Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

#5 Börsläget

Ni som läst något av mina tidigare inlägg vet att jag har en fäbless för investmentbolag, verkstadsbolag och även det lilla oljebolaget Shelton. Tråkigt nog kan jag meddela att jag efter en lång inbördes överläggning att jag sålt av mitt innehav i Shelton (precis innan man minskade antalet aktier). Anledningen till beslutet var att förlusterna helt enkelt drog över min mentala limit, det handlade mer om ett moraliskt beslut enligt det bevandrade citatet “cut your losses”. Men fortfarande finns bolaget på min radar och jag bevakar det dagligen och följer situationen. ...

2017-05-30 14:25 · guca

Insiderköp i PetroGrand

Tidigare gjorde jag bedömningen att Länsförsäkringar var den storägare som minskade sitt ägande i maj. Det stora innehavet är en kvarleva sedan Malka Oil tiden. Om Länsförsäkringar nöjer sig återstår att se men det positiva med ev fortsatta minskningar är att aktier finns att tillgå för andra seriösa intressenter som vill in utan att man omedelbart köper upp kursen till 30 kr. Information från NP-seismiken kommer i slutet av aug och det finns även en del annat spännande som jag tänker återkomma till. ...

President Obama får ingen lön i augusti

Jag läser i Dagens Nyheter att president Obama vid en pressträff nu sagt att om republikanerna inte ger med sig och går med på vad demokraterna och presidenten vill då kommer följande att hända hotar Obama: - Pensionärerna och krigsveteranerna får inte sina sina statliga utbetalningarna i augusti. Det finns helt enkelt inga pengar i kassakistan, sa Obama. Men har någon hört Obama hota med att om det inte blir höjt då får inte han lön utbetalning i augusti. Är det inte samma kassakista som pengarna tas ur. ...

Update - Compass Gold

Länge har jag väntat på mer information angående deras plan att ta över 100% av marken de exploterar. Idag konfirmerades det att man kommer att genomföra detta och inväntar bara bekräftan på papper. Bolaget kommer utspädas med 3,3 miljoner aktier, mycket fördelaktigt för Compass som idag äger 51% med ett aktieantal på 37 miljoner. Ja ni gör mattematiken själva. Dock är Africa Mining i själva verket en av Compass pelare, Diallo. Kompispriset därmed givet. ...

Gå kort Apple?

Vi befinner oss nu i en situation med ett överhängande hot om att en enorm kreditbubbla kan spricka. Samtidigt läser jag att Apple nu är högre värderat än konkurrenten Microsoft. Så jag gjorde lite snabb research: Negativa faktorer: Det globala börsläget. Akiten har sitigt ca 9-10% på en månad, upp till 354$. All time high nåddes för ca 5 månader sen med ca 360$. I tiden där emellan har den fluxat. Apple tillverkar premiumvaror åt konsumenter. Därför borde de ha det svårt att sälja när nu folk får sämre råd pga högra räntor osv. Apple säljer prylar som är långt ifrån nödvändiga. En 17% försäljningsminskning av iPods sedan Q2 förra året. Apples teknologi verkar ha nått det stadiet nu att en “uppgradering” inte längre är lika lukrativ. Skillnaden mellan iPhone 2 och iPhone 3 var t.ex. mycket större än skillnaden mellan iPhone 3 och iPhone 4 var. Ökad konkurrens från andra, minst lika innovativa företag (Google) Det känns som det är alla IT/prylföretags lott att börja backa efter ca 10 år av framgång. Se på Nokia, Sony Ericsson och även gamla Apple. Neutrala faktorer: ...

Greklands statsskuld

Europeiska ledare ändrade sig och kallar Frankrikes förslag orealistiskt. Nu är det tydligen Tysklands förslag som gäller för att hjälpa Grekland. Det blir en skuldnedskrivning på något sätt. Frågan är vem som tar kostnaderna. Är det EMUs skattebetalare bara? Privata banker? Hur sprider sig kostnaderna? Kan mitt GE money bank konto på Avanza påverkas? Räntan? Nu säger också Greklands vice finansminister att de inte kommer sälja i närheten av €50 Mdr statliga tillgångar fram till år 2015. Vilket förtroende inger det? Grekerna levererar som vanligt mycket mindre än de åtagit sig. När man hör grekerna kräva 13:e och 14:e månadslöner, trots genomsnittliga prestationer så undrar man hur de resonerar. Det bästa är naturligtvis att grekerna får en egen valuta igen så att den automatiskt kan justera ned lönerna och kostnaderna. ...

Caset emot aktier nu

Som jag ser det finns det bara en sak som kan få aktier att gå bra på kort sikt: money printing. De som bestämmer är bakbundna av problemets massiva komplexitet och det enda de vet är att trycka pengar. Men det finns en chans att man kanske kommer göra det som faktiskt är rätt (för att få en vändning på lång sikt) och börja spara rejält. Hur som helst ser inte caset för aktier totalt bra ut. ...

Lugnet före (ESL) - Stormen

Automatiseringstrenden inom dagligvaru- och detaljhandeln har startat. Innevarande decennium väntar massinstallationer av elektroniska hyllkantsetiketter världen över. Svenska Pricer är världsledande. Bolaget nådde kritisk massa för 4 år sedan. 6000 unika installationer med återkommande uppgraderingar är rena kassakistan för Pricer. Få är de som förstår detta. Ovanpå det kommer tillväxten som precis har börjat. Undertecknad tror att Pricer kan göra det som Elekta gjorde under de senaste decenniet. Vara börskrisen 2000-2003 trygga hamn med 500% uppgång samt stiga 100 ggr eller 10.000% under en 10-års period. För att se hur Pricer klarade senaste finanskrisen vänligen fortsätt läs. ...

Hur man vilseleder med statistik

Det är SEB som gör en bostadsindikator varje månad. Här har det märkts en skillnad då det är fler som tror på fallande priser 33 procent mot 22 procent tidigare månad. Aldrig under de år SEB gjort mätningarna har ett så skarpt fall iakttagits. Men vad var denna månads mätnings egentliga resultat: 42 procent tror på stigande priser 20 procent tror på oförändrade priser Det är alltså 62 procent som INTE tror på fallande pris under i stället tror priserna stiger eller förblir oförändrade. ...

More or less

… i föregångaren till denna blogg beskrev jag hur min text skickades rätt ut i ingenmansland. Under några evighetslånga minuter i existentiellt vacuum hann jag gå igång rejält på att det måste vara ett tecken. Att bloggen var ett misstag, om än inte av apokalyptiska proportioner men åtminstone borde jag väl ögna igenom mitt resonemang, - just in case. Därför: blogg nr 2. Jag refererar f.ö till förra bloggen som ett normaltillstånd (med tesen 5 olika objekt att investera i) på mrs markets investeringshimmel. Sanningen är väl att ett normaltillstånd ej förekommer men att ett genomsnittligt scenario kan tänkas, och uttrycks da capo som funderingarna kring antalet bolag i aktieportföljen. ...