Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Kommersiellt smart drag av Nanobio

Det är ett kommersiellt smart drag av en av företagets Eurocine´s konkurrenter, NanoBio, anv ett kommersiellt vaccin i sina droppers. Vaccinet är Fluzone och är ett så kallat split-virus-vaccin från en av Big pharma. Sanofi pasteour:- http://www.nanobio.com/NanoBio_Flu_P1b.html De gör nu en studie där de jämför droppers mot spray. Förut har de avverkat studie med droppers. De klarade Myndighets-krav efter en droppe med Fluzone som vaccin-del + sin eget adjuvant. Företaget eurocine klarade av myndighets-krav efter 2 droppar med sitt vaccin i näsa. De har hel-virus-vaccin. Denna typ av vaccin sägs va starkare/bättre än övriga såsom split/sub-virus. Men faktum är att företaget Nanobio fixar det på en droppe med ett klenare vaccin… Fluzone är ett split-virus, läs längre ner. Dessutom ett redan kommersiellt vaccin på världens enskilt största marknad, den i staterna eller “over there”… Strongt nanobio! ...

Desperat pm av företaget Eurocine idag

Desperat pm av företaget idag. Man vill få upp aktien innan en trolig NE inom kort. Det lutar åt en kompletterande fas1/2 i människa. I japan ser det inte ut att finnas nåt influensa-vaccin (säsong) med helvirus godkänt för människa. Men split-virus vacciner finns. Företaget avslöjar i dagens pm att de anv både helvirus och splitvirus i sin studie i iller. Helvirus anv i den fas 1/2 i människa som avslutades sommaren 2010. Så allt tyder på att det intr japanska företaget har split-virus, som de också lev till studien i iller. ...

Enjoy Group Q3, fortsatt väntan på något gott?

Man ska aldrig gifta sig med en aktie sägs det, vilket jag inte heller har gjort. Dock har jag en lite intimare relation med Enjoy Group jämfört med övriga bolag i min aktiedepå. Efter att bolaget under sensommaren och hösten meddelat att man både förlikats i patenttvisten med Frigoglass, samt omförhandlat alla avtal med Klimasan var det därför med spänd förväntan jag såg fram emot rapporten för årets tre första kvartal som skulle släppas igår. Eftersom Enjoy har en lång och fin tradition av inkonsekvens vad gäller tidpunkterna för släpp av rapporter visste jag att jag mycket väl kunde få vänta till sent på dagen innan den kom, men min förhoppning var ändå att få rapporten relativt tidigt. Klockan 16.55 var jag dock tvungen att besviket stänga av datorn på jobbet för att röra mig hemåt. Visst hade det kanske gått att via telefonen hålla koll på rapportsläppet, men eftersom jag körde bil hem ansåg jag att om inte annat så för mina medtrafikanters skull vore det ytterst olämpligt. Väl hemkommen kunde jag bara konstatera att Enjoy denna gång valt att släppa rapporten 17.01, dvs. cirka 6 minuter efter att jag gett upp och stängt av datorn på jobbet. Så kan det vara ibland, men nog med svammel nu och dags att kommentera vad som framkom i rapporten. ...

Vara eller inte vara...

Visst är man trött på euron eller hur. Det skulle ju bli så bra man skulle slippa växla och sånt… Ett storslaget projekt för de “stora herrarna” att enas om nu skulle man ta upp kampen med Americas dollar minnsan… För att vara säkra på att få igenom detta i Europa fick folket inte ens rösta om det…. Nu vet vi hur det gick med detta hopplösa projekt med gemensam valuta trots att man inte hade så mycket annat gemensamt….katastof helt enkelt som nu hotar dra ner Europa i dyn. ...

Köpläge i Isconova

Isconovas emissionskurs var 58:-. Vid noteringen sjönk kursen till 50:-. Börsvärdet var då 200 mkr. Med en kassa på 67 mkr och skulder på 20 mkr värderades bolagets verksamhet till 153 mkr. Nu är kursen nere på 14:60. Börsvärde är på 61 mkr. Med en kassa på 42 mkr och skulder på 20 mkr värderas hela verksamheten och alla patent nu till bara 39 mkr. Kvartalsrapporten visade fortsatt förlust men bolaget har slutit flera nya avtal sista kvartalet och under sista kvartalet i år och i framtiden kan dessa och nya avtal ge vinst. Bra köp på 3-12 månader. ...

Telefonica - senaste köpet

Telefonica är det senaste inköpet till portföljen. Bolaget är spanskt och ett av världens största telekomoperatörer. De har verksamheten uppdelad på tre huvudmarknader Spanien, Europa och Latinamerika. Huvuddelen av verksamheten är dock utanför Spanien och bolaget har under 2011 växt starkt i Sydamerika. Vad som lockade mig till att köpa var den potentiellt höga direktavkastningen, ett hyffsat konjunkturokänsligt bolag, stark tillväxt i Sydamerika även om Europa (Spanien) går sådär, nedtryckt pris i nivå med 2008/2009 botten. ...

Jasså, det var därför

Vad jag funderat på under hösten är varför Riksbanken ej utsett två nya vice riksbankschefer. Det var ju klart redan för flera år sedan att Nyberg och Öberg skulle avgå vid årsskiftet 2011-.2012. Nu blir det plötsligt klart vad som konstrat till det. Det är Thomas Östros som anmält sig som kandidat till den ena vice riksbanksposten. Det har aldrig tidigare suttit en sådan högt meriterad (ur politisk synpunkt, alltså) som ett f.d. statsråd i den positionen. ...

Mineral Invest. Varningflagg för emissionen!

Realtid.se skriver idag om tveksamheterna i Mineral Invest och personerna kring bolaget. www.realtid.se/ArticlePages/201111/30/20111130225552_Realtid249/20111130225552_Realtid249.dbp.asp Ja då ska vi kika på vad de 92 Millarna är tänkta att ta vägen. Haussarna har ju varit så nöjda med att emissionen är 100% garanterad. De har inte fatta att garanten bara är ute efter lätta pengar genom att ställa upp och garantera emissionen. Hur mycket blir då kvar efter emissionskostnader? Jo hela 72 mille. ...

Sälj Bilia, Skistar och Fabege

Hagströmer uttalade sig om de tre bolagen under Stora Aktie- och Fonddagen i Stockholm i Aktiespararnas arrangemang under tisdagen (29 nov 2011). http://www.aktiespararna.se/artiklar/Webb-TV/Evenemang/Webb-TV-fran-Stora-Aktie--och-Fonddagen-i-Stockholm/ Uttalandet kan tolkas som att det är läge för aktieägare i Bilia, Skistar och Fabege att sälja sina aktier i de bolagen. “Jag kanske inte är riktigt sådär dökär i Bilia, och Mats Skistar och Fabege”, sa Hagströmer. Det är stora ord från finansmannen som är en av de bästa aktieexperterna i Sverige. ...

Turn-around case med mycket stor potential. Inför uppvärdering!

C-Rad inför stor uppvärdering. Stora framsteg bäddar för genombrott. Är mycket förbluffad över hur småsparare dag efter dag fullständigt gör bort sig när dom säljer på kurser runt 9 SEK! C-Rad är mycket undervärderat och det är nu en kraftig uppvärdering på gång, något positivt PM vilken dag som helst kan få kursen att börja rusa. Det finns mycket positivt i pipen och snart kommer PM att kablas ut. De stora förlorarna kommer att vara de som nu valt att sälja, en kursuppgång på 100% kommer att gå mycket fort. ...