Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

dfg

ghj

Exini - allt tvivel borta

Exini meddelade för ett par dagar sedan att FUJIFILM nu installerat 300 Exini Bone. PM:et lyder: “FUJIFILM RI Pharma Co. Ltd, med exklusiv rätt till den japanska versionen av EXINI bone, ökar installationstakten och har nu installerat över 300 system på olika kliniker i Japan. Avtalet för EXINI bone slöts för sju månader sedan. Den anpassade versionen av EXINI bone, kallad “Bonenavi” på den japanska marknaden, har varit mycket framgångsrik. Den snabba installationstakten kommer nu följas av ett flertal publikationer där det bekräftas hur kvaliteten och produktiviteten förbättras kring skelettscintigram gjord via EXINI bone. ...

Mineral Invest. Starkt säljläge!

Man skrev i dag på avtalet och föga förvånande så vill Mineral Invest inte släppa summa på “avgiften” som Sokimo tvingar dem att betala vid tecknandet. Så nu har MII alltså lånat ut 15 M och betalat en “avgift” till Sokimo som enligt länkad artikel inte fått fram ett gram guld sedan 1997. Ska bli spännande att se hur mycket MII gett bort till Sokimo i “avgift”. I övrigt verkar avtalet vara ensidigt. MII ska ge Sokimo 35 % av eventuella framtida inkomster. Man ger Sokimo 35% för att få verka i området helt enkelt. MII står för kostnaderna om jag förstått det rätt. ...

SEB helt utslaget i flera månader. Men börsstoppades inte!

Citat på sidan 18 i professorernas rapport: ……. anser vi att det var obehagligt nära att den internationella finanskrisen ledde till vad som hade kunnat utvecklas till en finansiell kollaps i Sverige Risken var förmodligen betydligt större än vad majoriteten av befolkningen inser, eftersom den i praktiken avvärjdes. I OECD:s Economic Survey of Sweden (januari 2011) konstaterades t.ex. att ”en systemviktig bank i flera månader var helt beroende av garantin för sin medelfristiga finansiering” ...

Oroligheter och strategi.

Jag har hållt mig borta från bloggandet ett bra tag. Istället har jag läst och läst och läst mera från andra väldigt intresserade och duktiga bloggare. Alltifrån privat ekonomiska blogginlägg till komplexa tradinginlägg. Allt är intressant och det vore väldigt kul att utmana sig själv med ett nytt sätt att spara och tjäna pengar - dagshandel. En liten dröm jag har är att om några år ha tillräckligt med kapital - och vilja - att swinga lite mera intensivt och kanske även testa på daytrading. Det sägs vara svårt och väldigt speciellt och väldigt få överlever på det. Hur som, det är en liten dröm. Just nu är det istället den långa portföljen och investeringarna som är det viktigaste. Såhär retrospektivt har jag egentligen haft en jäkla multum tur. Innan börsen bestämde sig för att gå neråt hade jag en hel del orealiserade vinster som byggts upp i de senaste årens uppgång. Men så började jag fundera på min strategi - utdelningar- och fann ganska snabbt att min portfölj och en del av innehaven inte levererade det som jag ville. Så jag började med att vikta om mig från att ha legat tungt, riktigt tungt i SEB 40% ner till dryga 20%. Det var väldigt klokt. Sedan när SEB låg runt 50kr avyttrade jag resten. Aktuell kurs 33 kronor. Hade jag legat kvar hade jag dels låst mig i det innehavet och dels gått miste om de orealiserade vinsterna. Det blev en liten jackpot i alla fall. ...

Inflation åter lösningen

Jag har tagit det lungt med bloggandet under ett längre tag. Jag har helt enkelt haft en hel del annat för mig. Det är kanske bra. Tyvärr går inte marknaden alls som jag förväntat mig. Trots rekorlåga räntor går ekonomin knackigt och marknaden har förtvivlat svårt att lyfta, den har till och med fallit betydligt. Tillväxten verkar ha stannat av i princip i hela västvärlden med undantaget Tyskland och Norden. Vad har då hänt. ...

Vilket gnäll...

Tänkte det var dags att skriva lite igen. Som så ofta de senaste månaderna möts man av Aftonbl… jag menar Dagens Industris: “Nytt ras på börsen” i font size 720, fetstil. Tanken är att precis allt kommer gå åt skogen. Varför det då? Jo för att typ: 1. Gyrosland, Skitalien, Pantugal osv har lånat pengar med nån slags kvasisäkerthet från Tyskland och andra “rika” EU länder. 2. Det blev bara 3 nya jobb i USA istället för de 7 man hade hoppats på (utanför jordbrukssektorn) ...

2012

2012 Då slutar Mayaindianernas kalender. Den stora årscykel omfattar tiden 3114 f.kr – 2012 e.kr. Ska vi vara oroliga? Den 21 december nästa år går vi in i en spirituell era. http://www.youtube.com/watch?v=gVi_2lHBVhQ Mayaindianerna kanske räknade fel. De kanske menade 21 december 2011? Som det ser ut i omvärlden idag med tanke på all ekonomisk oro så tror jag personligen på en undergång. Eller vi kan säga såhär. 2008 kommer vara en ”fis i rymden” i jämförelse! ...

Enjoy Group Q2 blev en besvikelse

I veckan kom rapporten för första halvåret från Enjoy Group och det blev en besvikelse. Efter att äntligen ha levererat ett positivt rörelseresultat under Q1 var förväntningarna förstås uppskruvade inför Q2. I Q1-rapporten skrev bolaget att Q2 har börjat bra och att om det fortsätter i samma takt kommer siffrorna för Q2 att vara glädjande. Så blev alltså inte fallet. Under första kvartalet hade man en omsättning på 6,5 MSEK och eftersom andra kvartalet normalt sett är det bästa trodde jag på betydligt mer under Q2. Att inga kommissionsintäkter från Klimasan var redovisade under Q1 bidrog också till att mina förväntningar inför Q2 låg på en omsättning runt 12-15 MSEK. ...

Aerocrine : The Beginning of the Beginning

Väntan är över ATS inledde utvärderingen av FENO redan 2007. Två gånger la Dr Dweik, ordföranden i utvärderingskommittén fram ett förslag till riktlinjer, 2009 och 2010. Men dessa förslag fick revideras. Det blev tredje gången gillt. Så här står det i ursprungstexten; “Conclusions: In the setting of chronic inflammatory airway disease including asthma, conventional tests such as FEV1 reversibility or provocation tests are only indirectly associated with airway inflammation. FENO offers added advantages for patient care including, but not limited to (1) detecting of eosinophilic airway inflammation, (2) determining the likelihood of corticosteroid responsiveness, (3) monitoring of airway inflammation to determine the potential need for corticosteroid, and (4) unmasking of otherwise unsuspected nonadherence to corticosteroid therapy.” ...