Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Doro: grus i maskineriet?

Den stora bromsklossen under Q3 var den brittiska marknaden där försäljningen minskade med 14,5 procent jämfört med fjolåret och med nästan 30 procent jämfört med det föregående andra kvartalet. Tillväxten i Q2 uppgick dock till hela 88 procent vilket sannolikt är förklaringen till nedgången under Q3 pga att större kunder(t ex Tesco) troligtvis sålt av kvarvarande lager. Enligt en intervju med Doros brittiske marknadschef publicerad i Mobile Magazine utvecklas också försäljningen i UK enligt plan och i slutet av augusti hade Doro sålt över 100 000 telefoner i landet vilket är drygt halvvägs till målet för i år på 200 000 st. Marknadschefen tror också att en marknadspenetration på 3 procent är möjlig innan årsskiftet vilket indikerar att Q3 var ett temporärt svagt kvartal i regionen och att vi kommer att få bevittna bättre siffror framgent. ...

Mina favoritbolag 4/2011

Det har varit en turbulent höst men ärligt talat har den största turbulensen utspelat sig i tidningsrubrikerna! Ser man till börsen har den varit rätt stilla sedan 8 augusti då investerare fick stora skälvan. Börsen är i dagsläget ca 14 % över den nivån och man kan tycka att skuldproblemen är “inprisade” eller eventuellt förbi. Jag har tyvärr en annan åsikt - på kort sikt. Jag tror nämligen att vi står inför ett crescendo när det gäller de finansiella marknaderna. Snart kommer oron att bli panik och då tvingas politiker till lösningar de skjutit upp alldeles för länge. Tyvärr lär marknaderna härja fritt tills den dagen de är överens och jämfört med 2008-09 tror jag faktiskt att det tar “lite” längre tid. Jag vore förvånad ifall vi ser en lösning innan helårsrapporterna, även om jag är fullt övertygad om att vi inom några år kommer att lösa den här skuldkrisen nå nya kursrekord på indexen. ...

Kancera: Diamyd-folkets nya fiasko

Kancera börsintroducerades i februari 2011 på Stockholmsbörsens småbolagslista First North. Utförsäljningspriset inför börsintroduktionen var 7 kr per Kancera-aktie. Under fredagen slutade börskursen i 3,50 kr, dvs en halvering hittills. Men kursen har legat ännu lägre. Under fredagen steg den med 24% till nuvarande nivån 3,50 kr. Framför allt var det aktiemäklarfirman Nordnet som köpte Kancera-aktier på börsen under fredagen, och Nordnets kunder är oftast traders el småsparare. Det kan ha vart någon där som tycker bolaget/aktien ser intressant ut nu. (Dock liten handel; ca 28 000 aktier omsatta.) ...

Avtechs nyemission

inte tillgänglig

Oriflame lär fortsätta falla

Q3 blev en besvikelse, men beskedet om att även q4 blir svagt och att 2012 inte blir något kanonår lär pressa Oriflame-aktien ett tag till. Vd Magnus Brännström beskrev det närmast som en chockartad upplevelse när han fick veta hur dåligt det gått att rekrytera nya säljare under q3. Det är Östeuropa som drabbats, och som Brännström beskriver det har konkurrenter gått på offensiven där. Det är något nytt som Oriflame säger sig inte ha märkt av tidigare på samma sätt. ...

vilken uppköpskandidat ska man välja?

I USA florerar ju fler uppköpsrykten och beräkningar över sannolika uppköpskandidater än i gamla Svedala. Det ska väl finnas en 8000 aktier och varje dag så dyker det på något sätt upp rykten på potentiella affärer. Det blir inte så många av dem rykten som går som förverkligas men det är lite kul att följa. Symbol (RRC) - Range Resources är ett amerikanskt olje och gas företag som sysslar med exploration, development och acquisition i sydvästra USA. Är det ett bra företag? Ingen aning men det har idag gått upp över 5% och i år nästan 60%. Känns nästan som marknaden intecknat en hög sannolikhet för uppköp. ...

Precise Biometrics: ett pump & dump-försök?

Intresset på aktieforum på internet är stort för Precise Biometrics. Exempelvis startades en tråd om bolaget på Di.se:s aktieforum “Börssnack” kl 17.48 idag (tors 10 nov 2011): http://borssnack.di.se/diseconf/Forum/ListMessages.aspx?forumid=1&ThreadID=2015253#msg13330013 Det var signaturen W.lost som la in länkar som enligt honom/henne indikerar att det finns chans för Precise Biometrics att få order på sin fingeravtrycksteknologi från amerikanska militären (som i så fall skulle använda teknologin till sina iPhones). Hoppas i alla fall att Precise Biometrics får någon stororder snart, eftersom förväntningarna byggts upp genom att aktiekursen stigit från ca 1 kr i augusti till 2 kr nu i november. Hela bolaget är nu värt över 340 miljoner kr på kursnivån 1,82 kr. ...

Occupy the library

Kära Ockupant, Jag håller med dig om att det är orättvist att bank personal på höga positioner är otroligt högavlönade. Det är trotsallt turen som gjort att det blivit som det blivit. Att bli högt uppsatt på en bank är inget annat än resultatet av en serie tursamma och oförutsägbara händelser genom att vara på rätt plats vid rätt tid. Hursomhelst vi ska inte gnälla på bankerna. De är trottsallt de som är den största bidragaren till vår höga livsstandard. ...

Riksbankschefen i riksdagen i morse

Jag är intresserad av trender och dagssländor i debatt och ekonomi. Nu var det fasligt länge sedan vi hörde ordet BOSTADSBUBBLA. Var har det tagit vägen? Det var det mest frekventa i bloggar och tidningsartiklar bara för några månader sedan. I dag talar ingen om någon bubbla. Riksbankenschefen Stefan Ingves gjorde det inte. I stället framhöll han att det såg bra ut på bostadsmarknaden. Han ansåg att det berodde på den 15 procentiga kontantavgiften vid bostadsköp. ...

Bevaka välskötta Lindab

Fantastiskt hur entreprenören Lage Lindh byggde upp Lindab från ingenstans. Men det ryktas att han blev blåst på bolaget av banken (SEB?) och blev jätteledsen för det. Nu har han inget med Lindab att göra längre. (Däremot är hans son nu vd för ett nystartat bolag med liknande inriktning, som kommer att ta upp kampen mot Lindab?) Lage Lindh: http://mobil.hd.se/bastad/2009/03/30/50-aarsjubileum-lockar-till-minnen/ Aktieinvesterare kan dock dra nytta av Lindabs utveckling om man tajmar kursrörelserna rätt. ...