Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En bra förlust!

Sällan har väl börsen varit så glad över en förlust som vid dagens Nokia-rapport. Rapporten i sig var förstås inget vidare, men de mycket lågt ställda förväntningarna slogs med råge. Omsättningen landade på strax under 9 Mrd euro (10,2) medan rörelseresultatet sjönk från fjolårets 403 Meuro till -71 Meuro. Intressant är att Nokia lyckas öka nettokassan med 16 % till 5 Mrd euro. VD Elop talar också om stark försäljning under Q3 och vågar t.o.m. lova en positiv marginal inom telefondelen mellan 1-5 % under Q4! När han talar om Windowsmobilerna så ligger planen fortfarande kvar att de ska lanseras under Q4. En försening här hade inte varit välkommen. ...

Neurovive "löparns sista suck"?

http://www.realtid.se/ArticlePages/201110/20/20111020102222_Realtid268/20111020102222_Realtid268.dbp.asp 2011-10-20 | 11:59 ”Löparn” misstänks för olagliga affärer#### UPPDATERAD Börslegendaren Bo ”Löparn” Engwall misstänks ha handlat med sig själv i aktien NeuroVive. ”Han bestrider det helt”, säger advokat Arne de Bourgh. Bo Engwall har mer än 25 års erfarenhet från aktiemarknaden som placerare. I större delen av sitt liv har Bo även varit en hängiven idrottsman och långdistanslöpare, därav smeknamnet ”löparn”. År 1980 vann han SM-guld i marathon. Foto: AcemconBo Engwall har mer än 25 års erfarenhet från aktiemarknaden som placerare. I större delen av sitt liv har Bo även varit en hängiven idrottsman och långdistanslöpare, därav smeknamnet ”löparn”. År 1980 vann han SM-guld i marathon. ...

2017-05-30 14:31 · drkol

Kunskap är makt - boktips

Just nu är jag på jakt efter böcker som rör makro och nationalekonomi. Jag har bara läst en bok som rör ämnet nationalekonomi och den heter: Vår ekonomi, introduktion till samhällsekonomin av Klas Eklund, den var grundläggande och bra. Någon som läst hans senaste bok om Kina, den nygamla supermakten? Det vore intressant att läsa något som får en att greppa den rådande ”krisen” vi nu har i Europa, hur allt samspelar eller är tänkt att samspela, först nu känner jag hur dåligt insatt man är. Kanske inte så konstigt då de flesta böcker jag läst avråder än att bry sig allt för mycket om makro och mer fokusera på de fundamentala i bolagen man investerar i. Vill även ha tips om bra daytrading och swingtrading böcker. ...

2017-05-30 14:31 · imper

Hexagon och Hennes & Mauritz

Affärsvärldens fantastiskt duktiga, kunniga och välskrivande journalist Birgitta Forsberg har en flera sidor lång analys av bolaget Hexagon i veckans nummer 42. (Ute i handeln i dag). I en blogg på Affärsvärldens hemsida afv.se redovisar hon hur det gick till när hon skickade en kopia av artikeln innan pressläggning för Rollén att läsa och kommentera. Resultatet blev utskällning, hot m.m. från börs-VD:n i Hexagon gentemot Afv:s journalist. Resultatet blir naturligtvis att artikeln får extra uppmärksamhet. ...

Mineral Invest. Nu öresaktie.

OMSÄTTNING & UTFÖRSÄLJNINGAR På en del forum hävdas det att aktien faller under låg omsättning. Det stämmer om du jämför med H&M. Men aktien har sjunkit under en, för Aktietorget, hög omsättning. Vem som säljer kan vi bara spekulera om. Det är rimligtvis någon med stort innehav med tanke på antalet aktier från en och samma mäklare. Sentat eller insiders kanske? Men kolla insiderhandeln säger kanske någon. Anmälningsskyldighet för insiderhandel kan lätt kringgås genom en kapitalförsäkring. En insiderreggad person kan genom sin kapitalförsäkring köpa aktier i bolaget utan att behöva visa sitt innehav. Eftersom aktierna som ingår i kapitalförsäkringen ägs av försäkringsgivaren kan man inte se om en insynsperson har handlat i bolaget. ...

Interaktiva medier är framtiden

You stick to what you know. That’s where the money is." /Warren Buffet Jag vet själv som frekvent datoranvändare och “Gamer” (http://sv.wikipedia.org/wiki/Gamer) att interaktiva medier som mottagaren själv kan samverka med, styra och förändra är här för att stanna. - Dessa artiklar publicerades 2006 “I USA omsatte datorspel elva miljarder dollar år 2004. Datorspelen är snart ikapp filmbranschen i Hollywood. Globalt uppskattas försäljningen av datorspel omsätta runt 30 miljarder dollar.” “http://computersweden.idg.se/2.2683/1.92592” ...

Paradox gör en Forestlight/White Shark?

Paradox var i början av sommaren ett nöjes/entertainment bolag förknippat med bra rykte, storslagna planer, enorma förväntningar på kommande Conan-filmen och ett bolag med börsvärde på mer än 100 MSEK. Bolaget fick även positiv uppmärksamhet i olika medier. Idag denna gråa höstmorgon i oktober kan vi konstatera att Conan-filmen inte blev den succé bolaget hoppades på, Paradox har dessutom på köpet blivit stämda av ett amerikanskt bolag vilket kommer leda till långtdragna och kostsamma juridiska processer, man har gjort en vinstvarning och samtidigt fått se sin aktiekurs slaktad. Inte nog med detta så kommunicerades det igår att en nyemission måste göras för att hålla bolaget levande. En nyemission som inte ens är garanterad till mer än ca 40% av befintliga ägare. Det är tungt nu som man brukar säga… ...

Först i mål - ingen guldmedalj

Först i mål – ingen guldmedalj Ruric befinner sig nu i ett mycket intressant läge. Jag spekulerade gör ett halvår sedan om att ”ryssen kan komma”( http://www.redeye.se/bolag/ruric/analys/userreport/ruric-ryssen-kan-komma ) …Ryssen kom. Ryssen köpte sig in till ett GAV på ca. 3SEK/aktie. Min tes om att ”Ryssland har monetära kapitalet(”pengar”) och Sverige har det humana kapitalet ” Visar sig gälla även i detta fall, då Vadim Gurinov är god för flertalet miljoner kronor/rubel/dollar… Vi vanliga kan bara spekulera i varför Gano nöjde sig med ”bara” ca. 30% av bolaget…Att man inte gick ”all in” i ett bolag där substansen till råge överstiger börsvärdet vittnar om att Gano ser en viss risk/möjlighet i Ruric…Ruric har tidigare sagt att man är i behov att mer/nytt kapital för att kunna färdigställa projektet Moika/Glinki(orginalplanen), det behovet lär knappast ha minskat i och med tillskottet av ca. 9400kvm ny mark(http://www.dp.ru/a/2011/09/08/Rjurik_vnov_popitaetsja/). ...

HQ Bank igen

Jag går nu tillbaka till vad jag skrivit på Redeye om HQ och upptäcker ett framsynt blogginlägg som jag skrivit den 19 januari 2008. Alltså långt innan avslöjandena om problemen på HQ bank som ju först avslöjades våren 2010, Jag skriver två år tidigare (januari 2008) 1) Men nu till den intressanta frågan. Varför har HQ Bank gått ned lika mycket. som Kauptng bank. Mest av de svenska bankerna? 2) Det hördes inget speciellt från sfären förrän det var kräft-skiva för koncernen på en restaurang på Djurgården i Stockholm. ...

Tyst kring Precomp Solutions

Precomp Solutions är ett företag som tillverkar precisionskomponenter och verktyg till verkstadsindustrin. Bolaget är idag värderat till ca 35 miljoner på börsen och gjorde en vinst förra året på 9 miljoner kr, dubbelt så mycket som året innan. Delårsrapporten årets första 6 månader tyder på en markant vinstökning även detta året… Det som gör bolaget ännu intressantare är dock den order som inkommit från Bosch. Enligt pressmeddelande från Precomp den 7/10 har de tagit emot en “genombrottsorder” från Bosch. Ordern är av “betydande storlek” och av “stor strategisk betydelse”. Ordervärdet är konfidentiellt, enligt kundens önskemål. Några dagar senare meddelade ett bolag, Consilium, som ägde aktier i Precomp att man sålt dessa till PS Holding Ulricehamn AB. ...

2017-05-30 14:31 · ahma