Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Immunose Flu?

Varför släppa pm om den ej är klar ännu? Troligtvis blir den klar i november som jag tippade tidigare. Avtal, om det blir nåt med japanerna blir nog av i mars/april 2012, tidigast. Och bara 24 illrar hade man med i studien. Det finns andra företag som gjort såna studier med betydligt fler illrar. Statistiskt säkerställt resultat med så få ”deltagare” (n=24)? Produkten Immunose Flu omnämns ej i pm’et. Bara företagets adjuvant Endocine omnämns. Varför då? Varför omnämns inte produkten Immunose Flu? Svårigheter att sluta avtal med Immunose Flu, istället licens på adjuvantsystemet Endocine? Kanske är det så att japanerna bara är intresserade av att använda adjuvantsystemet Endocine, enbart? ...

NGS Group förvärv!

“NGS Group fortsätter expansionen inom bemannings- och konsulttjänster genom att förvärva bemanningsföretaget Stjärnpoolen AB. Stjärnpoolen startades för 11 år sedan och ägs av grundaren Justina Lakin. Bolaget omsätter cirka 13 Mkr och hyr ut personal till förskola och skola. Genom förvärvet av Stjärnpoolen kompletterar NGS Group sitt befintliga affärsområde Vikariepoolen med såväl kompetens som en ökad kund- och kandidatbas inom förskola och skola säger Ingrid Nordlund, VD för NGS Group. De båda verksamheterna har liknande affärsmodeller och det finns tydliga synergier dem emellan.” ...

Vind i seglen (propellrarna) för Eolus Vind

Det intressanta med Eolus (börskurs 49 kr) är: att bolaget väntas ha tjänat en vinst per aktie på 5-6 kronor på 50 uppförda vindkraftverk under förra räkenskapsåret 2010/2011 8 kronor per aktie på över 90 vindkraftverk under det just inledda räkenskapsåret 2011/2012 och därefter väntas bolaget uppföra ca 100 vindkraftverk per år så länge bolaget kan blicka framåt, vilket är fram till 2015 eller 2016, dvs i åtminstone fyra år till (de kommande räkenskapsåren 2012/2013, 2013/2014, 2014/2015 och 2015/2016) - och då lär ju vinsten per aktie bli högre än 8 kr/år. Hur många börsbolag kan visa upp sådana framtidsutsikter flera år fram i tiden? ...

Det finns fler sätt att tjäna på guld

Recept: 10 kg smycken 1 kar vatten 1 kar kungsvatten 1 kar natriumsulfit 1 kar guldkloridlösning * S****amla alla smycken och smält dem till en tacka. (Den professionelle kan skicka ett prov på analys, för att se hur mycket finguld som finns.) Guld smälter vid 1063ºC, men eftersom det handlar om legeringar är 1400ºC rekommenderat. Du kan använda en induktionsugn. * H****äll guldet i en gjutform (det är fördelaktigt om du har samlat på dig 10-20 kilo för att det ska vara värt besväret). Smält det efter analysen igen, och häll sedan guldsmeten i vatten. ...

Ecorub-såpan bubblar vidare

Ecorub AB publicerade nyheten att man vill sälja nya aktier för ca 4 miljoner kronor. Förlusttyngd Ecorub AB behöver pengar för att överleva. Man var tvungen att säga upp personal, men fortfarande har vi en ganska kraftig burn-rate. Hög burn-rate gjorde hela situation ohållbar. Ackumulerad förlust 2008-2011 överstiger 4 miljoner kronor. Det finns alltid någon som tycker sig se vad ingen annan har sett och som därför vill driva affärerna vidare. Vem i hele friden vill satsa 4 miljoner i ett bolag som genererar bara förluster år efter år? Jag tror att det finns bara ett begränsat antal. Nuvarande delägare måste punga ut nya pengar annars förlusten blir ännu högre dvs totalt. Inte heller lär Åke Paulsson VD ge upp sitt drömprojekt. Faller Ecorub AB så faller troligen även hans livsprojekt - att bli en rik pensionär. Han är pensionär om ett par år så hans drivkraft räcker några år till. Vad blir sedan? Hela affärsidé kretsar kring ett köpt patent. Uppfinnare Edgar Armando Gonzalez sitter i USA och driver eget bolag (Synesis www.ecoflexrtpv.com) med samma produktionsprogram som Ecorub har planerat men inte lyckats med. Vem kommer att driva utveckling av Ecorub AB vidare? ...

Klädbranschen! Finns här några mode-lejon?

Jo, vi befinner oss i oroliga tider och aktiekurser rasar till höger och vänster. Men den bransch som åkt på mest stryk måste nästan ändå vara klädbranschen.. Dess nedåtgående trend påbörjades långt tidigare än de macroekonomiska problemen uppmärksammades runt om i världen. Björn Borg sedan April 2011 H&M aktien har befunnit sig i negativ trendkanal sedan oktober 2010 MQ sedan introduktionen sommaren 2010 Kappahl sedan början av 2010 Jag personligen är inte så insatt i detta område, så vad jag avser med min blogg är att starta upp en diskussion där vi kanske kan reda ut ett och annat. För vad som öppnade mina ögan var de olika nyckeltalen jag såg när jag granskade aktierna lite närmare. Är det kanske i denna bransch vi borde placera oss när vi kommer ut på lugnare vatten? ...

IMF ser lugnt på bostadslånen

DI hade rubriken att “IMF oroade över svenska bostadslån”. Det lät ju just oroande. Men inte överraskande. Det är ju exakt detta budskap som tidningarna trumpetat ut de senaste åren. Även Riksbanken, Finansinspektionen och Bostadskreditnämnden. I söndagens ‘Svenska Dagbladet beskrevs också hur en bubbla ser ut enligt nyare forskning och artikeln tog som exempel “bostadbubblan” i Sverige just nu. Jag slår upp IMF utredning på nätet ’ imf.com jag läser där under rubriken: ...

Abnormt Köpläge i Lappland Goldminers!!!

Lappland Goldminers kommer snart med en serie nyheter som kan dra upp kursen ordentligt. #Ökad Malmreserv till ca 5 år för Pahtavara och Ersmark #Driftstart och brytning av Ersmarksgruvan. Årsproduktion nästa år ca 1,5 ton. #Klar fesiability studie för Fäbodliden. #Byte till Small Cap #Kraftigt Undervärderad. #Guldfonder köper, CDV, SHB, Swedbank. #Wiborg via Consepio köprekar LGM starkt Lappland Goldminers stod i dec 2009 i 14 kr efter finanskrisen. Då hade de inköpt Scanminings konkursbo och hade långt gångna planer på att köra igång Fäbodliden. De planerna realiserades aldrig. ...

2017-05-30 14:29 · bjaen

Arctic Gold intressant guldval

Guldpriset har stigit kraftigt på senare tid, och det verkar på ett sätt nästan ha blivit allmän guldeufori - vilket å andra sidan kan vara ett skäl till att som investerare hålla sig borta från guld. Är det en “guldbubbla” vi bevittnar nu? Eller har ett högt guldpris kommit för att stanna, mot bakgrund av att länderna verkar öka sina penningmängder för att klara av sina enorma statsskulder. SEB:s råvaruanalytiker Bjarne Schieldrop fick rätt i att guldpriset ganska snabbt kunde stiga från typ 1000 till 1500 dollar per uns. I skrivande stund ligger det kring 1800 dollar per uns, och det finns till synes galna bedömningar om att det mycket väl kan stiga vidare till 10 000 dollar per uns. ...

Jays VD-intervju 5. Nyemission och framtid

Som VD antydde i min förra intervju så blev det en nyemission. Innan jag bestämmer mig för att investera vill jag ha lite mer kött på benen. Därför skickade jag iväg lite frågor till VD Rune Torbjörnsen som jag nu fått svar på . Det jag bl.a. vill ha reda på är när Jays tror att de kommer att visa vinst på nedersta raden och vilka som garanterat delar av emissionen. ...