Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

ATS riktlinjer...

2a september kom nyhet att ATS riktlinjer tar med FENO mätning. Detta är nåt som haussas vilt på diverse aktieforum. Dock kan man fråga sig om genomslagskraften, betydelsen och hur detta tas emot i verkliga världen. Nedan är länken till dokument som ”läckte” ut om ATS guidelines, denna sida länkades det ivrigt till från haussare: http://www.metinaytekin.com/docs/september-2011.pdf Ett intressant urklipp innan länken blev borttagen: “It is important to remember that the field and associated technology are moving fast, which requires that these guidelines be regularly updated,” said Dr. Dweik. Rapid technological advances are one reason that more research is needed. “We need to have more appropriately designed clinical trials evaluate the use for FENO in different clinical settings and to include FENO as an end point in clinical trials,” he concluded. ...

Från finansutskottets utfrågning

Inför Finansutskottets utfrågning i torsdags gjordes följande intressanta sammanfattning i den inbjudan som Finansutskottet skickade ut till presentationen. Professorerna Rochet (Frankrike) och Goodhart (Storbritannien) hade ju Finansutskottets uppgift att granska Riksbankens arbete. Jag citerar Finansutskottets inbjudnings-text: Oenigheten i direktionen Det är väl känt att räntediskussionerna i Riksbankens direktion på senare år har präglats av oenighet mellan en majoritet och en minoritet. Medan majoriteten har uttryckt en viss oro över bostadspriser och hushållens skuldsättning har minoriteten velat fokusera enbart på den optimala utvecklingsbanan för inflation och BNP. ...

Var handlar alla?

inte tillgänglig

Långsiktighet?

Aktiespararen och även banker och fondbolag för den sakens skull tjötar hål i huvudet på oss att man skall tänka långsiktigt när det gäller aktier….. Undrar när verkligheten skall komma ikapp dom. Senaste 10 årsperioden har inte börsen gått upp utan snarare ned. Det börjar nog bli på tiden att “skriva om historien lite”. Aktier är ingen bra investering på lång sikt utan snarare på kort sikt och det gäller att följa svängningarna på världens börser. ...

Silver, guld och Dow Jones

Det finns många idéer som är välmenande men som inte är särskilt bra. En riktigt vansinnig idé just nu är att börsen döms ut som en dålig produkt på grund av robothandel. Att börsen värderas ned är inte tecken på att något är fel, snarare är det ett tecken på en marknad som fungerar. Inköpsindex sjunker ned under 50 och amerikanska konsumenter deppar. Det finns många anledningar till att vara negativ till aktier, det beror inte på robothandel. Det finns andra marknader som inte fungerar speciellt bra, men börsen är inte en av dom. ...

Uppföljning: Äntligen dags att köpa kvalité!

För ungefär en månad sedan skrev jag en inlägg om att sommarens ras gav ett gyllene tillfälle. Efter att ha huserat på småbolagslistorna en period fanns det åter möjlighet att ge sig på de större bolagen till en billig peng. Min strategi var som citerat nedan: “PEAB - gick jag in i idag med 5 000 kr. Kommer fortsätta köpa PEAB för ungefär samma summa en gång i veckan. Skanska - köper jag i mindre valörer, ca 1 500 kr/mån, men kanske höjer den kvoten vid ett senare tillfälle. Tror raset kommer bli kraftigare där. Normalt sett är deras internationella verksamhet en styrka, men med tanke på hur världekonomin ser ut så tror jag PEAB är bättre. Nordenmarknaden känns stabilare. ...

2017-05-30 14:28 · bib

LaBull for President (Aerocrine)

Jag kan bara rekommendera alla läsare att söka på Aerocrine och läsa inläggen som LaBull har skrivit. Aerocrine är ett grymt spännande bolag. Den stora frågan nu är när försäljningen tar fart. Jag tror inte man skall ha för stora förhoppningar på det närmaste året. //Analyze Moore

Alfa Laval - Bäst och dyrast i verkstaden

Alfa Laval är en av Sveriges främsta verkstadspärlor. Grundat redan 1883 har bolaget en enastående historia av innovation och utveckling och är numera ett världsomspännande bolag med verksamhet i över 100 länder. Flest anställda finns dock alltjämt i Sverige och Danmark (inte minst till följd av förvärvet av danska Aalborg Industries, mer om det senare) men bolaget har ett tydligt fokus mot tillväxtmarknader**-** Asienstår för cirka en tredjedel av orderingången. Alfa Laval har även en diversifierad kundbas från ett flertal industrier med stark tillväxtpotential, bland annat energi, marin och mat samt en väl utvecklad servicedivision vilket sammantaget borgar för viss stabilitet både på försäljnings- samt marginalsidan. ...

Bemanning glödhet - en bolagsjämförelse

Förra Torsdagen släppte bemanningsföretagens förbund statistik som visar på fortsatt stark framfart i bemanningsbranschen. Som investerare är detta givetvis högintressant, bortsett från strukturomvandlingen o framtidsutsikterna det medför så är det en bransch som binder lite kapital och producerar således starka kassaflöden och hög utdelningskapacitet. Man har dessutom väldigt flexibla kostnadsstrukturer vilket gör man snabbt kan anpassa sig till än förändrad efterfrågebild. På sina håll är också värderingarna mycket attraktiva för placerare. ...

Dignitana riktkurs

Innan detta inlägg avfärdas som bara ett försök att haussa aktien så granska mitt resonemang. Jag har fyra synpunkter på en i övrigt bra analys. 1 Smallcap räknar med 50 % penetration i USA. Hur tänkte de då? Nästan alla som behöver Dignicap vill väl ha Dignicap. Varför tappa håret i onödan? Det finns ingen konkurrerande produkt. Då är det rimligt att räkna med betydligt högre penetration. 2 Braincooling motsvarar 6-7 kronor per aktie enligt smallcap. Samtidigt så för det ett resonemang som tyder på att det skulle kunna vara värt mycket, mycket mer. Bland annat gör de en beräkning och kommer fram till att Braincooling är värt det dubbla, men får för sig att lägga till ytterligare en riskjustering och klipper bort 50 % av värdet? Med en validering av Braincooling måste värdet sticka iväg en bra bit uppåt. ...