Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Inaktivitet vad gäller min trading har inte lönat sig.

Hej alla! Hade jag följt min tidigare trading strategi så hade jag sålt vid varje nedgång på 10% eller mer i en aktie. Jag hade också gjort i snitt ett par eller tre transaktioner per dag. Detta gav mig vid början av året och under hela våren bra tryck i portföljen. Mitt halvårsmål på +20% var snabbt uppnått. Det spelade ingen roll om börsen gick upp eller ned. Jag hoppade från aktie till aktie tills jag hittade ett bolag med vind i seglen. ...

Politikerna förnekar sig aldrig

Som jag förstår Tommy Waidelich vill han mildra effekterna av ett boprisfall och hålla bostadsmarknaden under armarna. Jag tror detta kommer vara topp-prioritet för riksbank, regering och riksdag. Om räntorna på bostadsobligationer stiger kommer Ingves rycka ut med brandslangen och erbjuda bankerna mängder med krediter kring reporäntan för att hålla boräntorna nere. Och politikerna kan t.ex. sänka skatt på el, öka barnbidragen eller liknande för att förbättra de boendes ekonomi. ...

Ett hetsande att sälja

Han skulle i stället söka en hyrelägenhet i innerstan. Det skulle vara intressant att höra om Schulman nu fått tag i denna klenod, en hyreslägenhet inne i city. För i förort ville han inte bo förklarade han. I dag har Socialdemokraterna genom sin talesman Tommy Waidelich (DN:s debattsida 23/7) förklarat att S vill göra upp med Reinfeldts regering om åtgärder för att förhindra en bubbla för bostadsrätter i Stockholm. Han citerar nobelpristagaren Joseph Stiglitz som definierat en bubbla på följande sätt: ...

Skulder kan skapa en domino på börsen

Om vi tittar på Saab Automobile där ägarna har kämpat febrilt för att rädda bolaget från konkurs. De skaffar nya kapital tillskott från olika investerare. Det har pågått i flera perioder sedan Spyker tagit över Saab. Nu har Saab fått problem igen, och riskerar för konkurs. Det är likadant med EU som kämpar för Grekland, Irland, Portugal, Spanien och Italien. Trots att Frankrike och Tyskland har skulder till 80% av BNP kämpar hårt för att rädda skuldtyngda länder. Grekland har haft stora problem under 2010, och räddades i sista stund. Ett år senare kom problemet tillbaka, och Grekland begärde om nya stödpengarna från EU. Efter några månaders diskussioner bestämde EU sig för att rädda Grekland från konkurs. ...

Aerocrine : Kort om rapporten

Först några snabba kommentarer på rapporten; - Jag trodde på försäljning runt 20 miljoner kronor och förlust på 30 miljoner kronor. Rapporten var i stort sett exakt i linje med detta. Intäktsminskningen beror främst på den starka kronan. Den ökade förlusten beror på stigande marknadsföringskostnader inför kommande riktlinjer och nyanställningar. Antalet anställda är 20% högre än föregående år. - Aerocrine har upprättat en mindre säljstyrka i USA. Detta börjar ge effekt; den kliniska försäljningen i USA ökar väldigt kraftigt, dock från låg nivå. ...

Episurf - analys och målkurs

Analysen kan läsas i sin helhet på www.serendipinvest.com, under rapporter, kvartal 2. Här följer ett kort utdrag ur analysen: “…Här är vår uppfattning att de tekniska riskerna överskattas av marknaden i detta fall. Det finns en stor möjlighet att marknaden har likställt utvecklingen och riskerna i paritet med med läkemedelsutveckling. Generellt är sannolikheterna små att komma fram till en godkänd produktsom fungerar i människa även efter att ett läkemedel har testats i större djur. En vanligt förekommande siffra är en sannolikhet på ca 10%. Olika djurs biologi fungerar väldigt annorlunda än människans. Djur får exempelvis helt andra sjukdomar. Därför reagerar också läkemedelssubstanser väldigt olika i en djurkropp i förhållande till en människokropp. När det kommer till Episurfs implantat så är den biologiska funktionen och riskerna förknippade med det, relaterade till inläkning av materialen till kroppens ben. Det är en funktion som redan är testad och välstuderad för de material som Episurf använder i sina ...

SINO AGRO FOOD - JORDANFONDEN P/E UNDER 1

Jordanfonden kommer även göra ett återbesök i Kina under Augusti / September och det är något jag ser fram emot. Besöket kommer även minska risken betydligt om allt utvecklats som bolaget kommunicerat. Som framgår nedan har JF vänt ut och in på SIAF utan att hitta några konstigheter. Det är självklart ingen garanti men jag anser att risken inte är så hög som kursen visar. Ska man köpa aktien så anser jag att man ska betrakta det som ett långsiktigt innehav om inget fundamentalt ändras. ...

Senaste nytt från Integra Gold

kl 7.30 (Canada tid) Morning Our share price in the market was caused by one person who knew that the Mineral Resource report was coming and waited until it was released to sell his shares. He had about 1.2 million shares which he started to sell within minutes of our release until it went down to .29 cents. He continues to sell today and only has about 60,000 shares left. Once he is out of the way the share price should rise. We have lots of volume and lots of interest in the company. Because of previous management we have some hurtles to overcome, one of them being a couple of major investors who got in really cheap and are not long term investors. They got the shares plus a tax break when they bought the shares in a private placement. Most of them are gone which will be good for the company. ...

Portfölj- och börsläget 21/7

Det här blogginlägget kommer att behandla dels vad jag tycker och tänker om det allmänna börsläget, hur jag tror det kommer att gå och min egen portfölj. På alla fronter så har det hänt väldigt mycket den senaste tiden. Jag upplever det som att en högre makt leker med världen, det är alltifrån katastrofer till ekonomiska dödsfällor i form av ful-krediter i baltikum (nu snart ett minne blott) till helt galna pensionsåldrar i Grekland. Världen gör uppror i något som hittills har fungerat, men nu när vi alla möter de problem och fundamentala frågorna som gömts undan så blir vi osäkra och måste hantera allt på en gång. På något sätt förstår jag att vi människor reagerar som vi gör. Vi har alla inbyggda försvarsmekanismer och när det går motigt så bygger vi upp ett försvar. När parlamenten och världens ledare söker finna lösningar så måste vi propagera och hävda motsatsen. Det här har kanske inte så mycket med börsen att göra som sådan, men mentaliteten sträcker sig dessvärre även in i börssfären och påverkar investerare. ...

Riskens alkemi. Relativitet. Känsla och intellekt

" Det finns flera som är smartare än jag, men det är få som är kallare " / Warren Buffet . Som jag (Gap2) ser det så är “risk” här i livet relativ/plastisk. Låt oss börja med att studera länken nedan där Dan Osman ( världens bästa speedclimber ), attackerar en bergvägg, helt utan säkerhetsutrustning. Studera mkt noga vid 1,09 i videon. Vad i helvete gör karln där ???. Vad är det överhuvudtaget som pågår i denna video ??. ...

2017-05-30 14:26 · gap2