Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vad är problemet och vad är symtomet

När vi är sjuka så får vi feber. Men febern är ett symtom på att vi är sjuka. Får vi 38,7 i feber så dör de baciller vi lider av vid 38,6. Därför lönar det sig inte att ta magnecyl för att få ned febern. Först vid 40 grader måste febern tas ned. När febern är så hög skadas vitala organ i kroppen. Är vi förkylda så är det populärt att ta näsdroppar för att få stopp på det s.k. snoret. Men snoret är ett symtom på att vi har en inflamation. Snoret hjälper till att få ut bakterierna. ...

Vi står inför en brant som kommer skapa möjligheter!

Jag tror nog aldrig att osäkerheten har varit så stor hos många investerare och framförallt småsparare som den är just nu. Det talas om ytterliggare börskrasch nu på måndag och många ställer sig nog frågan vad man ska eller inte ska göra. en enkelt svar på den frågan lär knappast dyka upp. Tänk inte bara veckor fram Den kommande veckan lär minst sagt bli turbulent. Det kommer falla och säkert stiga något emellanåt. Dock tror jag man ska akta sig för att göra korsiktliga affärer. De affärer i alla fall jag kommer göra framöver kommer sträcka sig på en väldigt lång horisont. För även om vi faller nu så kommer möjligheterna i och med detta öppna sig. Vissa det kommer göra lite ont när kurserna sjunker, men för det stora bolagen så är ju detta bara som att säga att ingen vill äga dina aktier just nu och vill du ändå sälja dem så betalar folk väldigt lite för dem. ...

Börsläget - ShaMaran & PetroVista

ShaMaran Petroleum ShaMaran har under första årets halva gjort ett jättefynd i Atrush, plockat in C$ 50 miljoner i en nyemission, samt i dagarna borrat klart sin andra brunn. Samtidigt har kursen mer än halverats, hur är detta möjligt? Till stor del beror det mycket på rådande börsklimat, marknaden har ej varit nådig mot de kanadensiska Venture-bolagen. Samtidigt har värdena på tillgångarna i Kurdistan ökat. Brittiska Afren betalar US$ 588 för en 20-procentig andel samt en 60-procentig andel i två block, Hess och Repsol är två nya storfräsare som också ger sig in i Kurdistan. I fredags rapporterade ShaMaran att den första egna Pulkhana-borrningen (Pulkhana-9) är klar och man påträffat olja i alla fyra intressanta strukturer. Ett testprogram har inletts och beräknas vara klart i början på September. Man kommer därefter påbörja borrningen av Pulkhana-10. Pulkhana-8 kommer också att omarbetas och testas. Man planerar att kunna producera från all dessa tre brunnar i början av nästa år. ...

Inte kul vara 80-talist och hyllning till en hjälte

Även om man som ung människa i Sverige har många möjligheter och en bra levnadsstandard kan jag inte låta bli att känna att vi har har mycket emot oss. Bostadspriserna är upp-pressade till bristningsgränsen. Även om man som jag sparat ihop en miljon räcker det bara till kontantinsatsen på nåt vidrigt stylat radhus i Farsta. Dessutom är det svårt för gemene man att tjäna på börsen då politikerna kör ekonomierna i diket. De enda som tjänar på nuvarande världsordning är de som får beskatta via skattsedelen, oligopol, billiga krediter och inflation. Vi har duktiga entreprenörer och börshajar också, men det är en minoritet. Där har ni vinnarna. ...

Bättre och bättre dag för dag (räntorna)

Till min tidiigare blogg “Riksbanken jagar….” anförde Gabriel Ericsson: - Ganska säker på att Riksbanken lugnar ner sig med räntehöjningar! Whimsical: - I nuläget bör nog Riksbanken avstå räntehöjningar. Framåt: - Det är riskfyllt om Riksbanken fortsätter att höja räntan aggresivt. Om arbetslösheten stiger samtidigt som bostadsmarknaden kraschar genom Riksbankens räntehöjningar så ligger nog även Sverige lite pyrt till. Ränteuppgifter: Svenska statsskuldväxel-papper: 3 mån 1,75 2 år 1,76 5 år 2,03 ...

Diamyd win/win-läge via cashklipp

Det är nu 65-70% upp till kassavärdet om nuvarande kassa delas ut, och ca 45% upp till kassavärdet om den delas ut efter ett misslyckats fas II NP2 i slutet av året dvs då kassan står i ca 12 kr per aktie. Märk väl, det handlar endast om kassavärdet! Kassans storlek är/var relaterad till diabetesdelen av bolaget som nu är minimal, och i förhållande till NTDDS är den eller kommer att vara allt för stor. Det finns ingen anledning att Diamyd i nuläget köper in nya riskabla projekt (kan aktieägarna göra själva). Och det behövs heller inte för i NTDDS har Diamyd redan allt som behövs i en bred spetsforskning med prekliniskt förberedd pipeline för preparat under många år. Därför kommer det förhoppningsvis att ingå i Diamyds kommande planer att genomföra en större utskiftning (300 Mkr /10 kr / aktie) till aktieägarna. God skäl finns för att även storägarna är intresserade av den saken. ...

Riksbanken jagar sin egen svans

Men hur stor är konsumentprisökningen för medborgarna i Sverige om riksbankens räntehöjning räknas bort: Svaret är 1,5 procent i juni. Senaste siffran. Skillnaden i inflation har minskat från maj till juni med båda indexerna med 0,2 procent. Inflationen minskar i Sverige. Men varför höjer riksbanken. Som jag tycker helt ologiskt argumenterar t.ex. vice riksbankschefen Svante Öberg i i protokoll från senaste sammanträdet med höjning (4 juli) så här: 1) Vi har svaga siffror från detaljhandeln ...

G5 Entertainment CEO-interview 4

1. The investment in US. For me it could seem a bit risky/costly to spend money on an office in the US with the main purpose of over viewing the marketing in the country. Although I have notices that you have had a little bit harder to reach the top spots with your newest games over there, but can’t the main marketing be handled over the internet from Russia or Ukraine?. Can you give some more detailed information about this investment, what is the pupose of the office in detail? ...

Det här var inte roligt!

Sitter nu här med blödande portfölj, som jag till slut sålde av en stor del av innehållet i. Kan inte låta bli att fundera över varför jag inte sålde tidigare. Jag är ju inte dum i huvudet? Redan efter Juni´s rejäla nedgång och all turbulens kring pig länderna kändes börsensframtid väldigt osäker. Det enkla svaret är att jag var totalt övertygad om att USA skulle höja sitt skuldtak, så med stigande irritation förbannade jag politikerna som höll på att tramsa, allt medans börsen tickade ner mot -10%. Jag var nära att sälja i mitten av Juli, men ville ju inte missa LÄTTNADSRALLYT,,,,, suck! ...

Motiverad nedgång

Jag tycker att nedgången på börserna nu är motiverad. Till skillnad från tidigare börsfall vi haft senaste två åren, som t.ex. japan-krisen som jag såg som ett bra köpläge för aktier, så finns det nu avgörande skillnader. Den amerikanska ekonomin kommer inte vända i närtid. Betänk följande. USA lånar 10% av BNP årligen för att finansiera krig, stimulansåtgärder och välfärdsprogram. Trots detta mäktar man endast med ca 1% BNP-tillväxt trots att dollarns värde urholkas. Drar man ifrån inflationen är USA redan i recession. Nu väntar vi på QE3, men som vi märker blir alla rallyn på goda nyheter väldigt korta. Det beror på att det inte finns någon substans i åtgärderna. USA får istället kämpa för att undvika deflation och harva runt för att klara dagen som en blind hemlös man! Man kommer också få problem med upplopp och demonstrationer gissar jag. ...