Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Gott nytt 2012. Det kan ju bara bli bättre.

Februari 2011 - Ett över tre år långt förhållande i kras. Nödvändigt men fruktansvärt ändå. Började förstå varför man säger att det inte finns några lyckliga skillsmässor. Total likgiltighet inför skolan och andra viktiga saker runt omkring. Började i stället sabla ner aktieportföljen för att resa runt i landet och Tyskland för att hälsa på gamla vänner och bekanta. Relationer som man bittert började inse att man kanske försakat under några år. Samtidigt flyttade jag över innehaven i de “relativt stabila” bolag jag hade investerat i till betydligt mer riskfyllda sådana. Om Northland Resources är högrisk, vad är Integra då? ;-) Kändes självdestruktivt och bra… ...

Duell: Micro Systemation vs Precise Biometrics

Micro Systemation och Precise Biometrics kan anses vara helt olika bolag i helt olika branscher, och en synpunkt är att aktierna i dessa bolag därför inte är jämförbara över huvud taget. Men icke desto mindre så är alltid det enda som avgör om en aktie är köpvärd, hur aktiekursen ligger i förhållande till vad aktien bedöms vara värd utifrån följande punkter: 1) bolagets bedömda framtida ekonomiska utveckling 2) vilket avkastningskrav man som investerare har ...

Avyttring Hansa, inskaffning Eurocine

Jag är mycket besviken på att Hansa Medicals anti-alpha-11 projekt blev nedlagt. En marknad på över 120 miljarder kr försvann. Som sagt, mycket besviken. Jag hade stora förhoppningar på detta projekt mot ledgångsreumatism. Även det faktum att en NE på totalt 46msek kommunicerades blev jag besviken på. Det var sagt från början att NE’n som gjordes i maj 2011 skulle pengar som skulle räcka 12 månader samt att HMD-301 skulle via lansering ge royalties. Denna nya NE på 46 msek bekräftar att så inte är fallet. ...

Framtiden för finansmarknaderna eller allt såg bättre ut förut – även framtiden

Hur ser framtiden för de stora ekonomiska blocken ut? Europa: Det är svårt att se positivt på Europas ekonomiska framtid och det är lätt att bli pessimist även när det gäller den politiska. De europeiska ledarnas svar på skuldkrisen är återhållsamhet, återhållsamhet och åter återhållsamhet (austerity) för att återställa budgetbalansen i de perifera länderna till mer hållbara nivåer. Problemet är att neddragningar i de offentliga budgeterna leder till bortfall i efterfrågan. Detta parat med en banksektor som förväntas dra ned på utlåningen på grund av svårigheter med (utökade) krav på kapitaltäckningen och allmän återhållsamhet i den privata sektorn kan förväntas leda till minskade investeringar. Kort sagt åtgärderna för att minska underskotten tillsammans med problem i den privata sektorn kommer att leda till minskad ekonomisk aktivitet vilket i sin tur leder till minskade skatteintäkter och ökad kostnader för det offentliga (kostnader för arbetslöshet). Således den påbjudna boten kommer med största säkerhet att förvärra soten. ...

H&M nya satsningar

Skriven av Marcus Lönnemyr, på bloggen upp2o2ner Nya satsningar H&M gör nya satsningar i länder och kundklientel. För några veckor sedan presenterade H&M en ny kampanj med en antydan på satsning av nytt kundklientel. Kampanjen som syns nedan uppvisar för första gången på länge/ kanske någonsin en kampanj innehållande en medelålders man. Kan detta vara ett tecken från H&M på en ny satsning? Vad skulle då en förändrad målgrupp kunna vara orsakad av och på vilket sätt ska denna förändring ge påverkan sett till H&M:s kommande resultat? ...

Karo Bio tecknar avtal med Pfizer

Avtalet överraskar nog de flesta på aktiemarknaden betydligt då bolaget under lång tid hämmats av lågt förtroende från aktiemarknaden. Karo Bios börsvärde är i dag under 400 Msek där ca hälften består av kassan, en kassa som enligt bolaget ska finansiera Eprotiromes fortsatta fasIII program. Det totala avtalsvärdet motsvarar således ca 7 gånger bolagets nuvarande teknologivärde eller ca 4 gånger bolagets nuvarande börsvärde. Under mycket kort tid har åter Karo Bio börjat leverera omvälvande nyheter. Man kommer inom kort dela upp bolaget i två delar där Eprotirome skiljs från den prekliniska delen. Med detta avtal har man fått en mycket bra start i frågan kring finansiering av den prekliniska delen. Pfizer kommer finansiera hela programmet fullt ut med potentiella delbetalningar om ca 220 MUSD vid uppfyllda delmål samt royaltys på framtida försäljning. Dessutom finns det anledning att tro att det finns flera avtal på gång för några av de övriga prekliniska projekten. ...

2017-05-30 14:36 · krax

NAUR Genererar TA KÖP signal

Men vi har några motstånd på vägen 9,20 NOK och 11,40 NOK till och börja med! Vi fick en fin Julklapp i alla fall med 17% upp ! God jul

Stressbeteende, rovdjur och Tomten

Stress räddar oss undan faror. Stressreaktionen är att vi (hjärna och kropp) förbereder oss psykiskt och fysiskt, bl.a. förstärks korttidsminnet och vi blir fokuserade på här och nu, redo för att agera. Detta fokus på nuet och agerande tros ha räddat många av våra förfäder undan t.ex. rovdjur. Det har helt enkelt varit livsviktigt för många av våra förfäder att snabbt ta det säkra före det osäkra och fly, inte börja utvärdera situationen och komma fram till ett rationellt beslut hur man ska agera. ...

All in, fast out?

Hur var det SAS direktören sa nu igen? -Man skall inte ha alla ägg i samma korg. Jag har idag sålt av mitt innehav i DNO international A/S. Det blev en vinst om än inte så stor som jag önskat eller föreställt mig under de 2 år jag ägt aktien. Bolaget ser fortfarande intressant ut och alla grundförutsättningar är intakta. Däremot är den politiska instabiliteten i Irak allt för påträngande för mina svaga nerver. Jag kan inte från min horisont överblicka dess betydelse och väljer därför att kliva av. Jag kommer naturligtvis att forsätta hålla ett öga på bolaget. ...

Vad rätt du tänkt, fast det var fel

Jag har skrivit bloggar här på Redeye i fyra år. För den som läst mig kan dagens utveckling inte vara någon hemlighet. Jag har förutsett allt. Men har jag haft rätt? Jag vill först citera Viktor Rydbergs berömda dikt: Vad rätt du tänkt, vad du i kärlek vill. vad skönt du drömt kan ej av tiden härjas, det är en skörd som undan honom bärgas ty den hör evigheten till ...