Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Africa oil tuggar på

Nibe rapporterade idag, jag köpte in den aktien för ett tag sedan och har ett snitt på 97,88. Fyllde på lite extra idag då jag blev belåten av att se rapporten. De gjorde en vinst på ca 2 kr per aktie och marginalerna steg i samtliga områden. Nu går vi in i en tid där de levererar som bäst. Folk rustar upp för sämre tider och vill gå in i lågkonjukturen med ett energisnålare alternativ i hemmet. ...

2017-05-30 14:33 · jmasb

G5 Rapportkommentar

Idag var det uppstigning vid 0415. Puuh, ibland är man inte så glad på småttingarna. Det var bara att stiga upp och göra gröt och läsa bok för den minsta. Efter en iskall cykeltur till kontoret öppnade jag datorn och läste igenom g5 q3 rapport. För en gångs skull i år hade jag rätt om att de inte skulle höja prognosen för i år. Vid tidigare rapportillfället har jag trott det motsatta. ...

Börsen känns väldigt billig,

De månader som nu ligger framför oss brukar ju vara den starka delen av året, november-april. Dessutom har vi historiskt låga p/e-tal på våra bolag i genomsnitt. Många bolag har även mycket pengar i kassorna och goda balansräkningar över lag. Och visst är väl uppsidan bra mycket störra än nedsidan. Har svårt att se detta som annat än ett köpläge. Ser mycket starkt köp i Avega Group på nuvarande nivåer kring 28,50 kr. ...

För och emot C-Rad

Ett tidigare blogginlägg från oktober handlade om Raysearch: http://www.redeye.se/aktiebloggen/raysearch-fagel-eller-fisk Styrelseordförande där är Erik Hedlund, som annars är vd i det liknande bolaget C-Rad. Vad är då C-Rads affärsidé? Så här skriver bolaget på sin hemsida: _“Through detailed knowledge about the radiotherapy business and its customer requirements we shall offer products for positioning, monitoring, tumor localization and radiation therapy.” “The C-RAD company group is offering four main products: • Sentinel – surface contour laser scanning system for patient positioning, monitoring and gating applications. Developed at C-RAD Positioning AB • Gemini – detector system for tumor localization, developed at C-RAD Imaging AB • Orbiter – radiation therapy system for efficient radiotherapy treatment, to be developed at C-RAD Innovation AB • BioArtist – a system for biologically optimized radiation therapy, to be developed at C-RAD Innovation AB”_ ...

WNT RESEARCH HAR EJ PÅ BÖRSEN ATT GÖRA

FINANSINSPEKTIONEN bör nog ta en grundlig titt på WNT Research. Trots att jag är en erkänd biotechbaissare, så gjorde jag ett unikt undantag för WNT. Men nu är det slut ! Mitt absolut tyngsta skäl till min tidigare vurm för bolaget,var cancerfondens enorma satsning i bolagets forskning. Men även det har visat sig vara vatten värt. Smallcap beskrev möjligheterna för avtal på flera hundra* Mkr, redan efter Fas 1, i sina tidiga analyser. Med första emissionen i hamn, och en passlig tid förfluten därimellan (sensommaren), så ställer sig dock VD i Umeå (var på turne)och förklarar att intäckterna snarast kommer 2016……………………………….. ...

2017-05-30 14:33 · gap2

Optimism i ny Shamaran-presentation

I ett tidigare blogginlägg om Shamaran (från september 2011) såg bolaget och dess aktie ut att ha stor uppgångspotential: http://www.redeye.se/aktiebloggen/shamaran-petroleum-corp/mojligheter-och-risker-i-shamaran Men kursutvecklingen hittills har varit en besvikelse. Äger själv aktier i bolaget och har fått se kursen dala från 5-6 kr (då den började handlas på Sthlmsbörsen i juni) till nuvarande nivå kring 3 kr. Orsaken till det kursfallet har väl varit: • dåliga/vaga resultat från gjorda borrningar vid Shamarans områden i Pulkana och Atrush? (båda områden i Kurdistan som är vad Shamaran är inriktat på) ...

We are all SCary

Som aktieägare i WeSC torde man inte kunna vara annat än orolig efter förra veckans omsättningssläpp för 2:a kvartalet. Var finns botten för denna aktie? 30, 20 eller 10 pix Svårt att säga, men att Q2:an blir en riktig rysare torde vara klart. Om man räknar med en bruttomarginal på 43,5% (precis som de två senaste kvartalen) landar jag på -0,2 Mkr för kvartalet. Detta skall jämföras med en vinst på 10,8 Mkr föregående år. Konsekvensen för rullande 12-månader blir att VPA sjunker från 3:47 till 1:98. Detta på bara ETT kvartal, scary var bara förnamnet. ...

2017-05-30 14:33 · henk

Aerocrine: Hälsoekonomisk scenarioanalys

Artikeln finns att ladda ner på nedanstående länk och kostar 60 dollar. http://pubget.com/paper/21477457 I korthet konstaterar Bukstein att - Kostnaderna för astma är enorma för samhället. Enbart de direkta kostnaderna uppskattas till 19 miljarder dollar per år i USA. - Huvuddelen av dessa kostnader kommer från exacerbationer (perioder då patientens symptom förvärras) och de 30% av astmatiker som har s.k. svårbehandlad astma. - Det vetenskapliga underlaget är starkt; FENO är ett värdefullt hjälpmedel för att förbättra vården av astmatiker, i synnerhet patienter med svårbehandlad astma. ...

Vitrolife bryter ny terräng

Vitrolife meddelade i fredags att bolaget till ta fram en produkt för “artificiell insemination” (IUI - Intra Uterine Insemination) och därmed gå in på ett nytt segment av marknaden för fertilitetsbehandlingar. I nedanstående intervju med SIX säger bolaget 1) att prekliniska studier har genomförts med positivt resultat och att en produkt kan lanseras så tidigt som om något år, 2) att kostnaderna för utveckling av IUI-produkten inte innebär någon signifikant ökning av de normala kostnaderna, ...

Konkurrenshot för Insplanet?

Kollade på ett klipp på Aftonbladet-tv, och då var det först reklam för bolaget Suredo där man som jag förstod det kan jämföra och välja bilförsäkring: http://www.suredo.se/ Det är väl bla samma affärsidé som börsnoterade bolaget Insplanet? Vem ligger bakom Suredo? Enl Suredos hemsida visar det sig vara norska mediajätten Schibsted (som bla äger Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket.se och Hitta.se): https://www.suredo.se/om-suredo Det är alltså en tung aktör. Schibsted är värt 15-16 miljarder norska kronor på Oslobörsen och har stora resurser. Ska man tolka det som ett hot mot Insplanet att det plötsligt dyker upp konkurrenter som Suredo? ...