Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Krisens nästkommande steg

Min utgångspunkt är som vanligt mitt hobby-perspektiv så man ska nog inte hänga upp sig allt för mycket på vad jag skriver, men jag hoppas det möjligen kan inspirera till lite tankar hos andra! Jag ber därför om ursäkt ifall det blir lite långrandigt och pretentiöst. Det viktiga nu är att gissa hur politikerna och centralbanker ska spela sina kort. Ur moralisk synpunkt vore det rätt att de som lånat ut till Grekland får ta sina förluster, men samtidigt får grekerna sälja av en del tillgångar och på vis straffas för sin misskötsel. Det rimliga är också att de sparkas ut ur eruron om det är praktiskt möjligt. Problemet är dock: vart ska bankerna få tag på kapital när de behöver rekapitaliseras. Om inte kineser eller araber har lust att köpa in sig (så dumma är de nog inte) blir lender of last resort ECB som måste trycka upp pengar och bli delägare i bankerna. Detta gör naturligtvis sparare i Finland och Tyskland vansinniga men jag ser ingen annan utväg. Gjort är gjort och det är ingen idé att sura som en unge som tappat klubban. Pengarna är borta och nu står de med notan och det är för sent att göra nåt den saken. ...

En fungerande strategi i ur och skur.

Nu var det - tyvärr - ett bra tag sedan jag uppdaterade bloggen här på Redeye. Det är många sidoarrangemang som har tagit tid och ork. Jag har å andra sidan inte försakat mitt börsintresse utan följt alla debatter med rikligt intresse. Några av de sakerna som jag har hört det diskuteras om nu de senaste veckorna är Grekland, direktavkastning, fonder och förutsägelser om framtiden. Vad skall man som investerare tro när folk behandlar börsen som om det vore ett lotteri. Kanske är det det stora utbudet av instrument som ställer till det för den vanliga spekuleraren, en person som inte behärskar det har investerar i? ...

Steve Jobs - en inspiratör

Jag såg en dokumentär igår på discovery channel, iGenius hette den. Den handlade om Steve Jobs, och om hur hans produkter förändrade världen. Produkter såsom iPod, iPhone, iPad. Han uppfann inte touchskärmen men han kom på det revolutionerade sättet den kunde användas på! Likaså med ipoden, mp3 spelaren fanns ju redan, men med en snygg design och nya funktioner tog han en redan befinlig produkt och gjorde den bättre! En sann entreprenör! ...

2017-05-30 14:31 · jmasb

investeringsfilosofier

De finns för MIG tre investeringsfilosofier att ta till. Efter att ha testat på alla tre i olika perioder så har jag fått mycket blandade resultat. Men nu har jag nu hittat en för mig bra mix i portföljen. Jag hade nu tänkt gå igenom dessa. Den ena är att hitta förhoppningsbolag i ett nedtryckt eller väldigt tidigt stadie. Såsom blackpearl för ett par år sedan eller Africa oil nu. ...

2017-05-30 14:31 · jmasb

löparn strikes back !

Affärsvärlden och i synnerhet Realtid.se hade dessbättre redan tidigare under fredagen lite mer utförligt beaktat min syn på saken : http://www.affarsvarlden.se/hem/article3296315.ece http://www.realtid.se/ArticlePages/201110/21/20111021093013_Realtid556/20111021093013_Realtid556.dbp.asp Det verkar mycket konstigt att Realtid.se blev informerat i går om denna historia innan vare sig jag, min advokat eller min fru som läser vår post i Sverige har fått något officiellt besked om åtalsbeslut från åklagaren/polismyndigheten. Min advokats spontana uttalande i realtidsartikeln är logiskt med hänsyn till vad som inträffade 3 sept 2010. Det känns som ett s a s silande av aktiespekulantmygg medan osynliga robotkameler släpps igenom . ...

PharmaLundensis/MercuroSafe-affären utreds/ har utretts av Läkemedelsverket

Läkemedelsverket, har enligt muntlig kontakt idag, endast till uppgift att utreda pågående marknadsföring varför äldre eventuella brott inte är deras sak att utreda och sedan gå vidare med. Därmed är min anmälan färdigutredd. Däremot är mitt andra ärende ännu öppet dvs min direkta fråga avseende huruvida det skulle vara brottsligt är fortfarande ej besvarad. Staffan Skogvall skrev som VD i ett publikt Aktietorg-noterat bolag 14 okt en i aktiesammanhang sannolikt unik varning för en privatperson och tillika Redeye-bloggare dvs jag själv. Det var en som alla förstår en anmärkningsvärd åtgärd från en som på så sätt snarare gav alla seriösa aktieplacerare en extra varning för PharmaLundensus för att det där kan finnas gravade hundar - för att citera en annan känd omstridd gammal biotech-VDs klassiska uttryck. ...

Starka triggers kan lyfta Lappland Goldminers

Nästa vecka är det rapport. LGold har sålt 150 kg guld Q3 för marknadspris så intäkter har de fått. Det pågår också prospektering i Ersmark och Pahtavara. Ett närliggande företag har gjort vissa guld Ni-xx fyndigheter nära LGolds inmutningar nära Pahtavara. Samtidigt har LGold nyligen investerat kraftigt i Pahtavara gruvan, har orsakat lägre guldproduktion. Helt enkelt för att man fått ta av B-malmen för man ej kommit åt A-malmen. Samt att man ej har haft ström till alla maskiner. ...

2017-05-30 14:31 · bjaen

Fina kommande år för Sintercast

Sintercast har fått genombrott för sin gjutningsteknologi för motorproduktion med kunder som Porsche, Audi och Scania. Nya avtal väntas öka bolagets intäkter och vinst per aktie kraftigt de kommande åren. Stora skattemässiga underskottsavdrag gör bolaget skattebefriat under många år framöver. Finansiellt står Sintercast starkt med en stor kassa och utan nämnvärda skulder. Sintercast dök upp på börsen för många år sedan som ett av de många förhoppningsbolagen, med en ny teknologi och stora framtidsförhoppningar, men inga intäkter ännu. Skulle det bli ännu en av de många surdegarna på börsen? ...

Mineral Invest. 2 B continued!

RIKTKURSEN Jag har tidigare haft 0,40 SEK som en rimlig värdering och ännu lägre för att aktien ska vara köpvärd. Nu får jag ta och revidera min riktkurs och om villkoren blir som jag anar och tror kommer den sannolikt halveras men vi får se när villkoren presenteras. En ordentlig utspädning får vi i alla fall. OM FÖRETRÄDELSEEMISSION När ett kassaflödespositivt bolag ( vilket MII inte är ) gör en offensiv emission är det inte alltid dåligt. Om det är en bra emission i ett attraktivit bolag är det lätt att få in likvider och man gör då en riktad emission som är både mindre kurspressande samt ett enklare förfarande. ...

Guld Raffinering

Au holding Man är idag en av de större aktörena på marknaden. och desutom en av få som desutom får utprägla sina egna guldtackor jämte boliden. Bolaget kommer sannolikt göra en vinst i år på ca5 miljoner efter skatt. Detta imponerar alla dagar i veckan när man sätter det i relation till börsvärdet på 17 miljoner. Om man lyckas fortsätta med denna kulumativa vinst och omsättningsökning framöver kommer vinsten under 2013 uppgå till ca 19 miljoner. Om bolaget då fortfarande har goda utsikter är ett p/e-tal på 15 rimligt och då skulle börsvärdet uppgå till 285 miljoner eller ca 2 kr per aktie. Naturligtvis ska man vara försiktig med sådana här antaganden men det visar ändå på den stora potentialen. ...