Sp 500 analys. upprekyl mot 1330 innan krachen tar vid.
Community (archive)
The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se
Man ska köpa när det är som värst på marknaden. Denna kliché hör man väl ofta som aktiesparare, speciellt från överbetalda ”experter” i tidningar och tv och speciellt i tider som nu när börsen har fallit från toppnivåer. Jag håller faktiskt med dessa ”experter” beträffande tanken att köpa när det är som värst på marknaden. Men däremot håller jag inte med om att marknaden idag är som värst och att det är rätt läge att gå in. Experterna säger att värderingen är låg och att tillväxtmarknader kommer att rädda världen från en recession. Kanske har dessa experter rätt, inte vet. Jag är ingen överbetalda ”expert”. Men jag vet att marknaden prissätter de närmaste årens vinster eller kassaflöden och jag vet att vi, trots senaste tidens försämrade indikatorer, historiskt har sett mycket sämre nivåer innan en börsuppgång har startas. Så därför råder jag alla aktiesparare att vänta lite med att börja köpa aktier. Självklart kan börsen gå upp i det korta perspektivet, men index kommer absolut att ligga på en mycket lägre nivå innan en ny längre börsuppgång startar. ”Vi har helt enkelt inte sett det värsta än”. ...
Vid årets sista handelsdag 2007 kunde svenska banker inför bokslutet låna från Riksbanken på i stort sett vad som helst. Det hade under de goda tiderna funnits klara regler för hur stabiliteten skulle bevaras. Men inför bokslutet av två svenska banker 2007 var det kris. För att hindra förluster i bankstystemet gav Riksbankens generösa lån till låg ränta till de banker som var i farozonen. Resultatet blev att de kunde visa vinst för år 2007 i årsredovisningen. ...
Lightlab har gått igenom sju sorger och åtta bedrövelser. Det har varit ständiga förseningar och fördröjningar i processen på vägen till ett genombrott för vad bolaget menar är en banbrytande ny lampteknologi, och aktieägarna lär vara ett minst sagt luttrat släkte. Nu har det återigen blivit dags för Lightlab att gå med håven och be aktieägarna om kapitaltillskott genom utgivning av nya aktier via nyemission. Normalt sett är det inte värt att bry sig om den här typen av förhoppningsbolag i tidig utvecklingsfas och trist track record - så även vad gäller Lightlab - om det inte vore för en liten detalj: ...
Det har inte gått mer än två veckor sedan jag skrev min analys om ”C-RADs strålande utsikter” och redan nu börjar vi i konturerna skönja vilken riktning detta lilla svenska stolta bolag är på väg. Den första nyheten levererades den 2 december där bolaget på USA marknaden under en tid har förberett en lansering av sina produkter och nu rekryterat en VD med excellent marknadskunnande. Den andra nyheten några dagar senare, med orders till SydKorea, den asiatiska dörröppnaren inom området in mot hela den Asiatiska vidöppna marknaden med oerhörda eftersatta exploateringsbehov inom strålbehandling av cancer. De har nu snart över tio installationer i SydKorea och bevisligen är kunderna nöjda. ...
Sedan jag skrev om bolaget för tre månader sedan har följande hänt i Dignitana: Order om 10 system till Tyskland och Frankrike från en stor icke namngiven industriell partner. Order om 10 system till Turkiet. Order till offentlig klinik i UK finansierad av välgörenhetsorganisation. Samarbetet med Konica Minolta har utökats och omfattar nu också den Taiwanesiska marknaden. Orders har erhållits från den Ryska och Nederländska marknaden för första gången efter utvärdering. ...
Det började med att Hansa Medical meddelade att projektet anti-alpha 11 läggs ner. Aktien började rasa. Att aktien faller på den nyheten är förståeligt, men aa11 var trots allt det projekt som var minst sannolikt och låg längst bort i tid. Kort efter det meddelandet får vi reda på att Ågerup går in i bolaget med 27 miljoner kronor till kurs 5,50 kronor. Vi får också reda på att bolaget kommer att satsa på IdeS och att de lyfter upp EndoS. I min värld ersätter alltså EndoS den potential som går förlorade med aa11. ...
Något jag har funderat på det senaste är den stora hajpen på olja på världsmarknaden. Vi gör allt för att undvika detta svarta klet i form av massa dumma lösningar med att göra etanol av regnskog osv. Dock så är vi beroende av oljan när vi kör våra bilar, värmer våra hus eller tar flyget till thailand. Detta är dock bara bråkdelen av råoljan som används till bensin och diesel, utan en stor del blir plaster, asvalt eller HFO (Heavy fuel oil). ...
Under 2007 när Sverige råkade ut för en av de värsta finanskriserna genom åren så var det tre person som INTE skötte sitt jobb. Det har vi finansminister Anders Borgs ord på.. Han har pekat ut Finansinspektionen som själva orsaken till vår svenska kris. Vilka var då de tre som misslyckats så totalt. Vad har de blivit av dem? 1) Ingrid Bonde generaldirektören fick en topp-jobb hos en av de finansbolag hon inspekterat, AMF Pension. Med mångmiljon-lön har det rapporterats i tidningarna. ...
Har du lagt märke till att en världens mest erkänt framgångsrika investerare Warren Buffett lyckats undvika att förlora några större pengar (i relation till sitt kapital)? Han verkar helt enkelt, trots sin långa karriär, göra få dåliga investeringar. En av hans grundregler är ju också Regel nr 1 Förlora inte pengar. Regel nr 2 Se regel nr 1. För att kunna lyckas med detta så behöver man antagligen köpa bra bolag, billigt, men det är mer inblandat än så. ...