Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Apple mer köpvärt än Nokia

Inte på pappret i alla fall då Apple trots sin kraftiga kursuppgång fortfarande ser billigare ut. Nokia är i dagsläget värt motsvarande 144 miljarder kr på Helsingforsbörsen (vid nuvarande börskurs 38,65 kr). Obs då att Nokia hade 46-47 miljarder kr i kassan enl q3-rapporten (per 30 sept 2011), dvs nettokassa (kassa minus skulder). Dock taskig utveckling i rörelsen. Intäkterna blev drygt 80 miljarder kr under q3, vilket var en nedgång med 13%. ...

Dags att köpa NAUR

I augusti rapporterade DagensPS om ”Börschocken i Pajala”. Artikeln handlade om att belånade pajalabor paniksålde sina aktier i gruvprospekteringsbolaget Northland Resources(NAUR), pga att kursen fallit dramatiskt på kort tid. Bolaget som blivit en småspararfavorit var under oktober en av de fem populäraste aktierna hos Nordnet och under månaden dikterade även börsoraklet Björn Davegårdh ihop en köprekommendation där han beräknade att Northland värderades lägre än en årsvinst. Trots småspararnas ökade intresse och Davegårdhs skyltande med rabatterbjudandet har aktien fortsatt att falla och sedan 1:a november uppgår nedgången till hela 30 procent. Under samma period har dock priset för järnmalm stigit med mer än 25 procent och i fredags avslutades en fjorton dagars lång uppgångsfas vilket faktiskt är den längsta oavbrutna uppgången någonsin för råvaran. Järnmalmspriset har alltså visat sitt immunförsvar mot den accelererande skuldkrisen i Europa. Det ger givetvis inte några garantier för att råvaran fortsättningsvis kommer att prissättas högt men aktiemarknadens dom över ”juniorerna” inom sektorn, och i synnerhet Northland, framstår dock som överdrivet hård då 70 procent av Northlands marknadsvärde sedan toppen i januari nu raderats ut. ...

Börsrally!

Dock har det varit korta gästspel på börsen och inga större insatser..Eller det var en stor insats. Väntade mig ett ras och hade stora korta positioner. Dock sålde jag av dem någon dag innan raset började..Lagom skoj! Det bästa man kan göra nu är att ligga lite lågt..Svårt att veta vilken riktning börsen kommer ta. Dock tror jag att vi inom kort kommer få se en ordentlig börsuppgång. Alla väntar sig ett ras. Det kan mycket väl bli tvärtom! ...

Vitec: Ta rygg på insider

Och den slutsatsen bygger inte bara på att det är en person från Wallenbergs stora maktbolag Investor som köpt Vitec-aktier, utan att jag råkar känna till lite om Eklund sedan tidigare. Det är en verkligt skarp och klok kille som gjort kometkarriär i finansbranschen. Han har tidigare jobbat på bank som rådgivare kring företagsköp (bla på Handelsbanken), och han har jobbat som chef för något riskkapitalbolag som dåvarande holländska storbanken ABN-Amro hade i Sverige/Norden. Han sitter i styrelserna för börsbolagen Biotage och Global Health Partner. ...

PharmaLundensis patentportfölj stärks!

Se: VD har ordet: http://www.pharmalundensis.se/Bolaget/VD+har+ordet/se/40/ Framgångar med Patentansökningar! PharmaLundensis nationella ansökan för bolagets huvudpatent “Behandling av KOL och astma med Joderat Aktivt Kol” i Folkrepubliken Kina har fått positiva besked. Ett första föreläggande har besvarats och alla anmärkningar har åtgärdats. Granskaren har bara haft formella anmärkningar, och inte ifrågasatt nyhet och uppfinningshöjd. Vårt svenska patentombud anser därför att nästa steg bör bli att patent beviljas. Detta besked är mycket glädjande, av flera skäl: ...

Löparn ljuger om PharmaLundensis

Jag har hittat detta på PharmaLundensis hemsida, tillägg till nyhet 2011-10-14: Då Bo “Löparn” Engwalls negativa texter inte var tillräckliga för att sänka bolagets emission, tog han därefter till drastiska åtgärder. Han anmälde bolaget till Läkemedelsverket med någon fantasi om att bolaget sålt en kvicksilverbindande vattenreningsprodukt som KOL-läkemedel 2008. Som “bevis” hade han hittat några positiva omdömen på nätet om denna vattenreningsprodukt. Han hade inga bevis att dessa texter skrivits av bolaget, vilket det inte hade, och han hade inga bevis för att bolaget verkligen sålt någon vattenreningsprodukt, vilket vi aldrig gjorde. Således lösa spekulationer utan någon som helst grund att stå på. Läkemedelsverket avskrev följaktligen hans ansökan direkt (enligt vad löparn skrev med fin stil någonstans), utan att ens kontakta PharmaLundensis. ...

Vendator - Ser billig ut

Vendator I KORTHET: * VPA H1: 0,1 kr * Prognos VPA 2011: 0,2 * Värdering:P/E3,15 Delar ur Q3; Negativt resultat i tredje kvartalet Nettoomsättning 29,9 (27,7) MSEK. För jämförbara delar av verksamheten ökade omsättningen med 6,9 procent. Rörelseresultat ¿4,8 (-1,3) MSEK. Resultat efter finansiella poster ¿4,7 (-1,4) MSEK. Kassaflöde från den löpande verksamheten ¿2,5 (-1,2) MSEK. Resultat per aktie ¿0,16 (-0,16) SEK. Första nio månaderna Nettoomsättning 113,5 (115,4) MSEK. För jämförbara delar av verksamheten ökade omsättningen med 4,5 procent. Rörelseresultat ¿1,6 (-11,8) MSEK. Resultat efter finansiella poster ¿1,6 (-12,3) MSEK. Kassaflöde från den löpande verksamheten 0,2 (-0,3) MSEK. Resultat per aktie ¿0,06 (-0,73) SEK. ...

MVV Holding - Börsens billigaste bolag

MVV Holding I KORTHET: * VPA H1: +0,027 kr(0,003) * Prognos VPA 2011: +0,06 kr (0,0115kr) * Tillväxt Q3: +49,7% Januari-Juni 2011 (delar) Koncernen i sammandrag - Nettoomsättningsökning med 49,7% till 22,9 (15,3) Mkr. - Rörelseresultatet ökade till 2,8 (0,25) Mkr. - Resultat före skatt ökade till 2,8 (0,25) Mkr. - Resultat per aktie ökade till 0,027 (0,003) kr. - Kassaflöde från den löpande verksamheten 415 (-1 633) Mkr. VD:s kommentarer Under första halvåret 2011 har styrelsen och ledningen fokuserat på att öka vinstnivån i bolaget utan att göra avkall på volymtillväxten. Arbetet har varit framgångsrikt och vinstnivån är nu att betrakta som över branschgenomsnittet. ...

Världen är en härlig plats och den blir bättre för varje dag!

Flera makrobeslut av sämre form duggar tätt men är verkligen världen på väg att hamna i en djup ekonomisk kris? Varje tvivelaktigt besked gör att börsen rasar. Ett ras som förvånade mig extra mycket var när en rapport om att storbrittaniens inflation var över den tillåtna gränsen. Dvs ett icke EMU land hade under en enskild månad en något för hög inflation vilket gjorde att hela världen tappade 10000 tals miljarder kronor i värde!! ...

Mineral Invest. ALL TIME LOW snart 30 öre?

Då slänger jag en blick mot börsen ( i mina ögon ) solklaraste säljcase. Mineral Invest så klart. Ser att kursen pendlar kring all time low vilket inte förvånar mig det minsta. Tvärt om är jag förvånad att den håller sig kvar på dessa extremt höga nivåer. Men det är sannolikt bara en tidsfråga innan kursen sjunker under 30 öre. Villkoren i emissionen förvånade mig inte heller. Teckna eller se ditt innehav spädas ut KRAFTIGT. En med största sannolikhet värdelös option får man med som bonus. ...