Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dagens ingress låter som filmen måndag hela veckan!

Men låt oss fundera ett tag, vad beror skuldkrisen på och vad är egentligen förändrat sedan ett par år? Precis, ingenting. De insolventa länderna är egentligen bara lite mer insolventa. Undantaget Irland isåfall men övriga S-styrda ekonomier har en tragisk historia av inflation och/eller höga budgetunderskott. Denna kris är det bästa som har hänt, denna kris kommer att förbjuda andra länder att fuska framgent och låta tråkiga länder som Sverige att återfå status som ett produktivt och pålitligt land. ...

Key Opinion Leaders rate that laquinimod will take the Pole Position

Denna bloggpost har ändrats till analys. Läs Epokens analys

Är detta botten?

Idag fick vi uppleva ett glädjeskutt på börsen med vissa index upp över 6%. Detta medför till att senaste veckor har varit extra volatila med upp- och nergångar på över %5 med bara dagar emellan. Det många nu frågar sig är om vi är nära botten med tanke på denna volaitet? För er som kommer ihåg så var marknaden extra volatil under finanskrisen i slutet på 2008. För egen del så vet jag inte, och ingen annan för den delen heller. Det enda man kan göra är att hela tiden hålla koll på sin strategi och följa denna. Jag har försökt att köpa efter de stora fallen vissa dagar. Exempelvis så plockade jag in SSAB kring 42 kr vilket känns oförskämt billigt… Just nu. ...

Eurocine och fas III, en uppdatering av läget

Beträffande fas III för Immunose FLU. Jag inga aktier för tillfället eftersom jag bedömer att fas III ej kan påbörjas denna säsong 2011/12 utan nästa säsong 2012/2013. Jag bedömer att fas III blir en rejäl uppvärdering på aktien. Enligt min investeringshorisont är det lite väl långt borta. Så jag återkommer kanske i juli/augusti nästa år. Jag handlar inte i aktier pga filantropiska skäl utan för värdemässig utveckling. Jag var under våren och sommaren 2011 optimistisk till att en fas III skulle kunna genomföras under säsongen 2011/2012, men ju mer tiden gick och ingen avklarad illerstudie och inget avtal på plats, började jag inse att det är INTE genomförbart med en fas III förrän tidigast om ca 12 månader. ...

Karo Bio

Ja man kan fråga sig–med bolagstämman i minne—samt den utdragna processen innan det blev klart man fick kalla till ny extra stämma. Tog f.ö. initiativ till att Gunnar Ek kom på den. Men det gick ändå som det gick. Verkligen på tiden att se igenom hela agerandet! B S-m

Audi-aktien billig

Det intressanta med Audi-aktien är att bolaget Audi går som tåget medan aktien värderas lågt. På 2010 års vinst handlas aktien nu kring ett p/e-tal på 8-9, och efter 2010 har Audi hittills under 2011 fortsatt öka bilförsäljningen kraftigt drivet av främst Sydamerika och Asien. Vinsten lär således öka rejält under 2011 vilket ger ännu lägre p/e-tal. Baksidan av myntet är liten handel med Audi-aktien på Frankfurtbörsen, och risken för en kraftig, global lågkonjunktur framöver. ...

Tragiskt, komiskt, patetiskt eller fruktansvärt?

Jag vet inte längre vad jag ska kalla EU-politikers hantering av skuldkrisen? Visst såg jag redan i augusti att oenigheten förstör framtidstron, men aldrig hade jag anat att vi 1,5 månad senare fortfarande sitter fast i limbo! Jag är säker på att EU:s finansministrar har haft daglig telefonkontakt sedan 5 augusti och fortfarande har de inte kommit i mål med en enda vettig åtgärd. På senaste Ecofin-mötet deltog t.o.m. Geithner för att elda på samtalen, men inte ens USA:s närvaro kunde bota den kompakta oenigheten. Ecofin-mötet tydliggjorde snarare att finansministrarna glider mer isär. Inför mötet var det endast Finland som krävde säkerheter för ytterligare Greklands-lån, men efter mötet visade det sig att ytterligare fem länder vill följa vårt exempel. En lösning känns långt borta och det är mest av allt tragiskt! ...

Hicka till med HiQ

Dåligt börsklimat innebär bra tillfälle att försöka spana in aktierna i de bästa bolagen på börsen, och hitta fynd. Det kanske inte är läge att gå all-in i dem, men väl kanske att börja köpa in sig lite grand. Aktier i bolag inom IT-branschen kan vara ett ställe att leta på. Ser man på mänsklighetens utveckling hade vi först jägarsamhället, sedan jordbrukssamhället, följt av industrisamhället, och nu IT-samhället (kanske även miljö/energi-samhället i ökande utsträckning). Temat är alltså att det nu är genom IT som de största förbättringarna av världsekonomin kan göras, vilket bör innebära att IT-branschen har en tillväxt som är högre än den allmänna ekonomiska tillväxten (BNP-tillväxten). ...

Fyrklövern hos Fingerprint Cards

För ett och ett halvt år sedan hade jag en intressant mailkonversation med Fingerprints VD, Johan Carlström, där han tydligt förklarade att bolaget inte kommer att släppa linjesensorn förrän marknaden är mogen för produkten. Linjesensorn är en fingeravtrycksläsare tänkt att integreras i framförallt mobiltelefoner med syfte att öka säkerheten men den kan även användas som navigationsenhet. I december ifjol skedde lanseringen och tidpunkten framstår som perfekt då flera tillverkare av mobiltelefoner och tablet-PC:s i år släppt modeller med integrerade fingeravtrycksläsare vilket är ett bevis på hjulen nu börjar rulla. Allt fler mobiler börjar också vara försedda med NFC-teknologi vilket spås öka efterfrågan på bättre säkerhetslösningar i form av bl a integrerade fingeravtrycksläsare. Med världens minsta och mest strömsnåla linjesensor på marknaden framstår naturligtvis Fingerprint sitta med en konkurrenskraftig produkt. Företaget ser också ut att sitta med nyckelkomponenterna ”branscherfarenhet” samt ”kontaktnät” för att kunna nå kommersiella framgångar. ...

Karo Bio

År det inte på sin plats att redeye åker till Novum och benar ut ett och annat, Enligt Karos hemsida är ju redeye en av karos analytiker. Kursen har rasat nästan 50% sedan Karl Magnusson och Edlundarna tog över genom kuppen, Handeln i aktien är klart underlig. Nu befinner vi oss vid ATL och bolagsmässigt står vi vid start av Fas3. Inga insider köper, Enda vi kan se är ju att Karl Magnusson har lättat kraftigt på sitt innehav, Gör han det för kunna ställa upp vid en riktad NE efter årsskiftet??? Nu borde det vara på sin plats att ni här på Redeye gör en uppföljning på bolaget, ...