Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Aerocrine : Presentation hos Öhman

Läkemedelsbolagen VD poängterade att läkemedelsbolagen överväger att inkludera inflammationsmätning i sina kommersiella satsningar. Detta är en klar attitydförändring hos en viktig intressegrupp på astmamarknaden, där läkemedelsbolagen har gått från att motarbeta Aerocrine till att vilja arbeta tillsammans med bolaget. När jag frågade vilken form ett sådant samarbete kan ta räknade VD upp fyra exempel; 1) En sales rep på ett läkemedelsbolag får idag i genomsnitt 30 sekunder med en läkare eftersom astmaläkemedel är svåra att differentiera och det således inte spelar så stor roll om man tar ett preparat från Merck, Astra eller Glaxo. Med FENO får säljaren ett nytt angreppssätt, vilket gör det lättare att “få läkarens öra”. ...

SensoDetect - höstnyheter att vänta!

SensoDetect levererade i dag sin rapport för det andra kvartalet. Sin vana trogen passade man på att lite i skymundan leverera en viktig nyhet. Satsningen på att testa SensoDetect BERA på neurodegenerativa tillstånd har redan påbörjats och resultat utlovas redan under hösten. “Vidare initierades mätningar av neurodegenerativa tillstånd vars preliminära resultat förväntas kommuniceras hösten 2011.” För en lekman kan det vara svårt att veta vad som menas med neurodegenerativ sjukdom. Från Wikipedia: ...

Äpplet har sitt slutdatum

Äpplet har fått ett sista datum. Passar på att göra en undersökning här: Hur många av er här inne skulle arbeta om ni hade Cancer i Bukspottskörteln och hade råd att avsluta erat arbete och gå i något som kallas förtidspension??? Då menar jag att om ni skulle arbeta som VD och vara grundare till ett storbolag… Frågar ni mig så tycker jag att hälsan kommer först även om man heter Jobs i efternamn ( Jobs verkar tänka på jobb). Detta blogginlägg kan man säkert gissa ganska enkelt vem det handlar om. Äpplet eller the Apple som man säger i deras hemland verkar ha mognat och mognat men nu känns det som om den börjar ruttna eller? Aktiekursen föll en bra bit ner i USA. Kan det bli så att konkkurenterna stiger på just detta besked? Det känns som om Apple nu på i alla fall ett tag kommer att sjunka. ...

Köpt är köpt

Flera bloggare på DI har lösningen. Det pris investeraren (eller datorn också för all del) erbjuder sig köpa aktien för, det skall gälla. Det skall inte gå att låtsa att man vill köpa för ett pris och sedan hastigt dra sig undan när köpare och säljare har möts. Det unika med aktiehandel är att köpare och säljare möts. Om datorn (eller investeraren) kan dra sig ur köpet, då manipuleras såväl pris som handel. ...

Allt är Finlands fel!

Äntligen har vi fått reda på varför finansmarknaderna har ställt saker på sin spets den senaste månaden. Lilla, annars alltid väluppfostrade Finland har tagit ton! Statsminister Jyrki Katainen med finansminister Urpa Juttilainen vid sin sida har krävt säkerheter för nya lån till Grekland. Föga kunde väl Juttilainen och hennes socialdemokratiska parti ana att Europa skulle fnysa åt denna tanke. När de i valdebatten mot Sannfinländarna valde att spela ut detta populistiska kort, måste det ha varit både enkelt och självklart. När man ska låna av banken tjatas det alltid om säkerheter, alltså nu kräver vi helt enkelt samma sak av Grekland.Egentligen en rätt logisk tankekedja. ...

The Bulls were talking...

Sommaren lider mot sitt slut, och 10 v ledighet är över..Det var en bra sommar för min och familjens del..Lite utlandet och lite på hemmaplan..Dags att ta tag i bloggandet igen :) Jag har följt börsen dagligen, morgon o kväll, men inte gjort några affärer, förrän nu..Min nya oljefavorit heter Lundin Petroleum..Efter att Statoil aviserade jättefyndet Alvaldsnes/Aldous så kändes det glasklart att köpa in LUPE till billiga 82 sek..LUPE har 10% i Alvaldsnes och 40% i Aldous..Det verkar enligt Statoils chefsgeolog att dom båda fälten hänger samman, och det är bara 4 km mellan dom..Statoil har dessutom höjt “best estimate” från 1,2 MDR fat till 1,5 MDR fat.. ...

Sintercast hade en utmärkt rapport idag

Tvärtom så har antalet mätkoppar, som en bra “Early warning” om kommande produktion, stigit med en stabil tillväxt . När ett gjuteri väntas öka produktionen så förser man sig med flera provkoppar i förväg. Mätkopparna ökar från 25400 under Q2 2010 till 36000 under Q2 2011. Rörelseresultatet ökade 600 % från 2010 till 3,6 milj under Q2 Man har även återbetalat ett lån på 3 milj kr så nu är man totalt skuldfri. Bra i dessa tider att ha ett kapital på banken på 40 miljoner och ökande intäkter ...

2017-05-30 14:28 · wip

Mineral Invest - stekhet!

I min blogg från i våras ifrågasatte jag en hel del gällande Mineral Invest då det nästan kändes för bra, kurs då ca 60 öre, idag ca 2 kr. Jag köpte en del poster då men så här i efterhand var det synd att man inte gick in hårdare… Se tidigare blogginlägg här: http://www.redeye.se/aktiebloggen/mineral-invest/mineral-invest-vad-ar-haken Jag vet dock inte om jag är så mycket klokare idag då det känns extremt svårt att värdera Mineral Invest! Man säger sig ha potentiella guldfyndigheter värda ca 19 miljarder, jämför detta med dagens börsvärde på ca 0,3 miljarder. Samtidigt ska inte svårigheterna och riskerna underskattas… men å andra sidan har vi ett starkt guldpris, nya nyckelpersoner med erfarenhet i branschen som knyts till bolaget och en eventuell joint venture partner i Sokimo? ...

WNT RESEARCH. I PRAKTIKEN STRAX IN I FAS II.

Det råder minst sagt stora ! missuppfattningar angående tidsschemat för WNT på sina/flera håll. Läste bla på ett börsforum kommentaren ; “trodde Fas 1 skulle börja,,nästa sommar “. Verkligheten är istället att FAS II i praktiken är på ingång i rasande fart. Dvs alldeles strax ( toxstudie slutredovisas nu i AUG + publicering ). Jag citerar Smallcap.se med anledning av detta, för att klargöra läget ; " Vi använder oss av statistiska modeller när vi värderar biotech-aktier och när en aktie tar sig förbi sista hindret för tester på människa sker en teoretisk riskminskning som får stor effekt på värderingen. Visserligen är vi inte hela vägen framme vid ett godkännande för att starta fas I men Smallcap gör bedömningen att det är en formalitet. Man har i testerna administrerat doser om 50-100 gånger terapeutisk dos varför toxikologiska risker måste anses hanterbara. Naturligtvis kommer denna framgångsrika studie att på sikt påverka marknadens syn på bolagets chanser att ta sig förbi fas I. *** I en traditionell fas I skulle enbart toxikologi testas och vi tror att marknaden förr eller senare kan tänka sig att se förbi detta och räkna in fas I som avklarad ***. / " Smallcap Mot klinisk fas - 2011-06-30 " Vilket i sin tur innebär att dörren öppnas redan from nu för stora avtalsmöjligheter. Jag citerar Smallcap.se igen; ...

2017-05-30 14:28 · gap2

Enjoy Group, förändrat avtal med Klimasan

Senast jag skrev om Enjoy Group, var efter Q1-rapporten där man glädjande nog visade ett positivt rörelseresultat. Ni som känner till bolaget vet ju i och för sig att det intressanta är den potential som finns om man lyckas skriva avtal med stora leverantörer av kylskåp samt butiksinredning. Den 16 maj fick vi veta att det samarbetsavtal som Enjoy sedan tidigare har med den turkiska kylskåpstillverkaren Klimasan har blockerat Enjoys försäljning till andra samarbetspartners. Samma datum skrev VD att man omförhandlat avtalet under våren och att ett separat PM om förändrat samarbete kommer ”inom kort”. Igår, alltså ca tre månader senare kom så besked om att man omförhandlat avtalet med Klimasan så att Enjoy nu är fria att sälja sina produkter till andra företag i hela världen utan att hamna i avtalskonflikt med Klimasan. För att påminna om vad som hänt under våren klipper jag in ett citat från Q1-rapporten ”Arbetsbelastningen under första kvartalet i bolaget har varit otroligt intensivt med förhandlingar av nya licenstagare i flera världsdelar, avtal som bolaget räknar med att kunna presentera inom den närmaste tiden”. Vi vet alltså att det finns intresse från ett flertal intressenter för Enjoys produkter. En av dessa är som bekant Frigoglass som är en av världens största kylskåpstillverkare. I Q1-rapporten meddelades att den tidigare patenttvisten var satt på vänt och att allt lutade åt att Frigoglass kommer bli licenstagare till Enjoy. Nu har vi alltså fått en förklaring till varför det inte kommit några nyheter om undertecknade avtal. Förhoppningsvis innebär gårdagens nyhet att aktieägarna i Enjoy har en ljus höst att se fram emot. Det räcker att klippa in ett citat från gårdagens PM för att visa att vi borde kunna få se flera nyheter framöver ”Att förhandlingarna med Klimasan tagit så lång tid har till viss del tvingat Enjoy att inte teckna licensavtal med andra företag trots att det finns flera avtal som är klara att slutförhandlas”. ...