Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Min portfölj

Då är min portfölj upplagd. Titta gärna på den och kommentera. Jag ligger 65 % investerad inräknat fonder. Förutom rena aktier så ligger jag i Robur Exportfonden och Robur Nordenfonden. Hade nog inte legat kvar i dessa fonder om det inte vore för att jag inte vill lösa ut reavinstskatten.

Kommer "Redeyebloggaren" Aloha att få ihop sina 10 Mkr ?

Jag såg en kille här på Redeyebloggen, som hade fått ihop 1 Mkr, och siktade på 10 Mkr i kommande börscykel. Det är ju intressant sånt där. Ja dvs vad som är möjligt och omöjligt här i världen i olika avseenden. Olje Miljardären/“Mästaren” Jean Paul Getty skrev en bok på sin tid “hur man blir rik “. Han avsatte ett speciellt kapitel till just frågan “möjligt och omöjligt “. Han konkluderade att ; " i affärer, så kan bara du själv svara på den frågan “. Dvs vad som är möjligt för en, kan vara omöjligt för en annan. Eller som han även sagt " vad som är en löst sittande tåga för en, kan vara en tvångströja för en annan. ...

2017-05-30 14:26 · gap2

Å så kommer det en bubbla.......

Först fastighetsbubblan. Svenskarna var som vilda och köpte upp hus i Bryssel, i Amsterdam, i London med flera stället. Det var en bubbla som hette duga, när den sprack. Vi skall inte underskatta IT-bubblan heller med Icon och Framtidsfabriken! Men den värsta bubblan av alla de senaste 30 åren var Ericsson-bubblan. Den var också unik därför att alla drevs med. Alla tjänade mycket pengar. Aldrig har vi haft så många miljonär i i Sverige. ...

Episurf - billig i en månad till?

Episurf medical AB utvecklar implantat och kirurgiska instrument för behandling av lokala broskskador i människors leder. Episurfs primära fokus är knäleden. Episurfs implantat är små, tunna och anpassade för behandling av varje individs unika skada. Episurfs koncept inkluderar implantat samt operationsinstrument och utvecklas enligt följande kriterier: systemet skall tillåta en minimalt invasiv kirurgi, systemet skall möjliggöra en perfekt anpassning av implantatet till det skadade området och systemet skall möjliggöra ett enkelt och felfritt dagkirurgiskt ingrepp. ...

Teknisk analys OMX30, v 29

Jag har personligen en positiv förhållning till de kommande veckornas börsutveckling under vissa förutsättningar. Visst det finn orosmoment inom snar framtid t.ex. oron över Amerikansa budget taken där det måste fattas ett beslut tills början av augusti. Att de fattar ett beslut innan början av Augusti anser jag inte vara den huvudsakliga frågan utan snarare hur nära inpå detta datum beslut fattas, på vilka sätt de ska lösa de problem som de har orsakat och hur börsen och den amerikanska befolkningen kommer att reagera på det beslut som fattas. ...

SEB: Det som göms i snö kommer upp i tö

SEB är mycket oklara i sin redovisning. Man förstår ju också anledningen. Det gäller att förvirra och lägga ut dimridåer som det inte skall gå och se hur det står till i banken, Men för exakt ett år sedan hade SEB tillgångar på 17 miljarder hos Riksbanken för derivat, obligationer med mera finansiella papper som är osäljbara på marknaden. Flera har inte handlats med sedan juni 2007. Det vore ren katastrof om dessa värdepapper skulle redovisas till sitt rätta värde, som troligen är noll i många fall. ...

oroligt

Är väldigt orolig för vad som kan hända under helgen. Kvällens presentation av EU´s banker kan leda till en katastrof på måndag. Är lite rädd för att det blir rätt många banker som inte klarar av testet denna gången och att det är ett medvetet val att inte presentera siffrorna före helgens stängning. På så sätt har europas politikrer helgen på sig att “lugna” marknaden….. Detta samt att USA demokrater och republikaner verkar ha väldigt svårt att komma överens kan leda till ytterligare spekulationer kring Kina i helgen också… ...

Dow Jones index har kraschlandat ner 78%

Dow Jones Index har gått ner med 78% sedan år 2000 om man kollar Dow Jones Index med guld. Så när man värderar sina tillgångar efter pengar så verkar det som värdet har gått upp och som de flesta redan vet så är inte verkligheten så, men inser gemene man hur mycket av sparpengarna som försvinner i värdeminskning. Kollar man USD/Krona så har Kronan ökat med ungefär 25% i värde mot Dollarn på 10 år. ...

2017-05-30 14:25 · p51

Värmlands Finans - Ny riktkurs

Värmlands Finans meddelade idag att man stärker sin kapitalbas med ytterligare 10 Mkr. Det är även första gången som man lyckas stärka den i större omfattning utan att tillskottet kommer från aktieägarna. Man meddelade även att man sysselsatt kapitalet omgående, vilket gör det till en extremt bra nyhet. Trots detta så blev reaktionen från marknaden inte allt för stark, vilket förmodligen kan förklaras i att bolaget fortfarande ligger i en viss skugga med sin brokiga historia. ...

Back in the saddle

Mr Pink har varit ute och åkt… Välkommen tillbaka, du har inte missat ett förbannat dugg. ;) Sverige är fortfarande sämst i fotboll och bäst på att lära andra länder om hur man “ska vara”. Har själv varit ute på turné och inte heller följt börsen allt för mkt. den senaste tiden. Var i Köln och hälsade på en gammal vän från tiden i Australien. Inte setts på 4 ½ år så det var verkligen på tiden och hur roligt som helst! Köln är också en väldigt trevlig stad. Mindre turistigt än Berlin utan att kännas för litet. Åk, och drick deras inhemska Kölsch! ...