Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Argex Mining -berg och dalbana på börsen

Ibland kan det vara bra att stanna upp och sammanfatta sitt case i korta ordalag. Då min flickvän inte orkar lyssna på mitt prat om aktier så tänkte jag skriva några rader här istället. Argex Mining har två projekt i pipeline. Det viktigaste heter La Blache och har nu en en resurs enligt NI 43-101 som räcker till 20 års gruvbrytning. Det som skiljer Argex från andra bolag som utvinner Titandioxid är att bolaget också äger ett bolag (Canadian Titanium Limited) som har utvecklat en process för att framställa pigment. Andra gruvbolag säljer sin råvara till stora bolag som Dupont som i sin tur förädlar råvaran till pigment. Pigmentmarknaden idag styrs av ett oligopol av 4-5 stora företag som sätter priser efter eget huvud. Det finns med andra ord en vilja från slutkonsumenterna (färgtillverkare) att få in flera spelare på planen. ...

Ny historieskrivning för SEB

Annika Falkengren får frågan vad hon är mest nöjd med under sin chefstid. Hon svarar lite förvånande följande: “Mest stolt är jag över att vi utökade utlåningen med närmare 160 miljarder hösten 2008. Dessutom har vi under hela denna period visat rörelsevinst” Men går man tillbaka till kvartalsrapporterna för 2008 så målas en annan bild upp. Det var inte så att SEB mitt under krisen kunde öka sin utlåning med 160 miljarder. ...

RakaKurvan updatering ..

Sedan Augusti har båda våra aktier konsoliderat DETNOR lite våldsammare än Betsson. DETNOR andelar i Norska oljehavet ger upp och ner gångar i aktien. Tror dock att folk är lite för pessimistiska. Det är bara att se på LUPEs andelar hur stora dom kan bli i dom här fälten (Statoil, LUPE och DETNOR delar på samma oljefält). Rakakurvan har gått upp 11,4% sedan start , 2011 9,5% Lycka till ...

Lundin rockar och jag bockar...

och bugar.. Dåligt med bloggandet en tid då koncentrationen har legat på att tjäna pengar genom gammal “hederlig daytrading” i ett hav som stormar mest varje dag.Ska bli bättring fr.o.m nu :) I min senaste blogg från slutet av augusti skrev jag om min nya oljefavorit, Lundin Petroleum. Jag köpte hyggligt många på 82 sek och idag får jag rundligt betalt för den satsningen..Helåret ser ut att gå med ett plus igen, mycket tack vare satsningen på Lundin Petroleum..Jättefyndet på norsk kontinentalsocken beräknas nu till mellan 800 - 1800 Miljoner fat i betingade resurser och VD Heppenstall menar på att det t.o.m kan vara ännu större..Vi lär få se kraftigt höjda riktkurser i Lundin inom kort..Tack tack Lundin ! ...

Sino Agro Food. Inför genombrottet!

Det går Siaf´s väg nu. Siaf har tagit sig genom nålsögat SEC och nu står det dem fritt att notera sig på valfri lista. Att Jordanfonden följer dem är ännu ett plus som gör att det är lättare att följa Sino Agro. Min uppfattning är att Siaf nu står inför sitt stora genombrott. Och det fina i kråksången är att aktien fortfarande går att köpa till extremt låga nivåer. Närmaste veckorna har vi flera triggers att se fram emot. ...

Framgångar för Fingerprint

Fingerprint Cards meddelade igår att de fått en order på 20 Mkr från den kinesiska distributören HST. Ordern gällde bolagets areasensor som i huvudsak kommer att integreras i personliga identifieringsenheter för bankkunder. Enligt pressmeddelandet rör det sig om en av Kinas största banker som utvidgar utrullningen av biometriska identifieringsenheter till ytterligare en region i landet. Således finns det sannolikt mycket mer att hämta i takt med att utrullningen ytterligare vidgas samt då sannolikt fler banker kommer att följa efter. Tidigare i år fick också Fingerprint en order på bolagets nya linjesensor där också bankkunder var målgruppen för produkten men nu rör det sig alltså om areasensorn, vars potential absolut inte skall underskattas. ...

Insiderköp & Närtida Triggers

Vare sig man tror på guld och guldjuniorer eller inte alls kan det visa sig vara en lönsam idé att följa rapportering och händelseutveckling i det lilla guldprospekteringsbolaget Kopy Goldfields. Bolaget har 17 helägda projekt runt världens största oexploaterade guldområden i ryska Irkutsk-regionen. Enligt Q2-rapporten väntar resultat från minst 3 st viktiga borrningar med bl.a JORC-rapport under Q3. De är 2 dagar kvar. En titt på aktiens chart-tekniska utveckling gör den extra intressant. Med positiva nyheter kan man ana rejäl kursuppgång. ...

Börsens bästa case?

I KORTHET: * VPA Q1: 1,09 kr (har exkluderat uppbokad skatteintäkt+EO post) * Prognos VPA 2011: 4,20 – 4,50 kr * Värdering: P/e 5,5 (Dedicare handlas till P/e 21) * Skattemässiga underskottsavdrag på 40 MSEK eller 20,70 kr/aktien * Riktkurs vid P/e 12: 50 – 54 kr INTRODUKTION NGS Group är ett nischat bemannings- och konsultföretag. Verksamheten bedrivs inom affärsområdena: · Vikariepoolen – bemanning inom förskola, skola, vård och omsorg. · Psykiatrika – bemanning med fokus på uthyrning av läkare. · First Med – bemanning inom vård och omsorg med fokus på sjuksköterskor ...

NeuroVive får en extern kvalitetsstämpel på stroke-forskningen

Beloppet i sig är ett bra tillskott till bolagen som får 0.5 M euro var, motsvarande ca ett kvartals “förbränning” i NeuroVive i nuvarande takt, men det är kanske främst en kvalitetsstämpel. Det är därför ännu en signal till marknaden att NeuroVive har flera lovande forskningspojekt på gång i olika faser. Förutom NeuroVives TBI-projekt som är på väg in i fas IIb/III och reperfusionskada vid hjärtinfarktbehandling redan nu i fas III, marknader som ihop är värda omkring 3-4 Mdr dollar, har NeuroVive alltså en betydligt större sammanlagd potential inom cyklosporin-baserat mitokondrieskydd tack vare främst det nu aktualiserade stroke-projektet, men även inom långvariga epilepsifall m m. ...

markets (10 year T-note, USD (DXY), GOLD, SnP.)

Don’t trust markets correlations. There are a lot of funds try to catch them. Commonly, public believe that investors and their decisions are rational on financials markets. I think that investors irrational but wise in making their decisions. Talking about investors this time I mean major markets operators, sometimes I call them Composite Man (CM). That’s why I do believe that each market situation is unique and that’s why I do believe that markets repeat it in their behavioral patterns. Each coin has two sides. Let me remind you movie “Indecent proposal” where John Murray, in order to get expectable result, use coin with similar sides. So, don’t forget this example when you try to find correlations among financial markets. By the way I like this movie. ...

2017-05-30 14:30 · pavel