Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Svensk panik när den är som värst?

Svenska Börsen -26.5% Dow jones -4.5% Hang seng -10% Man kan säkerligen kolla resten av börserna också och se att svenska börsen rasat värst, och även idag så tappar den svenska börsen samtidigt som USA vände uppåt igår och asiatiska börserna överlag låg på plus. Detta samtidigt som den svenska kronan under gårdagen tappade hela 3-4% på både euron och dollarn vilket på mindre än 24 timmar ökade möjligheterna för och framtida intäkter i SEK kraftigt för svenska exportföretagen. ...

Vad göra i dag? Just i detta nu!

Favoritboken här på Redeye är väl “intelligent investor” av Benjamin Graham. Den är ju svår att läsa rakt av på engelska , då det var så länge sedan den skrevs. Men nu finns ju upplagan med moderna kommenterar av journalisten Jason Zweig. Frågan är om inte hans kommentarer i boken är bättre i dag att läsa än den klassiska boken i sig själv. Till min glädje upptäckte jag att det finns en video-intervju som Jason Zweig gjort bara för några dagar sedan med amerikansk investerare-legend vid namn Jack Bogle. Han är grundare av en känd aktiefond med namn Vanguard. ...

Hansa Medical - peak-sales HMD-301 lågt satt

Roche har en diagnosmetod som heter SeptiFast som är en coctail av markörer för de 25 vanligaste patogener som orsakar sepsis. Årlig försäljning ligger på ca €370 million, dvs ca 3,3 miljarder kr. Dock används detta test när patienten REDAN fått sepsis. Hansa Medicals HMD-301 (HBP-assay) detekterar om patienten kommer att få sepsis upp till 12 timmar INNAN. En stor skillnad! Dessutom med överlägsen noggrannhet jämfört med andra etablerade biomarkörer. ...

C-Rad - Starkt kursdrivande och positiva triggers att vänta!

Triggerlista - Sentinel, Catalyst, GEMini Tänkte bara upplysa om att det finns många händelser som ska och kan komma att publiceras i närtid från C-Rad. Alla dessa kommer att vara starkt kursdrivande med en höjd aktiekurs som följd. Information om följande under september-oktober räknar jag med: * Resultat från valideringen av Catalyst på SUS i Skåne. * Frisläppande av Varians interface, vilket medför att C-Rad kan öka försäljningen enormt av Catalyst då man kommer att nå Varians kunder över hela världen. ...

Ecorub AB - visar en förlust på 0,7 miljoner under första halvåret 2011

Ecoruns aktier visar ständigt nedåtgående trend sedan början av året. Jämfört med toppnoteringen i början av året har Ecorubs aktier fallit i värde ca 50%. Marknaden (Ecorub AB är noterat på Aktietorget) visar ett svagt intresse. Just nu erbjuds 2,7 kr per aktier som max.

Starbreeze - den rusande stjärnan på börshimeln

Den stora frågan är nu om den här tjur rusningen kommer vara hållbar? I företagets senaste årsrapport uppgick likvida medel per den 11 Augusti till 29,1M SEK. Det finns skäl att oroa sig för en nyemission med tanke på vad det kostar att bedriva en sådan här verksamhet och att deras eventuella intäkter vid en succee utav Syndicate kan uppskattningsvis börja rulla in om ett år. Då kan man fråga sig hur många av deras så långsiktiga aktieägare som kommer vilja ställa upp eller om EA passar på att köpa upp Starbreeze. Det återstår att se ifall det finns mer att hämta eller om toppen är nådd? Hur som helst spelet verkar se riktigt grymt ut. Men för en vanlig svensson verkar osäkerheten för stor eller? ...

OljeFyndet

I slutet av maj skrev jag följande: ”Sett till dagens låga börsvärde är det större risk att köpa Astra, Ericsson eller något annat Large Cap bolag. Något de allra flesta inte förstår.” Sedan dess har flertalet bolag på Large Cap tappat 20-40 %. Petrogrand har stigit 10 %. I sin helhet är Börsåret 2011 minus 26 %. Petrogrand är plus 40-50 %. M.a.o investera aldrig i börsen. Investera i lågvärderade företag. Det finns aktier som går bra även när stark oro präglar nyheter och investerare. Det gäller bara att hitta dem. ...

Stefan Ingves bedriver incest med två svenska banker

Georg Soros skrev för några veckor sedan en artikel som översattes och publicerades på Dagens Nyheters debatt-sida. Han skrev att det stora problemet med Europa och dess banker är det närmast i n c e s t u ö s a förhållandet mellan Europas banker och dess centralbanker. Soros menar att det gått så långt med problemen i europeiskt bankliv beror på att ländernas centralbanker och finansövervakande organ ej fungerat på något sått. ...

Kritiskt granskande – ett vinnande koncept!

Kritiskt granskande – ett vinnande koncept Jag har länge deltagit i och följt aktierelaterade debatter på diverse forum. Något som gör mig konfundersam är hur diverse skribenter bemöter kritik. I grundskolan lär vi oss att granska våra källor, att analysera diverse situationer. Ett friskt forum är där en saklig debatt förs. Om en part anser att den negativa kritiken är obefogad, så bör denna part leta efter argument/fakta vilka kan ”vinna” över den negativa kritiken. Tyvärr är det som så att negativ kritik alltför ofta möts av personliga påhopp av ”motparten”. Diverse tidskrifter (Expressen, Aftonbladet…etc) för till och med diskussioner om att stänga av kommentarsfunktioner, då kommentarerna från läsarna består av personliga påhopp istället för sakliga argument som kan främja debatt/förståelse. ...

Krugman talar ut om guldet

Hej, Så talade Krugman äntligen ut om guldet: http://krugman.blogs.nytimes.com/2011/09/06/treasuries-tips-and-gold-wonkish/#more-24069 Det är ett bra inlägg i debatten om uppgången i guldet. Vi har för många dårar som är ute efter att göra sig ett namn eller en hacka i guldmarknaden. Många gjorde kanske som jag och köpte guld som skydd för inflation. Krugman menar att vi hade rätt men av av fel anledning. Anledningen till att guldpriset gått upp kan enligt hans teori bero på att eftersom vi förväntar oss lägre avkastning till följd av lägre räntor så blir det mer attraktivt att hålla guld som ju inte avkastar något. Det innebär att vi måste få en initial prisjustering för guldet uppåt, men att priset sedan kommer utvecklas i en lugnare takt än det annars skulle ha gjort. Det är min analys av hans inlägg i alla fall. ...