Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

NeuroVive sluter samarbetsavtal med brittiska Selcia

NeuroVives inriktning mot mitokondriebaserat cellskydd via cyklosporin A vid i första hand TBI och hjärtinfarktbehandling får alltså en kraftig breddning genom möjliga nya tillämpningar med läkemedelskandidater till bl a cancer, diabetes och fetma dvs rena folksjukdomar. Det är i alla fall vad samarbetet med Selcia syftar till. Förmodligen har NeuroVive insett, vilket också stöds av forskning, att mitokondriebevarande i normal funktion kan vara viktigt och relevant i många sjukdomar så onekligen ger detta samarbete en ny dimension åt NeuroVives långsiktiga potential. ...

SensoDetect- Flera affärsområden som enskilt kan göra succé

Jag har sedan en tid tillbaks följt SensoDetect eftersom jag genom en vän som är läkare uppmärksammats på aktien. Läkaren i fråga är psykiater och handlar aldrig med aktier, kan ingenting om aktier och vill troligtvis inte veta något om aktier heller. Dock har han genom yrket fått höra talas om Sensodetects resultat och frågade mig om den aktien. Efter att under sommaren ha grävt i potentialen. dels utifrån vad bolaget sagt, men också efter diskussion med min vän, har jag kommit till insikten att OM Sensodetect lyckas så är en utebliven investering mer eller mindre definitionen på ett EPIC FAIL. Jag har köpt aktier, i sanning några fler än vad jag borde, i tron att vi förr eller senare får den massiva uppjustering av kursen som potentialen skvallrar om. Jag tror inte att potentialen är till fullo riktigt greppbar ännu eftersom det sannolikt kommer att dyka upp ännu fler områden. Som jag ser det har bolaget idag möjlighet att tjäna pengar inom följande segment. ...

Duell: Net Insight vs Transmode

Net Insight (baserat i Västberga utanför Stockholm) kom väl till börsen redan i samband med IT-bubblan vid millenniumskiftet, och är ett av få bolag från den eran som börjat tjäna pengar. Från början ingick embryot till Net Insight tydligen i Ericsson, men köptes loss då Ericsson valde att inte satsa på det området. I Net Insights styrelse finns tunga namn som förre Telia-vd:n Lars Berg och näringslivshöjdaren Bernt Magnusson, och bolaget med personal anförd av vd Fredrik Trägårdh (fd finanschef på tyska jättekoncernen DaimlerChryslers tågtillverkning) hyser kompetens i världsklass. ...

Tålamod med Björn Borg

Björn Borgs vd Arthur Engel har grym känsla för stil och byggde tidigare upp Gant som blev uppköpt dyrt vilket gjorde AE till mångmiljonär. Nu har han ett omfattande optionsprogram kopplat till BB-aktier för att stimuleras göra bra ifrån sig som BB-vd. Den underliggande tillväxten i BB:s intäkter har hållits uppe väl de senaste kvartalen, men valutaeffekter (starkare krona) har inverkat negativt och i halvårsrapporten från augusti talar Engel dessutom om “en svag och osäker detaljhandelsmarknad i Europa”. ...

Skördetid för Topotarget

Med nuvarande aktiekurs kring 2 danska kr är hela Topotarget värt knappt 270 miljoner danska kr på Köpenhamnsbörsen. Enligt halvårsrapporten hade bolaget över 150 miljoner danska kr i nettokassa vid halvårsskiftet. Bolagets prognos är ett resultat före skatt på -20 miljoner danska kr till -40 miljoner danska kr för helåret 2011. Bolagets huvudläkemedel Belinostat (mot cancer) är fortfarande i forskningsfas, och flera viktiga forskningsresultat kommer att rapporteras om produkten de kommande månaderna. ...

Möjligheter och risker i Shamaran

Bla utifrån Shamarans halvårsrapport från 5 augusti 2011: *Bolaget värderas till totalt 2,5 miljarder kr vid nuvarande börskurs 3,70 kr i Stockholm. *Vid halvårsskiftet fanns motsvarande 400-500 miljoner kr i kassan. *Bolaget säger sig ha tillräckligt med kapital för att finansiera sina åtaganden enligt nuvarande överenskomna plan. (“The Company has sufficient financial resources to fund its contractual commitments under the current agreed work plan.”) *Den av styrelsen godkända budgeten för 2011 innebär kostnader på 700-800 miljoner kr. Bolaget avser därutöver skaffa mer kapital för att finansiera fortsatt arbete. (“The capital and operating budget approved by the Board of Directors for the year 2011 was for $122.9 million.” och “The Company currently has sufficient funds to meet its existing contractual commitments under the approved budget, and plans to seek additional funding to finance the remainder of the capital and operating budget.”) ...

Skördetid för Bioinvent

Bolaget värt drygt 1 miljard kr vid nuvarande börskurs kring 18 kr. Över 250 miljoner kr i kassan vid halvårsskiftet. Burn rate: Bioinvents resultat efter skatt: q1/2010: -38 miljoner kr q2/2010: -23 miljoner kr q3/2010: -25 miljoner kr q4/2010: -42 miljoner kr q1/2011: +59 miljoner kr q2/2011: -31 miljoner kr Första halvåret 2012: Forskningsresultat ska presenteras om Bioinvents läkemedelskandidat BI-204 mot åderförkalkning (fas 2-studie) Andra halvåret 2012: Forskningsresultat om TB-402 mot blodpropp (fas 2b-studie om blodpropp vid höftledskirurgi) ...

HÖSTENS AKTIER

BARKERVILLE GOLD MINES Här är en doldis som det fram tills nyligen inte skrivits mycket om på svenska forum. Barkerville har påbörjat produktion som är tänkt att finansiera ett omfattande borrprogram ( 300 000 m ). Bolaget har allt jag letar efter i en guldjunior: * Bra erfaren ledning. * Fina hål rapporteras på löpande band. * Påbörjad produktion. * Verksamma i ett extremt guldrikt område. * Låg värdering. * Bra befintlig infrastruktur. * Politiskt stabilt land med gynnsamma gruvlagar. * Och sist, men inte minst, många kursdrivande nyheter i närtid. ...

Panaxia

Märker ju att det inte går så bra, nyemissioner osv.Varför jag frågar är att inskaffningsvärdet var en ansenlig summa.Till frågan, som den okunniga jag är, vad gör man? Sälj, spara…Förstår att ni inte har en kristallkula för svaren, men tacksam för inlägg/mvh

2017-05-30 14:29 · lubbe

Guldpositionering inför hösten

Septmeber, mörker, regn och Ving intar tv-bruken med sina förjävla fina reklamer om glädje, sol och obegränsade bar möjligheter, som så fint beskrivs som all inclusive. Och här sitter man och shufflar sina funderarmarker till Bob Marley, inte alls dumt kortsiktigt, men det ska göras på en inglasad utsikt omgiven av mänskligt klimat. Tillbaka till realiteten, vad har vi för alternativ där ute? - Guld. Okej Guld. Hetast? - Yukon (kallt som fan?) ...