Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Värmlandsfinans Huvudägaren visar handlingskraft

Det har visats sig att den nya VD en tidigare bankdirektöt från SEB inte håller måttet. Glenn tar ett tufft beslut men mycket bra för företaget. Att rekrytera är inte lätt och att inse sina misstag än svårare. Glenn´s handlingskraft stärker min tro på bolaget. Allt under 1:- är ett fynd. Köp. Passa på.

Softronic - börsens billigaste IT-konsult

Softronic är börsens klart billigaste IT-konsult om man justerar för engångskostnader hänförliga till Modul 1 förvärvet. Jag kan inte förstå vem som säljer till kurser runt 5,50 kr. Blickar vi framåt mot 2012 ser aktien löjligt billig ut. Nettokassan på 20 mkr kommer öka under Q3 och förbättra kalkylen ytterligare. Dessutom uppgår direktavkastningen till 7,6%. Kan det bli något annat än köp. Jan - juni 2011 Intäkter 276,9 EBIT 28,6 (10,3%) Jämf -10,4 EBIT 18,2 (6,6%) ...

Rally!

Där satt den! Jag skrev tidigare att jag läste på en blogg om att Fed kommer agera och se till så att det finns likviditet inom Euroländerna. Risken fanns för en total kollaps då bankerna helt enkelt torkade igen. Den tidigare bloggen kan läsas här! http://www.redeye.se/aktiebloggen/2012 Denna nyhet visar att ett flertal europeiska storbanker är i akut behov av dollar och att upplåningen intrabank inte fungerar för tillfället. “ECB-rådet har beslutat, koordinerat med Federal Reserve, Bank of England, Bank of Japan och SNB, att genomföra tre dollarlikviditetsoperationer med en löptid om cirka tre månader fram till slutet av året, skrev ECB i ett uttalande. ...

NeuroVive och "mirakelmedicinen" vid TBI i USA-tidskrift

Det gäller Pharmaceutical Formulation & Qualitys senaste nummer. Den långa artikeln av Steve Campbell betitlad “Cyclosporine | TBI’s Miracle Drug” kan hittas på http://tinyurl.com/6cgodrp och är i första hand riktad till branschkunniga men kan förmodligen läsas med god behållning av t ex de flesta NeuroVive-intresserade . Miracle Drug syftar på NeuroSTATs cyklosporin A (CsA). Författaren går mycket noga igenom verkningsmekanismen av CsA vid TBI. Även NeuroVives roll i upptäckt och pågående forskning framkommer. Man berör även indikationerna reperfusionskada vid hjärtinfarkt och stroke. ...

Börsens billigaste bolag?

För enkelhetens skull har jag utgått ifrån bolagens H1 resultat o slagit ut det på året för en beräkning av P/e talet enligt tabell nedan (tillämpat dagens stängningskurs): Har rensat för extraordinära och engångsposter. Urvalskriterium; framgångsrika, lönsamma men undervärderade. NetJobs, Eurocon o SJR innehar dessutom rejäla nettokassor som jag reducerat för. BolagP/e baserat på H1Tillväxt H1BranschNettokassa/BVKurs kr 14/9Hedson Technologies4,825 %Miljöteknik-10,60NetJobs516 %Jobbsajt nätverk24 %2,28NGS Group5,636%Bemanning, skola-vård-omsorg-21,00Eurocon Consulting6,432%Teknikkonsult19,5 %3,50SJR7,527%Bemanning19 %49,50Så vilket bolag har bäst risk/reward? ...

Om PharmaLundensis nyemission mm

Se akteanalysen också http://www.redeye.se/aktiebloggen/pharmalundensis-riktkurs-hogst-ca-1-kr-pga-mkt-liten-kol-mot-kol-chans Pressmeddelandet från igår om att PharmaLundensis även ska starta en klinisk studie på patienter med kroniskt trötthetssyndrom (CFS) utan annan grund bakom än att man säger att det finns “flera personer med CFS som upplevt en klar förbättring av sina besvär efter eget intag av joderat aktivt kol” minskar den grad av trovärdighet som funnits i bolaget eftersom det inte presenterades någon dokumentation om hur joderat kol kan tänkas verka vid denna nya indikation. ...

Är pengarna slut nu?

Jaha nu slutar Swedbank efter all kritik med återköpen. Godmorgon på er i Swedledningen. Har ni vaknat nu. Jag är inte aktieägare av Swedbank. Jag har däremot en moder och fader som betalar skatt. Dessutom tänker jag på övriga Svenska folket som betalar skatt och vill ha ett bättre samhälle istället för att pengarna skall gå till att Swedbank skall kunna återköpa aktier. Att vi skall rädda bankerna så att inte landet Sverige inte går i kk går jag med på men när återköp kommer så går det för långt. Nordea sparkar folk. SEB gör lite andra saker säkert bakom media. ...

Instrument för hedgning mot en nedgång på börsen

Jag har en längre tid med hjälp av olika instrument försökt hedga mig mot nedgångar på börsen. Istället för att sälja av innehaven alltså. Denna strategi byggde på erfarenheter jag haft under lång rad av år av att ha en portfölj som gått betydligt bättre än index. Under de senaste åren har dock avvikelsen från index snarast varit av det motsatta tecknet varför det varit en tvivelaktig strategi. I vissa lägen, om det hastigt börjar bli hett om öronen, så går det i alla händelser mycket snabbare att hedga än att sälja av. Alldeles oavsett det kloka i en sådan strategi skall jag redogöra för en del funderingar kring val av instrument för att hedga sig. Om man vill agera inom en kapitalförsäkring så finns också vissa begränsningar, även om dessa blivit mindre de senaste åren. ...

Att rigga en kurs

Att rigga en kurs är att påverka en aktiekurs så den kommer till ett värde den väl annars inte hade nått. Erik Penser anklagades för tjugo år sedan av advokaterna Bertil Södermark och Karl-Erik Danielsson. De kunde som ombud för dåvarande Nordbanken påvisa hur Penser genom olika aktieköp in sin Nobel-koncern fått upp kurser till höjder där de annars ej skulle ha varit. De tre mäklarna på Carnegie har ju i vår tid varit anklagade för att manipulera kursen på aktier och derivat.Att rigga är alltså inget positivt laddad begrepp. ...

Topotarget, en skakning i en av de bakre vagnarna?

Idag kändes en skakning i de bakre vagnarna på Topotarget tåget. Aktien sköt iväg med 18%. Passagerarna började förnöjdsamt mumla om att den tidigare aviserade avgången från stillsamhetens plattform, nu var ett faktum. Från loket hördes inget pysande tryck dock och bolagets konduktör har glömt hur man blåser i en avgångs visselpipa. Vi som fortfarande sitter med den allt mer gulnande och oklippta biljetten i handen har för länge sedan glömt vår slut destination. ...