Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

För Fräckt i Swedbank

Jag har under de senaste fyra åren bidragit med åtskilliga bloggar på på Redeye om redovisningsmässiga fräckheter. Här är det senaste. Vi vet alla att Christer Cardell ar väldigt angelägen om att plocka ut det mesta ur Swedbank innan han skall lämna det sjunkande skeppet. Men det Swedbank gör nu för att trolla bort sina förluster är ej försvarbart. Man säger de fastigheter som man gett lån till och gett lån till ägare som ej kan betala ej är KREDITFÖRLUSTER. ...

Inte säkert att det blir mera ras

Frågan är om inte oron startat med huvudsakligen USAs skuldtaks diskutioner denna gång, Greklandskrisen och SoP kreditsänkning kan också ha påverkat. Kanske företagen bromsade medvetet pga av ovannämnda i juli och augusti. Statistiker från främst USA har visat på svag ökning, men inte på minus sidan ännu. Empire index visade på svagare order ingång, men ökad sysselsättning samt att Philadelpia index var super dåligt. Phil är dock bara en enkät från 100 producenter och den gjordes i början på augusti. Därför kan indexet ge sämre uttryck än verkligheten då det föll in nära USA skultaksbråket. Statistikerna kan dock bli bättre framöver i september och oktober om jag har rätt. Vissa statistiker har varit rent av bra från USA såsom sysselsättningen, varaktiga varor och ledandeindikatorer. ...

2017-05-30 14:28 · j.p.c

RakaKurvan säljer allt!

Den senaste som gen. sälja var Fidelity Indonesia den 25/8 Nu har den rekylen som jag trodde skulle komma varit! Fredagens besked från Ben gav inte nya stimulanser! Så vi säljer av allt i RakaKurvan, det finns inga bolag idag (i portföljen i alla fall) som har en fin rak kurva. Så summarum slutresultat efter ca 1 år RakaKurvan -8% OMXS30 -14,5% Men om jag nu inte skulle ha tagit semester så hade resultatet blivit: ...

Köp eller säljläge

Statistiker har visat på svag avmattning meddans vissa undersökningar visat på katastrof. Jag tror att vi fick en orostorm isamband med att USAs skuldtak skulle lösas och vissa staters ekonomi behövde få stöd. Frågan är om det inte är en kortsiktig reaktion som uppstått i samband med dessa händelser som redan nu är på väg att normaliseras? Jag tror att det kan vara ett köpläge på ett års sikt. Jag tror inte företagen bromsat så pass mycket att dagens värderingar är i relation till kommande rapporter. Rapporterna närmar sig och kommande vecka levereras viktiga svar från USA. Om siffrorna inte är katastrof ligger problemet i hur kurserna ska hinna upp till normala värderingar innan det blir rapport. För den våghalsige kan det bli enorma vinster. Kommande vecka avgörs det! ...

2017-05-30 14:28 · j.p.c

PetroGrand laddar för kraftig uppgång

Aktiekursen för PetroGrand har under senaste månaderna sakta fallit tillbaka från topp noteringen 19,50 kr i maj, ner till nuvarande kurs 12,20 kr. Detta då bolaget haft en period av nyhetstorka. Detta kan det nu komma att bli ändring på då marknaden väntar en hel del nyheter framöver. Provborrningar kommer även att ske under vintern, och senast till våren vet vi om PetroGrand finner olja på de attraktiva licenserna man förvärvat. ...

Exini - bäst av tre

Exini levererar halvårsrapport idag. Omsättningen uppgick till 6,9 MSEK. Resultatet till 2,2 MSEK. För de som inte läst min analys så har Fuji Pharma ingått avtal med Exini. Avtalet garanterar tillräckligt mycket för att hålla Exini flytande i två år. Här Magnus Aurells VD kommentar: “Vilken fantastisk start i Japan! Under andra kvartalet passerade vi 100 installationer, vilket är en markant ökning från första kvartalets tio system. Installationstakten är ett resultat av FUJIFILMs målinriktade arbete med EXINI bone. Responsen från användarna ger oss värdefull feedback kring produkterna, vilket kommer att leda till ytterligare förbättringar av EXINI bone både i Japan såväl som i resten av världen. Genom den goda responsen vi fått från den breda användarbasen hyser vi goda förhoppningar om att lansera ytterligare produkter på den japanska marknaden. Dessutom har vi ytterligare unika funktioner i EXINI bone som kommer att lanseras under de kommande kvartalen. ...

EMGS : Ett "säkert" bet på peak oil

Ett bättre spel borde vara att köpa servicebolagen. För högre oljepriser betyder otvetydigt högre capex eftersom oljebolagen har en massa pengar att spendera på att hitta nya fynd och de måste ersätta produktionen med nya reserver. Inom Servicesegmentet finns ett pyttelitet subsegment som heter EM - elekromagnetism. Det är en bråkdel av seismikmarknaden, men en teknologi som verkar ha nått sitt genombrott. Vanlig seismik görs med ljudvågor - EM utförs med elektriska pulsar. Statoil har sagt att 1 dollar spenderad på EM genererar 10 dollar i värde. Norska EMGS är i princip det enda bolaget i världen som tillhandahåller EM-tjänster idag. I samband med gårdagens rapport annonserades även tidernas näst största kontrakt, 90 miljoner dollar från Petrobras. EMGSs bud hade noll (!) konkurrerande bud. ...

RakaKurvans kryddor ... uppdatering

Här har vi kryddorna: 1. Alliance Oil 2. Det Norske Oljeselskapet (DetNor) 3. ElectroMagnetic GeoServices (EMGS) 4. Northland Resoursces (NAUR) 5. Northern Offshore 6. Panoro 7. Badger Explorer 1. Alliance Oil (RK 97KR) Gått från 110kr 30/5 till 73kr idag! Sämre resultat än väntat, alla väntar på framtiden (2012) och vi får vara beredda på rapportern aframöver den här aktien kan bli 2012 års vinnare! Det trots att det bästa modellen (BM) visar köp!? Nu säljer jag och väntar på bättre tider! ...

Rapportkommentar Värmlands Finans

Värmlands Finans släppte under morgonen sin rapport för Q4. Man redovisar i rapporten ett resultat om ca 938 tkr före skatt, tilläggas skall då även att man gör en nedskrivning om 300 tkr på aktieinnehavet i YCO. Den nedskrivningen undantagen så hade vinsten före skatt legat på ca 1,24 Mkr för kvartal 4. Tillväxten på kvartalsbasis är även givetvis skyhög, men rapporten i sig är inte särskilt intressant över hur aktien skall värderas för stunden. Nedan redogör jag över hur förutsättningarna förändrats med de 10 Mkr man lånat in under sommaren och hur det större factoringavtalet påverkar vinsten kommande kvartal. ...

Apple - Jobs avgång!

En blogg om Apple och Jobs avgång. Jag läste en blogg precis en blogg här på redeye att Apple kommer sjunka i värde nu efter att Jobs har avgått. Jag vill först säga grattis till alla som handlar med aktien, gick att göra sig ordentliga klipp idag när den öppnade. Aktien stängde 0,76% ner, detta är bättre än index. Apple är just nu ett väldigt välmående företag och kommer fortsätta vara det flera år framöver! Varför? Planen för vilken riktning Apple ska gå de närmsta åren är redan bestämd samt att Jobs är kvar i styrelsen. ...