Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Politiker, förstör inte för oss småsparare!

I dag säger en av dem, Merkel, till Bloombergs att så fort går det inte. En helomvändning, alltså! Personligen tror jag att det hela tillfälligt är löst inom ritningar efter några veckor. Hennes “skrämselskott” i dag var nog ett taktik-utspel för att göra bankerna möra. Men icke desto mindre har det betydelse för aktörerna på börsen. Börsen skall ju gå upp för att ekonomin är bra och majoriteten av aktieägarna tror på bättre tider. Börsen skall gå ned när majoriteten av aktieägarna börjar bli rädda för att förlora pengar på börsen och säljer. ...

Nanobio och Eurocine, vägen lång och partners finns inte

Eurocine’s konkurrent Nanobio i staterna har prövat sitt näsvaccin mot influensa i möss, illrar och kaniner. Även en fas 1a studie i människa har utförts. Inte nån partner har Nanobio funnit trots detta. http://m.xconomy.com/3376/show/48f104ccf1db965109a8497e21ac2efb/ På sida ovan skriver Nanobio att medans data från studier är bra, så är väg till marknad “tricky”(besvärlig) med vacciner mot influensa. Med detta i huvud så ser de noga igenom sina möjligheter. Det tar tusentals patienter i kliniska studier för att få till ett nytt vaccin mot influensa. Så detta kan ta åratal med arbete och åter arbete och stöd från Big pharma. ...

Arocell när finns partner och framgång?

Det haussas friskt på aktie-chattar om Arocell’s diganostik-metod TK 210/hem att den skulle revolutionera diagnostik-världen… På Den där kongressen i Lyon kommer det inte att säljas några TK 210/hem tester… Företaget är där för att visa upp sig och försöka ragga partner. Det kommer inte intäkter av närvaron på kongressen. Tål att förtydliga. I nuläget har inte företaget nån partner. Finns inte nåt pm med info om partner… Man får inte glömma att företaget får intäkter genom royalties om de knyter partners. Annars måste företaget bygga upp en enorm säljorganisation… ...

Medicinen tar för Orc!

Rapporten var väldigt stark i form av liggande ordervärde samt att de flaggade för nya strategiska kontrakt. En klar signal att det värsta ligger bakom dem. Vinsten var ungefär som väntat, jag tror de 4 milj i extraordinära kostnaderna som ej var beräknade var ifrån den kickade Neonet vd:n. Dessa 4 milj borde analytikerna inte ha missat. Orc är helt enkelt tillbaka med råge och har mycket på att vinna om europa kan visa en väg fram efter kommande helgs stormöte den 21 okt. Orc har även sagt något som jag tog fasta på, de sa att det är osäkert om de når 20% i rörelsemarginal under 2012. Dvs de förkastade inte detta och lämnar man denna info mindre än 3 månader kvar till 2012. Det finns en tydlig agenda att marginalerna är tillbaka som på fornstora dagar. Låt sägaatt de klarar 20% rörelsemarginal til 2013 istället, det blir en bruttovinst exklusive tillväxt på hela 200 miljoner. ...

Recession eller inte det håller på att gå åt pipan ändå

Jag har alltid haft en stark tro på marknadens förmåga att lösa problem och ge ekonomiskt välstånd, men ju mer jag lär mig om världen desto mer vacklar jag i detta tänkande. Min första chock inför framtiden var att inse hur snabbt vi gör av med våra oljeresurser. Om man mäter mänsklighetens utveckling är den i princip linjär tills vi lär oss att pumpa och nyttja oljan. Hela det ekonomiska systemet med globalisering är inte så effektivt som vi tror - det är den billiga energin som ger oss möjlighet att producera mängder av varor som inte behövs på ett sätt som är både moraliskt och energimässigt vidrigt. ...

PharmaLundensis! löparns "sista suck"?

http://www.pharmalundensis.se/Press/Varning+for+aktiespekulanten+Loparn%21/se/52/129/ Nyheter/Press Varning för aktiespekulanten Löparn! 14 Oktober 2011 Bästa aktieägare, Det har kommit till företagets kännedom att det finns en aktiespekulant som skriver inlägg överallt på aktiesiter om PharmaLundensis. Han kallar sig för Löparn. Jag vill upplysa er om följande. Enligt löparn själv har han ingen universitetsexamen. Han har skrivit att han var för lat för att studera, och ville hellre springa. Man skulle kunna säga att Löparn är helt obildad i medicin och läkemedel. ...

2017-05-30 14:31 · drkol

Omvärdering...

I somras lyckades jag göra en bra lägenhetsaffär och fick en del pengar över… inte mycket men ett par hundra tusen. I samma veva pågick den stora börsnedgången och jag bestämde mej för att se om jag kunde hitta intressanta investeringsobjekt. Ska man köpa ska man köpa på botten, tänkte jag. Sagt och gjort! Köpte mina första aktieposter i några bolag som rekommenderades av börsanalytiker på DI, bla Höganäs och Betsson. Köpläge nu påstods det. ...

2017-05-30 14:31 · ahma

Har PharmaLundensis redan år 2008 marknadsfört KOL-preparat till patienter ???

Innan ni läser vidare så ta gärna del av Skogvalls senaste åsikter http://www.pharmalundensis.se/Press/Varning+for+aktiespekulanten+Loparn%21/se/52/129/ …och mitt (och min frus PhD i molekylär cellbiologi, med erfarenhet från ansedda Paul Erlich Institute i Tyskland och läkemedelsutveckling i biotechindustrin i Svérige) senaste avslöjande av skandalomsusat forskningsbolag Resistentia år 2008 http://blogg.expressen.se/resistentiaskandalen/ Jag har f ö “bollat” hela PharmaLundensis KOL-projekt med min fru och bl a en annan intelligent kollega till henne, och min fru står bakom alla vetenskapliga slutsatser som jag mestadels själv dragit och presenterade i min föregående blogg-analys.Samtliga har vi insett och gjort bedömningen att bolagets KOL-projekt har mycket små chanser att leda ända fram till ett färdigt läkemedel mot KOL. Min fru anser f ö att jag är mer begåvad än de flesta forskarstudenter som hon har arbetat med. Själv är jag inte förvånad eftersom jag hade mest toppbetyg genom hela skoltiden t o m så länge jag hade tid och lust att studera dvs till halva KTH Teknisk Fysik-utbildningen, gren tillämpad matematik. På KTH fick jag bl a slutbetyget 5 i Algebra,5 i Fysik Allmän kurs, 5 i Numeriska metoder, 5 i Fortran och maskinnära programmering,5 i Differential och integralkalkyl och 5 i Statistik allmän kurs för att nämna de bästa slutbetygen innan löpningen dagtid tog överhand och omöjliggjorde satsning på studier. ...

Dannemora Mineral på G, eller vad tror ni?

Men nu börjar det faktiskt röra på sig och se bra ut. Detta är vad som förändrats de 2 sista månaderna: Dannemora Mineral anser att mot bakgrund av dagens svaga och negativa börsklimat, så har man tagit beslutet att tillsvidare senarelägga sin ansökan om notering på Nasdaq OMX huvudlista. (bra eller dåligt?) Dannemora Mineral har slutit ett femårigt avtal (off-take agreement) med ThyssenKrupp Steel Europe om årlig leverans av minst 200.000 ton järnmalm, med en option om att leverera upp till 300.000 ton. Leveranserna planeras starta under andra kvartalet 2012 och kommer att levereras till Rotterdam för vidare befordran till Hüttenwerke Krupp Mannesmann. Det framgår av ett pressmeddelande. “Avtalet med ThyssenKrupp och HüttenwerkeKrupp Mannesmann är ytterligare ett viktigt steg på vägen mot produktionsstarten av Dannemora järnmalmsgruva. Det innebär, tillsammans med Salzgitteravtalet, att vi nu har tecknat kontrakt för mer än en tredjedel av vår järnmalm vid full produktion. Dessutom har vi säkrat avsättningen för hela produktionen under 2012”, kommenterar vd, Staffan Bennerdt. ...

2017-05-30 14:31 · jedj

Är det här vinstvarningar?

Om man i slutet på september argumenterade att: “vi har ju inte fått några större vinstvarningar” så har den senaste veckan gett en skäl till större ödmjukhet. Vi har fått vinstvarningar från bl.a. Rautaruukki och YIT. De skiljer sig från tidigare vinstvarningar främst genom det att dessa bolag var mer överraskande. Stockmann, Husqvarna och Uponor har haft problem med lönsamheten det senaste året, medan R och Y då gick ok. De skiljer sig också på en annan punkt, bolagen säger fortfarande att de ska öka vinsten i år jämfört med ifjol. Ärligt talat, efter börsnedgångar på 50-60 % senaste halvåret - kan man verkligen kalla dessa för vinstvarningar? ...