Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vitrolife : Felvärderad tillväxtmaskin

Jag närvarade vid en presentation på Remium av Vitrolifes CFO idag. Bolaget är uppdelat i tre affärsområden; Fertilitet (IVF), Transplantation, Stamceller. Fertilitetsområdet går som en klocka. Drivkraften för IVF är “den västerländska livsstilen”, dvs att allt fler par vill förverkliga sig själva innan de skaffar barn. Därigenom ökar åldern på förstföderskan, vilket leder till problem eftersom en kvinnas fertilitet avtar efter att hon uppnått 30 år. Marknaden för IVF-behandlingar uppgår till 1,3 miljoner behandlingar (“cykler”) globalt per år. Vitrolife tillhandahåller marknadens bredaste produktportfölj, 40 produkter som hjälper klinikerna att utföra IVF-behandlingar. Vitrolifes genomsnittsintäkt per cykel uppgår till 2700 kronor, vilket ger en totalmarknad på cirka 3 miljarder kronor. Givet årets försäljning inom Fertilitet på cirka 300 miljoner kronor, blir marknadsandelen cirka 10% av den globala marknaden. Totalt växer denna marknad 7-10% per år och är väldigt konjunkturokänslig (drivkraften för att skaffa barn är stor). Vitrolife tar marknadsandelar eftersom de har den bredaste produktportföljen. Bolaget har vidare som enda bolag godkännande i Kina, vilket är en marknad på stark frammarsch. ...

Istället för Lotto!!!

Jag vill förtydliga, innan du fortsätter att läsa texten, att detta är en liten tankevurpa om hur jag väljer att spendera mina överskottspengar och mina tankar om det. Det blir en form av skrift om hur vi väljer att hålla drömmen vid liv om att få en ”välfylld plånbok”. Precis som många andra svenskar har jag under många år spelat på Lotto, köpt Trisslotter, gått på travet, duttat på Bingolottokupongen framför tv:n och suttit fastklistrad i soffan när personer svarat på frågor för att vinna miljonen i Postkodmiljonären. Jag har inte satsat eller spelat för så många kronor varje vecka men det har trots allt gått några 20-lappar varje vecka för att chansen ändå finns där att vinna en liten slant. I dagarna när man ser hur börsen dyker dag efter dag har jag inte kunnat låta bli att tänka på det faktum att det oftast bara blir förluster när jag spelar på t.ex. Lotto. För det är väldigt få gånger som jag fått ut någon hundralapp i vinst. Jag kommer nog att fortsätta sätta en liten slant varje vecka på det men nu ser jag hellre chansen att sätta små pengar på aktier som har en kalkylerad risk. ...

2017-05-30 14:30 · omnia

Pharmalundensis AB - Nyemission

Jag är medveten om att detta inlägg kommer att bli mycket toftigt i sitt budskap och ber om ursäkt för detta på förhand. PharmaLundensis AB (Phal i fortsättningen) genomför en nyemission där teckningskursen är satt till 5 kr / aktie. Aktiekursen i Phal står i nuläget i 3,30. Personligen så har jag svårt att förstå hur VD Staffan Skoglvall tänker sig att aktieägare ska vilja teckna sig under dessa förhållanden. I nuläget kan jag komma på två anledningar till att göra detta. ...

3 Högavkastare!

Argumenten för att satsa på aktier med hög direktavkastning, alltså utdelning i förhållande till aktiekursen, är just nu ovanligt starka. När det blåser stormvindar på börsen kan det kännas tryggt med vad som känns som konkreta pengar i näven. Traditionellt sett ses aktier med hög direktavkastning ha goda defensiva egenskaper. För bolagen är en hög utdelning ett sätt att hålla uppe kursen om aktien faller mycket, eftersom direktavkastningen lockar många investerare. Om aktien faller och om utdelningen behålls oförändrad, så ökar utdelningen som andel av vad aktien kostar att köpa. ...

Sammanfattning av Q3 - lågt betavärde ger försprång mot index

Här följer mina resultat fram till utgången av kvartal 3 i år. Min aktieportfölj beräknad per 2011-10-04 är ned 15%, portföljen innehåller även silver-futures. Under kvartalet drogs även fonderna med i raset, men jag har under perioden minskat exponering mot global-fonder och ökat innehaven svenska aktier. Anledningen är att direktavkastningen är bra och många företag transparenta, välskötta och lågt skuldsatta. De nordiska företag jag placerar i är säkra kort typ TeliaSonera, Handelsbanken, Fortum, AstraZeneca. Gjensidige etc. Jag vill ha något som kan liknas som ett mellanting mellan aktie och obligation. Så skakigt är klimatet just nu. Det är det låga betavärdet som gjort att min portfölj går bättre än index. Bolag som involverar risk vill man ha rejäl premie för att hålla nu, så även jag. ...

Dags att optimera bevakningslistan?

Många av oss sitter nervöst och väntar på skuldkrisens briserande. Ingen vågar agera, ingen vågar tänka förbi årsskiftet och t.o.m. banker rekommenderar folk att inte köpa aktier just nu! Jag saknar fortfarande den där riktiga paniken på marknaden, men snart borde vi vara vid den där magiska punkten när den sista optimisten har lagt sig på rygg. Då gäller det att vara redo och lotsa sina likvider in på marknaden i den naiva tron att aktier studsar tillbaka (mean-reversal). Detta kräver förstås att man redan är mer eller mindre likvid och faktiskt har likvider att agera med. Belåning är inget jag rekommenderar, inte ens med dessa nivåer på direktavkastningarna. ...

Skoj bolaget shamaran

Shamarans goda nyheter 2011 13 april - “major oil discovery in atrush” Maj 4-5 “closing of privat placement 50.4 miljoner CAD” Juni 22 - “Listas på First north” Dessa goda nyheter sänkte aktiens värde ca: 70% sedan årsskiftet. Oktober 3 - “Två nya oljebärande zoner i pulkhana” Visst stod det inget om flödet men jag trooor att detta ändå kan tolkas som något liiiite positivt iallafall. Men icke, ned 18% samma dag, och ligger idag minus 9%. ...

2017-05-30 14:30 · jaff

G5 uppdaterar prognos

G5 uppdaterar idag prognosen för 2011 och lämnar en ny prognos för 2012. 2011 prognosen ligger fast till en vpa på 1,9. Detta är överraskande för mig. Jag hade väntat mig en höjning. Hade nog lite för höga förhoppningar på android. Men å andra sidan så är vpa-prognosen för 2012 mycket högre än jag hade väntat mig, den ligger på 3,2. Prognosen för 2012 ger oss en vinst efter skatt på 25,6 Msek!. Kom ihåg att G5 alltid brukar vara konservativa när de lägger sina prognoser och htills alltid minst har nått sina prognoser.Det kassajusterade Pe-talet för 2012 ligger nu på ca 6 med en kassa på 20 Msek vid kurs 21.8 ...

PetroGrand! Hur felvärderat kan ett bolag bli?

När man tittar närmare på värderna i Petrogrand idag så blir man totalt mörkrädd när man ser att aktiekursen står i 10,75 kr vilket är bortom allt sunt förnuft. Tar man därefter en närmare titt på Petrogrands senaste oljefynd i september som ja citerar här så blir man ännu mer mörkrädd. Framför allt när man sätter de i perspektiv till Lundin Petroleums senaste oljefynd. “Petrogrand har nöjet att meddela resultatet av tolkning av seismik som inhämtats under den gångna vintern, omtolkning av gammal seismik samt analys av gamla borrhål. Bedömningen är att de uppskattade C3 resurserna på Niznepaninskylicensområde har ökat från de tidigare kommunicerade 8.7 miljoner ton (65 mmbbl) till 45.7 miljoner ton (343 mmbbl). Detta kommer att ligga till grund för den slutgiltiga rapporten som skall lämnas in för ansökan om uppdaterade volymer till Tomsknedra i slutet av året.” ...

Bilförsäljning ja tack

Nu är det inte lätt att sitta vid börsen och ta rätt beslut. Börsen svänger som en segelbåt i atlanten på ett oroligt hav.. Jag gick för en månad sen ur börsen. För jag visste att den skulle falla mer. Men vad jag inte insåg var att detta skulle påverka min sömn. Jag låg då istället och oroade mig för att missa den eventuella uppgången istället. Nu var de inte nergångarna som oroade utan uppgångarna. ...

2017-05-30 14:30 · jmasb