Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Enjoy Group, patenttvisten löst

Igår kom äntligen det besked som jag och många andra aktieägare i Enjoy har väntat på. Enjoy och Frigoglass har förlikats i den patentstrid som jag skrivit om tidigare. Enjoy stämde Frigoglass A/S, dvs. det norska dotterbolaget för att de installerat en produkt vid namn Turnloader i sina kylskåp som de sålt på den svenska marknaden. Denna produkt var enligt Enjoy en kopia av deras patenterade produkter. Förhandlingar skulle skett i april men bolagen valde att lösa tvisten utanför rätten. Turnloader såldes till Frigoglass av Ebeco A/S och de har i förlikningen fått rätt att fortsätta marknadsföra och sälja Turnloader. Dock måste de för varje såld produkt betala kommission till Enjoy. ...

Armageddon..Igen?

Ja vi är väl lite negativa till konjukturen i stort och har förpassats till en egen ”bar” där vi kan diskutera i stort sett allt..Givetvis alkoholfritt! Problemet är att MrPink hela tiden lockar oss med sin 15 åriga konjak!! Den gör att vi tappar fokus..:-) Dock känner jag ett ansvar gentemot de som är nybörjare gällande aktier och därav kommer jag skriva ned vad jag tror om de närmaste 10-14 dagarna så ni mentalt är redo för det..För detta kommer inte bli vacker! ...

Usel trading

Detta har inte varit en av mina bästa veckor på börsen direkt. Började i tisdags tror jag det var, när nordic iron ore hittade massa järn. Shit tänkte jag och sålde Lundin mining lika fort en Brat tar fram pappas kreditkort. Jag kommer dock in för sent och går med nöd och neppe med en liten vinst. Detta var på tisdagen, jag gick in i både Kopparbergs och Archelon Tanken var att dubbla mina chanser till snabba cash trotts Att jag kom in en dag för sent. ...

2017-05-30 14:31 · jmasb

Aerocrine: Möte med nye VD

Jag träffade Aerocrines nye VD Scott Myers igår; Scott är ett energiknippe och har dragit in på Aerocrine som en virvelvind. Han är i full färd med att stöpa om bolaget från ett akademiskt drivet forskningsbolag till ett kommersiellt drivet medtechbolag. De första 14 åren i bolagets historia har handlat mycket om att utveckla metoden, erhålla stöd från key opinion makers, arbeta för att det görs studier som använder FENO, samt att få in metoden i kliniska riktlinjer från inflytelserika organisationer såsom ATS. Nu börjar en helt ny era där allt handlar om kommersialisering - sälja, sälja sälja, framförallt i USA. Det känns därför klockrent att bolaget nu sköts av en amerikansk VD med erfarenheter av organisationsbyggande och lansering av nya produkter. ...

Modigt köpa Corem?

Det är bara att lyfta hatten av för f.d. aktieanalytikern Rutger Arnhult som gav sig på att själv börja köpa fastigheter. Genom sina affärer har han byggt upp en ansenlig förmögenhet. Han äger bl.a. aktier värda ca 750 miljoner kr i fastighetsbolaget Corem där han är vd och största ägare med en ägarandel på 37%. Förenklat är en tolkning att Arnhult byggt upp sitt fastighetsbestånd genom att börja köpa fastigheter då fastigheter var billiga efter den svenska 90-talskrisen. Sedan dess har fastigheter i princip bara stigit i värde, samtidigt som bankerna hela tiden tycks ha varit villiga att till stor del finansiera Arnhults fastighetsköp med lån. Den höga belåningen har gett stor utväxling, som gjort att Arnhults förmögenhet snabbt vuxit i värde i takt med fastigheternas värdeökningar. ...

Varför Petrogrand är så felvärderat?

Till att börja med så var tidigare namnet på Petrogrand, de skandal omsusande Malka Oil. Ja vill nu klargöra att Petrogrand inte har något med de tidigare bolaget Malka att göra överhuvudtaget. Petrogrand är ett helt nytt bolag med en helt ny styrlese, ny affärsplan och därmed helt nya förutsättningar. VD Maks Grinfeld tillträdde 1 juli 2009 när Malka var på ruinens brant. Maks som besitter mer en 20 års erfarenhet av den ryska marknaden, med bland annat chefspostioner inom Yukos samt Vice VD posten på TNK-BP som idag är ett av världens största oljebolag, vet hur man gör affärer i Ryssland. Maks var tidigare sovjetisk medborgare, och besitter ett kontakt nät i Ryssland som idag är mycket svårslaget. ...

Det klaraste av besked

Alla förstår att orsaken har varit den osäkra situationen i Grekland, med bäring till de europeiska banker som har innehav av det landets utgivna värdepapper. Men varför stack börsen plötsligt till väders förra veckan och varför synes många tecken att denna stegring uppåt skall fortsätta och till och med vara uthållig i ett halvår till ett år. Allt beror på det klaraste av besked som lämnades söndag kväll av Frankrikes president och Tysklands förbundskansler. ...

G5 Entertainment CEO-interview 5

1. Concerning G5 US strategy: how is the work with marketing going and how are you approaching the market. VD: US office – it is doing well, and already brings results. US office can be credited for securing a lot of promotion for our Android releases from Google, also increasing the number of promotions we get in Apple App Store, improving our marketing practices — take a look at the number of G5 Facebook fans and YouTube views for example; it’s growing faster than before and accelerating. Also our mailing list is growing faster. As positive momentum accumulates, we will see more effect from our marketing efforts**.** Min kommentar: jag har varit lite osäker på den här satsningen men det verkar som sagt redan börjat att ge frukt. ...

Skeptisk till Mineral Invest

Mineral Invest är ett företag som pumpat upp sin kurs med påhittade mineralhalter i jorden. De gjorde ett antagande att de hade 2 Miljoner Oz. Något som normalt kräver åratal av borrningar och prospektering. Vid sidan av detta finns mängder med oklarheter. När jag såg att en person publicerade en artikel om Joachim Andersson som sitter i MII;s styrelse och tidigare dömd till mångårigt fängelsestraff för ekonomisk brottslighet. Artikeln på BS DI.se togs bort. Sedan publicerade jag den och den försvann omedelbart. Tydligen så finns det intressenter som inte gillar att information om Joachim Andersson kommer fram. ...

2017-05-30 14:31 · bjaen

Ecorubs september har nominerats för bästa svenska miljönyhet i september

Aktietorgets EcoRubs septembernyheter har nominerats av Eco Innovation AB för webbröstning om bästa svenska miljönyhet i september.Ett EU-projekt utnyttjas för nyemission och nya samarbeten. Konkurrenter är Cortus AB med första kommersiella produktion av grön syntesgas och Solelia Greentech med Soldirektladdare för Elbilar. EcoRub materialåtervinner bildäck. Nyheterna i september är ett härligt exempel på hur EU-projekt kan katalysera utveckling: i) En andra nyemission för att säkra finansiering för projektet; ii) En patentansökan för att laminera EcoRubs material på golvbeläggning av vulkat gummi. ii) Därefter ett sekretessavtal som förspel till samarbete med golvtillverkaren Tarkett; iii) Ecorubs gummiduk har testats som tätskikt till våtrum. Det ledde direkt till ett samarbetsavtal med golvgrossisten Svegab Växjö AB**.** ...