30-index på 3,1 procent. ...

Exini - bästa caset jag sett

Det gjorde jag, och jag började räkna, och jag baxnade. Av alla case jag tittat på är Exini det absolut bästa ur perspektivet potenital. Risken är högre än både Kopparberg Mineral och Hansa Medical i mitt tycke, men potentialen… Jag beslöt mig för att analysera bolaget och kontaktade Vd:n. Han berättade inget som inte går att läsa sig till, men sammantaget så lät allt väldigt självklart. Analysen är klar och skickad till Redeye. Om ett par dagar kommer den förmodligen med i tävlingen. ...

Wnt Research - ny patentansökan

Varenda man i Sverige borde ju köpa aktien! Bröstcancer och prostatacancer täcker in “allt väsentligt”. Recap:toxstudierna är hemma. Wnt Research och Foxy-5 går in i fas I inom kort. Det kan inte värderas till bara 65 MSEK. 150-200 MSEK hade varit mer rimligt. Dagens nyhet: “WntResearch AB (publ) har skickat in en ny patentansökan som skyddar användningen av bolagets läkemedelskandidat Foxy-5 för behandling av prostatacancer. I patentet presenteras också metoder för diagnostik av prostatacancer. Prostatacancer är en av de absolut vanligaste cancersjukdomarna i hela världen och mot aggresiva former av sjukdomen behövs nya effektiva mediciner som framförallt kan reducera antalet dödsfall. Att kunna erbjuda behandling som motverkar allvarliga former av denna sjukdom ligger helt i linje med WntResearch strategi. Även om projektet är i tidig fas och kräver mer verifiering tror jag att detta kommer att väsentligt öka värdet av WntResearch totala erbjudande gentemot läkemedelsbranschen.” ...

Min väg till 10 miljoner på börsen.

Prolog: Det var juni 2008 och jag hade precis blivit övertalad att ta ett (för mig) välbetalt vikariat under ett år på ett halvstort företag. Börsen rasade och krigslöpen stod som spön i backen. Jag hade försökt handla med aktier en gång tidigare under gymnasietiden och med nöd och näppe klarat mig helskinnad ur ett riktigt råkurr med Investor. Men nu började en plan ta form inuti mitt huvud. Medan mitt sju år gamla företag skulle vila i ett år så borde jag kunna få min buffert (i företaget) på 100.000:- att växa med en nolla. Jag såg ju på graferna och alla kurser som hade rasat från 100 kr till 10 kr. – Jag springer in när alla är livrädda och lämnar skutan, sen hoppar jag av om fyra år när jag nått min första miljon. ...

2017-05-30 14:25 · aloha