Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

FDA och Immunose Flu

Ett utklipp från ett av Eurocine’s prospekt: “Enbart upprätthållande av en kylkedja för värmekänsliga vacciner kostar 1,6 miljarder kronor årligen, vilket Eurocines vacciner inte behöver när Bolagets målsättning om lagringsbetingelser uppnås.” Eftersom antigenet (det avdödade viruset) kräver kylförvaring 2-8 grader (som kylskåp) spelar det ingen som helst roll om deras adjuvant Endocine inte kräver kylförvaring. Då faller målet ovan eftersom antigenet kräver kylförvaring. Hur ska detta lösas? Går inte. Kedjan är svagast i sin svagaste länk, i detta fall antigenet… (Både LAIV-vacciner och sprutvacciner kräver kylförvaring idag 2-8 grader). ...

En gång vi seglar i hamn

Det som det talas om där är “den säkra hamnen”. Hela havet stormar i dag som vi kan se på Stockholmsbörsen. Var finns den trygga hamnen, frågar intervjuaren i kingsworldnews. Det är de berömda framtidsstrategerna Gerald Celente, Peter Schiff, Marc Faber med flera som svarar. Jag gör en personlig sammanfattning av vad jag hör och reflekterar. Alla säger köp guld. Jag skriver alla! Är det inte då vi skall reagerara. Är guldet den enda framtidshamnen? ...

Äntligen dags att köpa kvalité!

Är botten nådd nu? Inte vet jag, och det vet ingen annan heller. Själv tror jag på fortsatta nedgångar även om vi kan få en och annan rekyl. Det senaste året har jag hållt mig borta från storbolagslistorna då jag kännt att hela “högkonjunkturen” bara är manipulerad och driven av en dopad marknad. Hur många gånger har man inte hört att reporäntan fortfarande är jättelåg? 1,75% kan tyckas vara lågt, men min åsikt är att det ur ett konjunkturpersketiv är jättehögt! ...

2017-05-30 14:26 · bib

I follow simple investment philosophy.

This days major indexes move says that weekly down wave is still intact. I follow simple investment philosophy which was disclosed by William O’Neil in his book “How to make money in stocks”. He said that “The hard-to accept great paradox in the stock market is that what seems too high and risky to the majority usually goes higher and what seems low and cheap usually goes lower”. Let’s take a look on SnP and NASDAQ. Two days ago they proved weekly down trend and let me expect to touch new downward levels (labeled as “A” on pictures). I advise do not try to buy falling markets until they show significant sign of turning points even if they will touch marked levels. For me the only reason to believe that turning point occur is obvious pattern when asset gets an oversold position and shows proven by major markets operators interest to buy. ...

2017-05-30 14:26 · pavel

Vart finns hoppet?

USA tillväxt var låga 0,4 procent under första kvartalet i år, och preliminära siffror säger att ekonomin växte med fortsatt låga 1,3 procent under det andra kvartalet. Detta ska jämföras med Ben Bernankes utsikt i början av året om att den amerikanska ekonomin går mot en tillväxt på 3-4 procent för helåret. Ett stort problem är att huspriserna i USA har fortsatt att falla. En uppgång i huspriserna skulle ha ökat konsumenternas köpkraft, vilket tyvärr inte är fallet. Det är tydigt att USAs ekonomi är mycket svagare än väntat, och det finns nu en verklig risk att landet går in i en recession igen. Antalet nya jobb i USA har också kommit in långt under förväntningarna de senaste månaderna, och den senaste statistiken visar att de amerikanska konsumenterna nu spenderar mindre för första gången på två år, delvis på grund av ett högre bensinpris. En redan hög arbetslöshet, minskad konsumtion, och dålig tillväxt är ingen bra kombination. Skulle USA gå in en ny recession har FED dessutom inte möjlighet att stimulera ekonomin genom att sänka räntan; då räntan redan är så låg den kan vara. ...

2017-05-30 14:26 · kloss

Trading Scenarios Track Record juli: Vinden har vänt

OMXS30-index inledde juli månad med en uppgång i spåren av junis kraftiga nedgång. Vi utgick från den stigande trenden och vårt huvudscenario var en fortsatt uppgång. Exponeringen i portföljen av nästintill full men eftersom vi var på väg in i semesteruppehållet valde vi att sänka målkurserna i våra positioner. Detta visade sig vara en framgångsrik strategi då vi nådde målkurs i de flesta positionerna innan börsen åter blev svag. I mitten av juli när vi återupptog den aktiva portföljhanteringen var vår exponering låg. OMXS30-index hade testat stödet vid 1.055 en tredje gång och därför behöll vi vår låga exponering trots att index långsiktiga trend var stigande. Även detta visade sig vara rätt val och vi klarade den svåra månaden med en nedgång på 0,8 procent (efter avgifter på 0,9 procent), samtidigt som OMXS30-index föll med 4,4 procent. ...

It-konsulter och lite makro

Så tycker jag då äntligen att it-konsulterna börjar se rimligt värderade ut igen. Kvartalet var lite knackigt pga färre fakturerbara dagar och det spred oro bland investerarna. Sektorn hade också dragit iväg i värdering och jag sålde tyvärr alltför tidigt. Har köpt på mig Softronic igen. Vinsten för i år sätter jag till åtminstone 0.6 SEK. P/E-talet ligger kring 12, men om integrationen av modul1 är lyckosam kan P/E-talet sjunka under 10 snabbt. Jag tror dock det kan dröja nåt år men tills dess har man utdelningen som ligger kring fina 6%. Alla bolag jag köper ska ha en utdelning som överstiger 10-årsräntan för statsobligationer. Köpläge i denna gamla favorit mao! ...

Identiteten på tapeten

Jag har ett särskilt intresse av att följa Tagmaster då de största ägarna är ålänningar. Det rör sig i huvudsak om två entreprenörer som för närvarande är involverade i ett projekt för affärsfastigheter, alldeles i närheten där jag bor, och som via olika bolag tillsammans kontrollerar över 20 procent av RFID-bolaget. Än så länge har deras svenska äventyr varit en stor besvikelse men marknaden bubblar och med ett breddat produktutbud tillsammans med ökade marknadssatsningar har Tagmaster nu goda möjligheter att rida med på den RFID-tsunami som förväntas dra över världen. ...

SINO AGRO FOOD - HÖSTENS VINNARE ?

Rapporten för Sino Agro Food närmar sig. Tre troligtvis positiva triggers inom en månad som jag ser det: 1. Rapporten som jag tror blir bättre än vad marknaden väntat sig. 2. Jordanfondens återbesök i Kina för att se hur verksamheten fortskrider. 3. Ett, förhoppningsvis, positivt svar från SEC. Så här skriver Jordanfonden om SIAF: “JF påminner om att Q2-rapporten kommer omkring 15 augusti, möjligen något tidigare.Bolagets starkaste kvartal är det som påbörjas nu, Q3, men Jf tror Q2 kan ge en positiv överraskning. Bolaget redovisar nu Q2 UTAN den försålda (sedan försäljningen starkt fördyrande) mejeridelen men det skulle inte förvåna om 1a halvåret kan trots detta resultatmässigt ligga i nivå med 1a halvåret 2010, eller kanske ännu smulan bättre. Detta hoppas JF i alla fall på. I mångas ögon skulle detta egentligen vara en omöjlighet. JF tror dock på sin teori. I september återbesöker JF med hela sin ledning SIAF:s alla verksamheter för uppföljning och ny analys. " ...

Inga applåder för BRAVO

Marknaden är inte inne på samma spår som Teva utan fokuserade på att studien inte nådd det primära kliniska målet med att statistiskt signifikant visa på färre antal relapser per år jämfört med placebo (p=0.075). Teva menar dock att resultatet påverkats av skevhet i ingångsvärden mellan de olika behandlingsgrupperna i studien, där patienter som fick placebo kan anses ha varit friskare vid start. Korrigerat för denna skevhet uppnåddes statistisk signifikans med att visa på färre antal relapser per år för laquinimod jämfört med placebo (p=0.026). Det riktas dock en befogad skepsis mot denna typ av efterhandsjusteringar och huruvida framförallt den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA accepterar detta eller en ny kompletterande studie kommer att krävas. Teva framhåller dock att detta är en vetenskapligt vedertagen metod och räknar med att lämna in en ansökan till FDA i början av nästa år. Vi justerar ned vår sannolikhet för ett regulatoriskt godkännande från 90 till 70 procent. Motiveringen till att vi inte tar ned sannolikheten mer är de statistiskt starka resultaten från Allegro-studien. Vi tycker inte frågan är om laquinimod kan bli godkänt utan snarare när det kan ske. ...