Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Att tvingas sälja bra bolag...

Redan ifjol tyckte jag att Tekla var ett bra bolag med framförallt en mycket intressant och unik produkt. Deras 3D-Cad-program var framtiden! Naturligtvis var det fler som hade upptäckt detta och i somras gav NASDAQ-noterade Trimble Navigation Limited ett kontantbud på 15 euro per aktie. Kursen som då låg strax under 10 euro flög förstås och eftersom de största ägarna meddelade att de skulle acceptera budet var man i princip tvingad att sälja detta guldägg. Idag har Trimble 99,46 % av aktierna och ska förstås tvångsinlösa de sista 0,54 %:en. Igår ansökte de också om att avnotera Tekla från Helsingforsbörsen, vilket inte är en dag för tidigt. Jag vill inte se hur fantastiskt bra det går för detta bolag längre. ...

Bemanningsbolagen - uppköpen påbörjade

Här kommer länken till dagens nyhet: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3357197.ece Den fortsatt stekheta rekryterings och bemanningsbranschen bör nu alltså gå in i ett skede med flera affärer likt den mellan Wise och Resurs. Det finns ett antal noterade mindre bolag som är tänkbara uppköpskandidater. Jag tänker tex på SJR (First North), Netjobs (First North), Towork (Aktietorget) som alla numera är attraktiva mumsbitar för större aktörer/konkurrenter. De argument som talar för uppköp är fram för allt: ...

Beijer Electronics: en långsiktig pärla

Idag (ons 30 nov 2011) framkom tex av Finansinspektionens insynsregister att Carl-Johan Boudrie (som har “annan befattning” inom Beijer Electronics) köpte 872 aktier i bolaget i måndags (28 nov 2011). Det var hans första köp i aktien. http://insynsok.fi.se/SearchPage.aspx?bolagid=551&reporttype=0&culture=sv-SE&fromdate=2010-11-30&tomdate=2011-11-30 I måndags låg aktiekursen i 56-58 kr, så Boudrie betalade ca 50 000 kr för aktierna. Enligt Beijer Electronics hemsida är Boudrie medlem av bolagets koncernledning, och är “affärsutvecklingsansvarig”: http://www.beijergroup.se/web/web_se_corp_com.nsf/AllDocuments/2578CA8BBA64125AC12578EA002BA25E Beijer Electronics hade ett starkt q3/2011: ...

Mitt första "Hej Blogg!"

Hej! Till slut skaffat mig någonstans att skriva lite mer utförligt om mina tankar och funderingar om de aktier jag innehar. Borde kanske skriva “sparar i” för det är så jag nästan ser det efter att ha försökt att gå över till att bli allt mer långsiktig i mitt tänk. Tröttnat på att så mycket “trams” skrivs på de forum jag följt (DIs och Avanzas) att de vettiga inläggen försvinner i mängder av inlägg helt i avsaknad av substans och anknytning till verkligheten i företagens utveckling. ...

Lektioner från Enron

Enron var ett företag där det itne var särkilt kul att ha aktier på slutet. Som investerare vill man gärna undvika ett företag som tappar merparten av sitt värde på mindre än ett år. Bolaget höll upp en fasad för media och omvärlden att allting var okej och att affärerna gikc bättre än någonsin. Samtidigt var man kraftigt skuldsatta och det började bli svårt att hålla uppe lögnen. Efter att ha sett den briljanta filmen “Smartest Guys in the Room” (finns även som bok) så lärde jag mig några saker att se upp för hos ett bolag: ...

C-RAD en livsviktig placering

Så varför vill jag då uttrycka mig så melodramatiskt om detta lilla undangömda bolag på NasdagOMX- FirstNorth lista? Äger jag aktien själv? Ja, jag äger aktien! Inte skulle jag intressera mig så mycket för en aktie om jag inte själv fick vara med på en fantastisk resa. Vill jag att andra ska investera så att min placering ökar snabbare i värde? Tja, varför inte? Jag bjuder gärna in. Men kanske detta inlägg då skulle ha skrivits tidigare inför deras nyligen lyckade nyemission under snålblåsten på börsen. ...

Mineral Invest. Nu bör måttet vara rågat!

Fram till 4 november sa Mineral Invest att allt gick enligt plan. 150 kilo guld skulle produceras innan årsskiftet! De visste ju redan långt innan att det ALDRIG skulle gå. Sen för några veckor sedan ändrade man sig och då kanske inte målen skulle kunna uppfyllas. Och NU: Man kommer nu HÖGST producera 5 kilo guld i år. Hur har man tidigare kunnat sagt att allt går enligt plan? De verkar kört med Bagdad Bob taktik om någon kommer ihåg honom. ...

Mina placeringar

Osäkerheten kommer säkert att ligga kvar ett bra tag och man blir verkligt trött på alla inkompenta och korrumperade politiker och girigt bankfolk som ställt till detta. Jag är normalt obotlig optimist men kan inte se att det finns andra lösningar än antingen kraftiga besparingar eller trycka ännu mer pengar, det troliga att det blir bägge delarna med stor risk för stagflation. Man får hoppas att asien läs främst Kina kan motverka en del förstås. Läget försvåras av den gemensamma euron och jag är stolt att ha röstat nej till eländet för Sveriges del. I många länder har folket inte ens gett möjlighet att rösta i frågan. Det ska bli intressant att se hur detta med euron slutar och det är bara att hoppas att de värsta domedagsprofeterna inte får rätt… ...

Taurus Energy - Stundande Julrally?

inte tillgänglig

Julklapp att önska

Ingen snö och en massa plusgrader i Sverige hör jag så ni måste väl titta i almanackan först innan ni tror att det är mindre än 4 veckor till julafton…….. Jag har ett bättre förslag att önska sig av tomten än tofflor och choklad… Om ni inte läst den utmärkta och välskrivna boken “Den stora bankhärvan + HQ” skriven av Carolina Neurath så tycker jag det är en bok att önska sig i julklapp… ...