Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ska åtgärderna räcka till.

Jag har väntat i det längsta med att köpa julklappar men hoppas ändock att årets julhandel skall överträffa de tidigare. Nog hade det varit skönt att ligga på playan istället för att strässa runt på stan och hitta lämpliga presenter. Vi ficken bra julklapp från RB igår med räntesänkningen. Likaså stöttar ECB med lån till affärsbankerna. Oracle kom med en sämre vinst och det kan ju sätta tonen för de fortsatta rapporterna. Men det är väl först nästa år som man kommer med bolagsrapporterna här hemma. Och det är dom som kan överaska negativt. Men jag vet inte alls utan tror faktiskt att företagen går bra. ...

Lappland Goldminers har årerupptagit Definitive Feasibility Study för Fäbodliden

Nu kommunicerar LG på dess hemsida: “Guldmineraliseringen i Fäboliden är en central del i Lappland Goldminers strategiska plan för att på sikt utvecklas till ett betydande guldproducerande gruvbolag i Europa. Golder Associates, ett internationellt välrenommerat konsultbolag, har påbörjat arbetet med en lönsamhetsstudie (Definitive Feasibility Study) för projektet. Baserat på den mineraltillgång som Golder Associates redovisat samt optimerande analyser inriktas projektet mot selektiv brytning i dagbrott och underjord och ett processverk med årlig kapacitet av 1,5 miljoner ton. ...

2017-05-30 14:36 · bjaen

Spegel spegel på väggen där, säg mig vem som vackrast i världen är...

Kära kamrater - Long time no seen. Det var ett tag sedan jag skrev då jag bland annat haft häcken full, och då syftar jag inte på något sjukt sexuellt som du kanske just tänkte på. Nä, det har bara varit mycket på hemmafronten bara. Därutöver har inte mina förväntningar på PB infriats varpå den portföljen åkte in i byrålådan. Men nu är det väl ändå dags. Hittills har det varit mycket snack och liten verkstad för PB. Och så blir det kanske en liten tid till, men därefter ska väl ändå tåget gå… ...

Vostok Nafta: bra ryskt case

Råvarufamiljen Lundin-kontrollerade investmentbolaget Vostok Nafta fick se sin aktie krascha under finanskrisen 2008. Aktien hade en topp kring 114 kr i juni 2008 men föll sedan till 13-14 kr i okt 2008 och jan 2009. Sedan dess har aktiekursen sakta men säkert börjat klättra uppåt igen. Den nådde över 40 kr i jan och mars 2011, och ligger nu i 25-26 kr. Familjen Lunden är Vostok Naftas största aktieägare med en ägarandel på 28%. Lukas Lundin är styrelseordförande. I mars 2011 uttalade han sig enl Di.se om planer på att Vostok Nafta inom några år lär sälja ut sina aktieinnehav och dela ut pengarna till aktieägarna. http://di.se/Artiklar/2011/3/11/230007/VOSTOK-NAFTA-LUKAS-LUNDIN-VILL-AVVECKLA-VOSTOK-NAFTA--DI/ ...

Frågetecken för Ortivus

De senaste åren verkar det ha blivit tradition att Ortivus A-aktie av någon anledning skjuter i höjden kring årsskiftena. Beror det på bubbeltrading mellan småsparare? Penningtvätt? Att någon är väldigt angelägen om att ta ägarmakten i Ortivus? Eller att någon är angelägen om att manipulera upp A-aktien på en hög nivå kring årsskiftena? Idag (tis 20 dec 2011) är Ortivus A-aktie just nu (ca kl 15.30) upp 32% till 14,50 kr på börsen jämfört med igår. Ca 27 500 aktier har handlats med aktiemäklarfirmorna Avanza och Nordnet som största nettoköpare under dagen. Det tyder på att småsparare spekulativköper aktien som en slags lek. Avanza och Nordnet har väl mest småsparare som kunder. Så sent som i november 2011 kunder Ortivus A-aktie köpas för under 9 kr. ...

C-RAD och underliggande drivkrafter.

När man analyserar ett bolag är det ofta klokt att ta steg bakåt och försöka förstå vad som driver marknadens tillväxt, hur tillväxten finansieras och vilken roll företaget kan spela i denna tillväxt. Ett första steg är att enbart analysera underliggande behov hos potentiella slutkunder, vilka problem företagets produkter löser och vilken konkurrens som finns, finns det substitut? osv. Det är även intressant at försöka begripa om företaget kan lösa nya problem som kommer att uppstå eller vad som är troligt kommer att efterfrågas lite längre fram. Har företaget ett uthålligt innovationsprogram osv? ...

Varför har Sverige valt USA som vän?

Man väljer sina vänner, sägs det. När valde Sverige USA som vän? Vad är vänskap? För mig är det en relation där man trivs i varandras sällskap. Om man tar, så ser man till att ge lika mycket. Det finns många fler passande adjektiv att beskriva vänskap med, dessutom finns det olika typer av vänskap, men i grund och botten kännetecknas vänskap av en relation där man trivs i varandras sällskap i med- och motgång. ...

Stegmodell aktier

Om vi tar Lundin Mining som exempel: Ett lagom innehav tycker jag vore 400 aktier, ca 10 000kr till dagens kurs. 24,9kr… Istället för att köpa alla 400 direkt köper jag aktierna i olika steg. Var stegen hamnar beror på vad man tror aktien kommer stå i som lägst respektive högst under en period på 3-6 månader. Låt säga att jag tror Lumi kommer pendla mellan 20-30 kr och på längre sikt vara värd över 30 kr. eftersom min långsiktiga tro är positiv kan jag direkt köpa 100st så jag är exponerad i aktien och tar del av uppgångar. Det fina här är att om aktien faller är det inte något negativt utan då får jag bara möjlighet att öka mitt innehav. Stegen kan vara ökning med +100st vid 24kr, 22kr och 20kr (400st)…säljer 100st vid 26kr, 28kr och 30kr…De som köptes vid 22 kr säljs vid 26 kr, de för 24kr säljs för 28 kr etc. I själva verket tas ju ett genomsnitt på anskaffningskostnaden men det spelar inte så stor roll, det totala resultatet blir detsamma. ...

Eolus Vind update

Disposition: Del 1: Inledning/sammanfattning Del 2: Bakgrund om Eolus Vind Del 3: Eolus Vind har berörts i ett par tidigare blogginlägg Del 3.1: Det första blogginlägget (från sept 2011) Del 3.2: Det andra blogginlägget (från nov 2011) Del 4: Företagspresentation på Nasdaq-OMX Small & Mid Cap Seminar 2011 Del 1: Inledning/sammanfattning: Sämre förutsättningar och strategiomläggning: Så kan man tolka läget för Eolus Vind, även om det kanske låter mer drastiskt än vad det är. Eolus förblir ett mycket välskött bolag och aktien verkar fortsatt klart köpvärd. Men det kan vara värt att notera de senaste tongångarna kring bolaget och följa upp dem framgent. ...

Keynsianisterna till inflationsattack!

Paul Krugman gick i veckan till attack mot österrikiska ekonomer och Peter Schiff. Peter har gjort några ganska brutala förutsägelser där han förväntade sig höga statslåneräntor och något som kunde liknas vid hyperinflation 2011/2012. Hyperinflation har vi inte sett och räntorna har fallit ned på oerhört låga nivåer så det kanske är smart att försöka få tyst på de österrikiska ekonomerna nu. Man har ökat monetära men enligt Keynsianisterna är det inget problem då man är i en likvidetsfälla där man i princip kan ösa ut hyr mycket pengar som helst. Så länge arbetslösheten biter sig kvar är det ingen risk för inflation. Så att “trycka” pengar är moraliskt och ekonomiskt riktigt anser de. ...