Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Small Cap pharma passerar -80%

Fiktiv portfölj för att vissa på utveckling på några av de mest omtalade small cap biotech bolagen. Portföljen skapades 2010-04-12. Diamyd Medical B Köp: 132,25 kr Kurs: 8,60 kr Värdeförändring: -93,50% EpiCept Köp: 14,80 kr Kurs: 2,40 kr Värdeförändring: -83,78% Eurocine Vaccines Köp: 46,50 kr Kurs: 14,50 kr Värdeförändring: -68,82% Karo Bio Köp: 8,40 kr Kurs: 1,05 kr Värdeförändring: -87,50% Neurosearch Köp: 224,90 kr Kurs: 37,11 kr Värdeförändring: -83,50% Neurovive Pharmaceuticals AB Köp: 51,50 kr Kurs: 13,40 kr Värdeförändring: -73,98% ...

Hushållen positiva till att äga sina bostäder

För första gången i mätningarnas historia var det 37 procent som tror på sjunkande bostadspriser. Medan endast 35 trodde på ökade. Jag tycker det är sensationellt att så många fortfarande tror på ökade priser trots den intensiva propagandan mot att äga bostadsrätt. Senast förra veckan gick ju som bekant chefsekonomen i Bostadskreditnämnden, Bengt Hansson, ut och uppmanade svenskarna att SÄLJA sina bostadsrätter. SEB:s chefsekonom Robert Bergkvist (kandidat till att bli vice riksbankschef) ansåg också att hushållen skall överväga att sälja. ...

Valutaspelet - Andra akten - hela havet stormar…

Den numera långvariga lågränte politiken, som får antas bli bestående för lång tid framöver, har orsakat, föga överraskande, en orimligt hög skuldsättning världen över. Man sitter i en situation där “ränta vapnet” är obrukbar hos riksbankerna, FED, ECB, eller vad de nu heter. Detta därför att följderna av en räntehöjning skulle bli en konkursvåg som vi aldrig sett maken till. Räntan är alltså bestående låg, vilket ger märkliga effekter som inte minst börserna får känna av. Vi har en ruskigt massa pengar, dock virtuella, som söker avkastning och säkerhet. De går genom råvaror, obligationer och samtliga derivat. ...

Dags för en ny korg med IT-konsulter

Jag har följt IT-konsult-aktier noga sedan ungefär 2005. Vad jag kan säga är att de bra bolagen växt och idag är betydligt starkare än för bara några år sedan. IT är idag blodomloppet som företag och myndigheter är beroende av för att erbjuda nya tjänster och sänka kostnader. De bolag jag gillar bäst är Softronic, Avega, Connecta, KnowIT och HiQ. Alla dessa bolag har flyttat fram positionerna på senare år genom organisk tillväxt och förvärv. De har också det gemensamt att de delar ut bra med pengar. Hur det går med konjunkturen vet jag inte, men jag vet att dessa företag sitter på kompetens som svensk industri behöver för att vara konkurrenskraftig. ...

Strålande tider, härliga tider!

Men vad har hänt. Varför begär svenska och utländska investerare mindre för att låna Svenska staten pengar i två år, än om pengarna är utlånade bara i 3 månader. Förklaringar mottages med tacksamhet! Mina förslag: 1) inflationen är död inom de närmaste två åren. Troligen får vi deflation. 2) svenska statens sköna varma famn känns så behaglig att investerare är beredda att få mindre ersättning för att få luta sig mot moder Sveas sköte i två år, än att bara vara där i tre månader. ...

Dags att köpa Precise

Det har nu gått sju månader av Precise biometrics mest framgångsrika år. Det är åtminstone bolagets VD, Thomas Marshall, fortfarande övertygad om att 2011 kommer att bli. Blickar vi ner i siffrorna visar sig dock en annan bild då halvårsrapporten presenterade en nettoomsättning på 9,4 Mkr. Det är en illavarslande utveckling då försäljningen var 64 procent lägre än motsvarande period ifjol och för att hitta försäljningssiffror understigande nettoomsättningen för Q1(3,6 Mkr) tvingas vi sannolikt bläddra tillbaka i historieboken till perioden då bolaget grundades. Halvårsrapporten lockar alltså inte till några glädjeskutt och även fastän VD försöker bortförklara den svaga försäljningen med att omsättningen kan variera kraftigt mellan kvartalen, då bolagets teknik fortfarande är relativt ny, väcks den naturliga misstanken om att ledningen medvetet vilselett marknaden med sin ”plan 2015”. Denna plan iscensattes i början av fjolåret och omfattar målsättningen att nå börsens Mid Cap-lista om fyra år. Att överhuvudtaget blanda in börskursen i en seriös affärsplan är synnerligen kontroversiellt och med de senaste rapporterna i handen framstår det naturligtvis som att Precise använt sig av denna vision enbart i marknadsföringssyfte, för att locka investerare till vårens företrädesemission som inbringade 54 Mkr. Utan denna kapitalinjektion skulle kassan nu sannolikt gapat tom. ...

RakaKurvans kryddor ... DETNOR Hittar Olja!

Carnegie värder fyndet till 5-9NOK/aktie för DETNOR! Ny riktkurs 70NOK https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1839023 Lycka till

RakaKurvan updatering ..

Så en lärdom är väl att man kan inte ta ledigt från Börsen! :-( Dom flesta aktier i portföljen har genererat säljsignal mellan maj och Juli. Avaza var först den 15/5, Därefter har (nästan) hela portföljen gen. SÄLJ! Nu senast Nokia Tyres Och Sagax BARA Fidelity Indonesia fortsätter som det var tänkt! Så var gör man? Man borde ha sålt i maj-juni allt (utom Fide Indonesia). ...

QE3 / Rally

Hej igen! Jag har tagit semester från bloggandet, men jag fortsätter i förminskad takt att investera på börsen. Givetvis med blandat resultat. Jag skrev en blogg den 12 juni. ”Snabba Cash” hette den! Jag varnade för ett deflationsscenario. Fallande börser..Fallande råvarupriser. Jag skrev även om att jag trodde att problemen i Europa skulle bli värre..Italien, Spanien och Portugal var på tur. Upprepade gånger under våren har jag skrivit att det är dags att sälja sina aktier. Uppsidan på börsen var begränsad samtidigt som riskerna gällande en fallande börs var stor. ...

Ursäkta. Hur mycket är klockan, egentligen?

Spekulationer om var vi befinner oss konjunkturmässigt är och förblir spekulationer även då det just nu luktar svavel och krutrök. Med historiska data som fortsatt starkaste indikationer om fröken ur. För att ges lite ljusskimmer i bläckmörkret där vi simmar omkring konjunkturmässigt finns egentligen bara 1 à 2 handfasta riktlinjer. Allt annat blir en gråzon för ”vad var det jag sa” inför fullbordat faktum. Det ena är: 1: En halv konjunkturcykels genomsnittliga längd (botten/topp): 3,5 år. (Som ofta förlängs/förkortas 1 – 1,5 år åt endera hållet. ...