Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Inte en blekaste aning om börsen.

Jag har suttit under veckan och sökt vägledning i botten på min kaffemugg. Varje försök till siande har slutat med ett frågtecken. Nej, jag kans minst sagt inte den ädla konsten att tolka symboler eller företelseer. Tyvärr. Det är ingen nyhet att europa har stött på problem i en rad länder och att regeringar byts ut och ersätts. Strejkande människor som inte vet bättre för att de har vant sig vid förmåner. Och det vore väl orättvist att säga att de reagerar fel. Har man bjudit ett barn på efterrätt under hela uppväxten och sedan inte gör det - it´s a no brainer. ...

Wir sind Europäer!

Chocken var förstås att Tyskland inte fick sin emission fulltecknad! I måndags trodde man inte det var möjligt att Europas mest stabila ekonomi skulle ha problem att dra in pengar. Visserligen försökte de få 6 miljarder euro i onsdags, pengar som investerare skulle låsa fast i tio år till 1,90 % ränta! Det erbjudandet har jag förstås personligen svårt att se som intressant i vilket läge som helst, men nu verkar de globala obligationshandlarna tycka samma sak! Om du inte var tvingad att teckna tyska obligationer så lät du denna emission gå förbi. Det är den positiva tolkningen dvs att detta var en engångshändelse. ...

Diamonds are forever, forever, forever ...

Bröderna Lundin tar sitt diamantbolag Lucara till Sverige via handelsplatsen First North idag.. Lucara är noterat i Kanada sedan augusti 2011 och i Botswana “BSE” där man har gruvan AK-6 Diamond Project och så har man en gruva i Lesotho, Mothae..Från hemsidan : " Lucara Diamond Corp. is an African focused diamond exploration and development company. The Company is building a portfolio of advanced staged diamond assets with a view to become a leading mid-tier African producer… ...

Att offra Ersmark/Blaiken för Fäbodliden, ett medvetet val?

I PM:t idag om man kikar på guldhalterna i malmen har man ökat vissa graderingar av guldmalmen. Med faktorer som brytbarhet och ökade investeringskostnader är det inte lönsamt att använda blaikenverket just för Ersmark malmen. Däremot framkommer det inte om det går att ta malm från andra inmutade fyndigheter dit. Men då behövs det ännu mera borr och nya undersökningstillstånd samt brytningstillstånd. Allt sådant tar år så kanske ledningen valde att göra ett strategiskt val. Att börja satsa på Fäbodliden igen. Kan det vara så att de har blivit erbjudna förmånliga lån av investerare eller andra intressenter. ...

2017-05-30 14:34 · bjaen

Anders Bagges bolag Forestlight på väg mot rekonstruktion?

Det ser för närvarande mycket mörkt ut för det svenska underhållnings och animeringsbolaget Forestlight och det vore ytterst tråkigt om man följde i Paradox spår… Men film/underhållningsbranschen är skoningslös och det jag lärt mig sedan jag började följa bolaget för flera år sedan är att det här är en bransch med stenhård konkurrens där de stora jättarna som tex Pixar, Warner, Disney mfl har ett enormt stort inflytande och makt. De stora drakarna överlever och fortsätter producera “kassakor” medan de små uppstickarna slås ut från marknaden. ...

Vad händer med Lappland Goldminers?

Ersmarksberget ska inte bli gruva, däremot vad som händer med anrikningsverket och området är intressant. Men det var en sur smäll att inte Ersmarksberget startas enligt plan. Men vissa ljusglimtar finns det. Enligt den “nya” VD:n efter Kjell som petades eller hoppade av finns det fortfarande stor potential i området. Lappland Goldminers har stora fyndigheter kring Blaiken och om det innebär att bryta dessa och anrika i Blaikenverket småskaligt är det bra. Att ha ett stående anrikningsverk utan nytta som bara kostar pengar är till ingen nytta. ...

2017-05-30 14:34 · bjaen

SensoDetect - kommentar Q3

SensoDetect har utvecklat ett obejtivt mätinstrument för detektering av psykiska åkommor, framför allt Schitzofreni och ADHD. Testet, som bygger på hjärnstamsaudiometri (på ren svenska - ett hörseltest) har tidigare tagit 45 min. I gårdagens PM berättade man att man numera, med bibehållen hög statistisk säkerhet, kan utföra testerna på halva tiden, d.v.s ca 20 min. Detta är en jättevist för alla inblandade. SensoDetect har naturligtvis lättare att marknadsföra och sälja ett test som tar 20 min istället för 45 min ...

En av börsens billigaste aktier visar resultat.

Satt i våras och sållade igenom börsens bolag. Ett nöje som jag sannolikt delar med er andra. Fastnade dock vid AU Holding. Bolaget är dock ganska komplex och man har från 2009 ändrat fokus då bolaget såg lite annorlunda ut; dentalguld stod för en procentuellt sett större del av omsättning och bruttovinst, bolaget anpassade sig till de växande mängderna skrotguld samt finjusterade processerna för att få till lönsamheten. I dagsläget står skrotguld för den övervägande största delen av omsättningen, och de bör ha förbättrat processerna. Vad jag har förstått så försöker de inte vara exponerade i så stor utsräckning mot guldpriset och mot olika valutor (samt andra ädelmetaller). affärsmodellen handlar inte om att spekulera i rörelser på dessa marknader, utan om att sälja varor och tjänster. Därför verkar de som att de arbetar med att balansera metalltillgångar och -skulder, samt minimera handelsexponeringen. Denna går dock inte helt och hållet att rationalisera/försäkra/hedga bort på ett sätt där kostnad och risk får en helt riskfri balans, så viss exponering finns sannolikt. Bolagets marginaler påverkas därmed åt båda hållen av ädelmetallernas och valutornas fluktuationer. ...

VI FÖLJER INTE FLOCKEN FÖR ATT VI MEDVETET VÄLJER DET, UTAN FÖR ATT DET GÖR ONT ATT INTE FÖLJA DEN.

Tittar man på grupper av djur så ser man att de har fler antal ögon, öron och näsor som kan upptäcka rovdjur. Generellt är djur i grupp mer känsliga för risk än vad de är när de är i isolering. Ju större gruppen är ju tidigare och snabbare tenderar de att fly ifrån fara. Men hur är det med oss människor? En flock får i Argentina. Bild lånad från http://amazingdata.com ...

Topotarget CUP studier av anndra vs belinostat

Hur bra har konkureterna lyckas med sina CUP studier och hur bra har CAP armen i studier upp visat på PFS resultat? Hur stor chans är det vi får se bra resultat på CUP studien? Tänkte i bloggen ta upp flera andra studier och visa deras resultat har bra dom lyckas. Föst en liten förklaring till vad visa förkortningar betyder. PFS=progression free survival Häller på svenska det är ett mått på hur länge en patient inte har cancer, häller cancer tumören har inte har börjat öka i kroppen. ...