Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Studsvik

Jag har tittat lite på Studsvik senaste dagarna. Jag kan inte riktigt förstå djupdykningen som bolaget har gjort sedan årsskiftet. Eller rättare sagt, jag kan förstå den, men kan man motivera kursutvecklingen? Jag tycker inte det. Är inte detta en köpvärd aktie.

Dags att hyfsa ekvationen

Inget säger att vi medborgare i t,ex. Stockholm skulle äga fastighetsbolag som skulle sjunka i värde med 50 procent. Ej heller planerar Balder eller Wallenstam för detta. Varför skall bostadsrättsägarna råka ut för detta isolerat. Som en isolerad ö. Dessutom ser vi på landskapen närmast Norge. Där kommer norrmännen direkt när de ser billiga villor och bostadsrätter. Även holländare vill hit. Skulle de kunna köpa upp hela Sveriges bostadbestånd och svenskarna bara skulle lämna över. ...

Russia + Sweden = A great mix

Democracy is consumption. Politicians of today are not the same as of tomorrow, we choose apple instead of pear, blue instead of pink. Russia = R Sweden = S A quick look: R: Пробка – many years under strict control by leaders(tsarism, communism…). Isolated from “the world” - restrictions. Now the people wants to control their own life, homes are overfilled with things, everybody wants to drive fast(=Пробка). Vladimir Putin “tries” to be reelected by promising IPad and strippers… ...

Sensys Traffic!

Har själv bevakat bolaget ett tag nu och tycker mig se en positiv utveckling. Sensys får ny order i Ajman (28/6) Sensys partner i Armenien har tecknat ett kontrakt med polisen (22/7) Kjell Lundgren(Eftermarknadschef) köper 20.000 aktier i Sensys (22/7). Sensys förstärker ledningen med Hans Skalin (25/7) “Hans kommer närmast från Vectura Consulting AB där han varit internationell strateg. Hans har tidigare varit verksam vid Vägverket i sammanlagt 28 år inom kvalitets- och miljöledning samt inom trafiksäkerhet. Hans har bland annat varit kvalitetschef på Vägverket 2001-2005”. ...

Ett år senare - Vilka aktier

Jag har idag två påsar pengar. En finns på min banks handelsplats, den andra på Avanza. Skälet till att jag ligger kvar på bankens handelsplats är att jag försöker blockera min otålighet och agera långsiktigt i vissa papper. Mina aktier köps inte bara med vinst som kriterium, de ska vara trevliga också. Åtminstone de långsiktiga. Jag handlar alltså inte med tobaksaktier och kommer aldrig att äga en aktie i Swedish Match. Fint företag, stor potential, men fel produkter för mig. Sveriges propagerande för snus i EU tycker jag är en stor skam. Däremot har jag inget emot personerna bakom användandet. Det är vars och ens egna val. ...

Ett år senare - Aktiemarknaden

Huff, det är oroligt nu. Orden är frefecs, jag hoppas han ursäktar lånet. Inga sanningar är självklara, fundamenta styr inte, marknaderna darrar, vi handlar på rykten och hoppas hinna sälja före resultaten. Vart är vi egentligen på väg? Är börsen övervärderad eller undervärderad? Vilka sektorer kan vi våga tro på? Ge mig 100-%-bolaget! Jag har verkligen varit rådvill. Företagen går ju generellt bra, med rimligt optimistiska framtidsprognoser. Ändå lyfter det inte. Vi skyller på Grekland och USA. Inte sant! ...

Ett år senare - Marknaden

Det finns en gammal historia, som i min version utspelar sig i Kongo i början på förra seklet. De båda utsända skoförsäljarna rapporterade hem till sina företag, där den ene skrev; Finns ingen marknad, ingen använder skor, och den andre skrev; Otrolig marknad, alla saknar skor. Skit i marknaden, den gör ändå som den vill! Följ marknaden, den gör ändå som den vill! Inte klockrena analogier, men kanske en återspegling av skillnaden mellan FA och TA. Mikro och makro. Det går trender i allt. Vi påverkas i allt högre grad av omvärldshändelser och det går allt snabbare. Handel sker på nano-nivå, helt frikopplad från känslor och värderingar. Ett feltryck att ett tjockt finger får hela världsekonomin att darra till. Sårbarheten ökar. ...

Ett år senare - Kunskaper

Självkännedom – det är en bra start. Nu börjar jag inte riktigt från noll, i mitt ena arbete ingår det att verkligen vara människokännare och utan en god egenförståelse blir det svårt. Men när det gäller aktie-shopping var jag verkligen ett oprövat kort. Två saker kändes som viktiga att definiera: vad är en vinst respektive förlust och vad betyder långsiktig. På Redeye och andra ställen har jag sett hur olika människor ser på sina innehav och sina roller, det har också framskymtat en viss status-hierarki bland bloggarna. Finast är att vara investerare. Hit hör gruppen Värdeinvesterare och Långsiktiga investerare. Det fina är att de inte behöver bry sig om att en aktie går ner, i och med den trygga förvissningen att på obegränsad sikt kommer den att gå upp och med vinst. I motsatt ände har vi Day-traders och Spekulanter, ute efter korta vinster och därmed av någon anledning inte lika fina. ...

Ett år senare - Allmänt

Norge måste få stå först i den här bloggen. Det som skett är fruktansvärt sorgligt, obehagligt och skrämmande. Orden är lånade från en liten klok tjej som bloggar i helt andra sammanhang, men de sammanfattar precis det jag känner idag. Det krävs väldigt lite fantasi för att förstå den skräck och förvirring som präglade många människors sista minuter i livet, och den sorg som följer i kölvattnet. Några signaturer här på Redeye berörs kanske närmare än jag själv, men den här händelsen känns, och jag sörjer med dem som i olika grad drabbats. Obehaget kring händelsen känns så starkt! ...

SensoDetect - diger triggerlista

Q3 - Q2-rapporten 110825. - Publicering av schizofrenistudie accepteras/refuseras. Okänt vem som producerat denna, men resultat från multicenterstudie som involverar 152 patienter inskickades i slutet av Q1. - ADHD-studien, Charité, Berlin accepteras/refuseras för publicering. Inskickades senast i juni. 42 patienter. - Schizofreni och psykossjukdomar, Pfalzklinikum, Klingenmünster accepteras/refuseras för publicering. Inskickades senast i juni. - Bipolär sjukdom, Inst. För klinisk vetenskap, Umeå Universitet, prof Rolf Adolfsson. Inskickades senast i juni. 92 patienter, där även schizofreni- och ADHD-patienter ingår. Accepteras/refuseras för publicering. - Patentgodkännande Pharma för Europa resp USA. Inlämnades i september 2010. - Klarhet i fortsatt samarbete med Charité (lämpar sig i rapporten?) - Bekräftat att alla psykospatienter i Göteborg ska mätas av Lennart Lundin? - Studie där metodiken mer utförligt redovisas accepteras för publikation. Separat studie, eller bakas in i annan? - Hälsoekonomisk studie uppstartad enligt plan i emissionsprospektet. - Mer info om utvecklingen i Kanada. Avtal med distributör(-er)? - Explorativ studie neurodegenerativ sjukdom. Bör vara uppstartad redan. - Nyheter kring samarbete med snustillverkaren (PR eller i rapporten) - Uppdatering Gillbergcentrum (PR eller i rapport). - PR:er om nya indikationer kan komma när som helst. ...