Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

PetroGrand kan vara ett bra val

Jag har tidigare läst bloggar som handlar om oljeföretaget Petrogrand och skrivit lite grand om företaget på Placera.nu. Om man tittar på Aktien så har den legat och harvat på 11 kronors nivån ganska länge. Företaget hette tidigare Malka oil och har varit ca 20 gånger så högt värderade som idag. Men då hade man ca 95 miljoner fat bevisade resurser och pågående oljeutvinning och löfte på att öka till 4000 fat per dag. Kursinformationen kommer från Stockwatch och borde vara justerad med avseende på omvända splittar och liknande. ...

London calling london calling

Sitter på tunnelbanans Piccadilly line på väg till Big Ben. Piccadilly Line tar mig via Green park till slut till slutstationen Westminister. Jag förundras över de mängder av människor som färdas här varje dag. Jag går förbi en musikant som sjunger en amerikansk countrylåt samtidigt som han spelar på sin gitarr. Tanken slår mig att han måste vara väldigt tålmodig som står här varje dag och spelar sina låtar om och om igen. Han försörjer sig säkert på detta och väntar kanske på den dagen då det plötsligt ska hända. Den dagen då någon upptäcker honom och han får betalt för sin talang till max. Väl framme vid Big Ben stångas jag med alla andra turister för att få till den bästa bilden som jag kan lägga upp på Facebook. Går sedan ut på bron och tittar ut över Themsen. Där möts jag av en figur utklädd till Queen Elisabeth som vill att jag ska ta ett kort för en slant. Jag tackar artigt nej men han får genast en ny kund då en afrikan i färgglada kläder kramar om honom med ett stort leende. Efter att ha tagit kort, ger den färgglade mannen Queen Elisabeth 50 pund som gör tummen upp. Queen Elisabeths tålamod och ihärdighet lönar sig den här dagen med. Efter någon minut känner jag att strupen känns torr och magen börjar kurra. Dags för en pint och lite Fish & Chips att sätta tänderna i. Under måltiden tänker jag tillbaka på året som gått och blickar framåt mot nästa år. Aktieaffärerna har gått bra i år trots att börsen varit ganska knackig. Det som räddat mig det här året är 1:a kvartalets uppgångar i Jays och G5. Efter att jag sålt av Jays och behållit G5 så har jag gjort några mindre tradingaffärer som i de flesta fal varit mindre lyckade. Nu har jag bestämt mig för att vänta till den dagen då det plötsligt händer igen. Den dagen då G5s aktie börjar röra sig norrut igen. Jag tror att det snart är dags för denna raket att ta nästa kliv igen. Med en förväntad vinst på 3,2 per aktie inför nästa år så har jag svårt att se att kursen inte ska närma sig de 30 kr inom någon månad eller två. Men det är som sagt tålamod och ihärdighet som gäller för att man skall bli belönad. ...

Trading Scenarios Track Record november: svårnavigerat på en volatil börs

Efter en trendvändning i augusti och därefter en volatil konsolidering fram till september gick börsen gick starkt under oktober månad där OMXS30-index steg med 8,8 procent. Vidinledningen av november månad gapade OMXS30-index ned precis som vi började leta goda möjligheter för blankning. Gapet skedde ytterst nära motstånden vid 1050 punkter. Efter lite trevande fortsatte index ned under månaden och under slutet av månaden såg det ut som att index skulle noteras ned mot 860 punkter där vi finner stöd. Externa händelser satte dock inom kort stop för fallet och index noterades upp i en rasande fart och den sista handelsdagen i november noterades index upp dryga 5 procent. Vi har försökt hålla låg exponering i portföljen och bara agera vid tydliga lägen detta har dock av pga tvära kast varit svårt och vi har stoppats ur de flesta positionerna med förlust. ...

Market ideas, 10Y note, U.S. Dollar Index. December 13.

Well, 10Y notes still keeps it’s trading range since the beginning of November. It seems that buyers and sellers struggle in this area and as long as it goes I prefer to stay aside. U.S. Dollar Index went back to 79.8$ selling zone after down reaction. Last time I suggested that it could be good to have a reaction with a sign that buyers still keep situation under control. Well, last November trading session showed that supply overcome demand, but next 6 days price was kept above 1/2 last up wave that a good sign that at that level price got support from buyers. As we can see it now demand absorbed supply and initiated rally to the area where last down reaction started. I expect asset to touch 80.45 or even 81.45 levels, however it possible for price to make another 79$ level’s touch. In case if asset going to change its mode I have another scenario in my mind which I would call “red flag”. “Red flag” scenario means in this situation downward move which can bring price under last support level at 78$ or even lower. I don’t think that it’s a good idea to open position right now. For long it’s too late and for short it’s too early. ...

2017-05-30 14:35 · pavel

l rally med topp Omxs30 1060 oh/s

Ni som följt mig vet att jag har ett Långsiktigt topp scenario omkring datumet 28 dec 2011. I denna rekyl upp räknar jag med att sp500 bör ta sig till nivåer omkring 1330. Innan vi kan sikta in oss på nivåer ner mot 1000 under Första kvartalet 2012 Om ni vill se grafer på detta scenario kan ni surfa in på: http://guldbubblan.blogg.se/

2017-05-30 14:35 · bubo

Nya avtal för Fingerprint

Sannolikheten att hitta två personer med samma fingeravtryck bland jordens sex miljarder människor är försumbar. Identifiering med fingeravtryck ökar således säkerheten och börjar också i allt ökad utsträckning användas inom konsumentelektronik, nationella ID-kort och banksektorn. Dessutom erbjuder tekniken ökad bekvämlighet då t ex en smartphone användare med hjälp av fingret enkelt kan aktivera ett kreditkort i telefonens e-plånbok och utföra mobila betalningar vilket förkortar den flerstegsprocess som annars krävs. Utvecklingen spelar Fingerprint Cards rakt i händerna tack vare att bolaget utvecklar och säljer kapacitiva kiselsensorer som integreras i olika fingeravtryckssystem. Den tidigare förhoppningsbolagsstatusen har suddats ut då fyra av de senaste fem kvartalen varit lönsamma. Bruttomarginalen ligger på rekordnivå och resultatet i Q3 var tillsammans med orderingången den högsta någonsin. Konkurrensen på marknaden bland tillverkare av kapacitiva sensorer är än så länge också ovanligt begränsad vilket ger en lättforcerbar spelplan, särskilt då Fingerprint nu lanserat världens minsta och mest strömsnåla linjesensor på marknaden. Nyligen tecknades ett ramavtal med en av världens tio största mobiltillverkare som kommer att integrera linjesensorn i sin mobilplattform och idag kablar bolaget ut ytterligare ett avtal, som i detta fall gäller en ”Tier 2”-tillverkare, alltså en utmanare till giganterna på marknaden som ännu inte platsar bland de tio främsta. ...

”Medicinbolaget avslöjar snart en framgång”

Från Active Biotech väntas också goda nyheter. – De berättar snart om en liten framgång. Med tanke på att aktien är alldeles för nedtryckt behövs det kanske inte så mycket för att lyfta den lite. (Detta är ett utdrag från avdelningen Börsgolvet i Affärsvärlden nr. 49)

Bilden av Vitec klarnar

I ett tidigare blogginlägg (från 22 nov 2011) pekades Vitec-aktien ut som köpvärd sedan skicklige finansmannen Thomas Eklund ökat sin ägarandel i bolaget: http://www.redeye.se/aktiebloggen/vitec/vitec-ta-rygg-på-insider Därefter har Vitecs vd, största ägare och medgrundare Lars Stenlund hållit följande presentation av bolaget på Nasdaq-OMX Small & Mid Cap Seminar 2011 (30 nov 2011): http://storm.zoomvisionmamato.com/player/nasdaqomx/objects/gxrfb2sw/ I presentationen ges bilden av Vitec som ett bolag inom väldefinierade nischer, med hög tillväxt, lönsamhet och stabilitet, men med en lågt värderad aktiekurs. Det är egentligen aktieinvesterarens “våta dröm”. Så fort Vitec blir lite större och handeln i bolagets aktie ökar, borde ett p/e-tal på 15-20 vara motiverat. Det innebär en aktiekurs över 100 kr, jämfört med nuvarande kursnivå på 50-60 kr. Det är inte för mycket sagt att börskursen med 80-90% sannolikhet lär nå över 100 kr inom 2-3 år. ...

Läge börja köpa Transcom

Ett tidigare blogginlägg handlade om den katastrofala utvecklingen för Transcom och att bolaget har blivit tvunget att be aktieägarna om 500 miljoner kr i kapitaltillskott (genom utgivning av nya aktier via en nyemission): http://www.redeye.se/aktiebloggen/katastrofen-transcom Anmälningstiden för emissionen varar till och med nu på fredag (16 dec 2011), och som sig bör när krisbolag gör jätteemissioner så pressas bolagets börskurs ner mot emissionskursen vid slutet av anmälningstiden. Emissionskursen ligger på 0,43 kr per aktie, medan Transcoms A-aktie i skrivande stund handlas i 0,44 kr och B-aktien i 0,47 kr. ...

2012 "tredje året gillt" för SinterCast som för Biogaia

Tillväxtbolagen Biogaia och SinterCast har liknade affärmodeller där vinster snabbt kommer när volymerna ökar. Båda arbetar i konservativa branscher där det tar tid att bearbeta markanden. Båda hade innan de började tjäna pengar med sig ordertliga förlustavdrag utanför balansräkningen som kunde börja lyftas in när de kunde övertyga revisionerna om att de hade en affärsmodell som flög. Bortsett från en mindre vinst 2006 började Bioagaia vinster komma på allvar 2007 medans SinterCast ligger ungefär 3 år efter. ...