Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Plus och minus med Electrolux

Electrolux kan verka vara en trist “gubbaktie”, men det är i själva verket ett väldigt fint bolag: • Ett av få svenska bolag som är världsledande (störst i världen) i en stor bransch. Electrolux är ju störst i världen på vitvaror (kylskåp, diskmaskiner, tvättmaskiner, dammsugare mfl hushållsapparater). • Electrolux är konjunkturkänsligt, dvs efterfrågan på bolagets produkter kan variera mycket. Men geografisk spridning minskar svängningarna, plus att Electrolux är väldigt bra på att skära ner på kostnaderna i dåliga tider. (Även under finanskrisåret 2008 hade Electrolux en rörelsemarginal på 1,5%.) Dessutom god långsiktig tillväxt i tillväxtländer i tex Latinamerika och Asien då allt fler folk där får bättre välstånd och har råd med ordentliga vitvaror. År 2017 väntas 50% av Electrolux totala intäkter komma från tillväxtmarknader. ...

H&M-alternativ: Fast Retailing

H&M brukar ju vara aktieinvesterarnas favorit. Aktieexperten Björn Davegårdh brukar tex säga ungefär att man historiskt alltid har tjänat på att äga H&M-aktien, eftersom den alltid stigit i värde. Ser man på ett kursdiagram har det dock varit både berg och dalar även för H&M:s aktiekurs: • maj 2007: kurs-topp ca 190 kr • okt 2008: bottennivå 106 kr • sept 2010: topp ca 250 kr • sept 2011: botten ca 180 kr ...

Boliden fullvärderat

Boliden-aktien har historiskt inte varit något för änkor och faderslösa: • juli 2007: kurs-topp 143 kr • kring årsskiftet 2008/2009: bottennivå 14-15 kr • jan 2011: topp 137-138 kr • okt 2011: botten 69-70 kr • nu: ca 100 kr Men sedan finanskrisen har Boliden klarat sig överraskande bra med följande utveckling för resultat per aktie: 2008: 3-4 kr 2009: ca 9 kr 2010: 14-15 kr Skuldsättningen är i nuläget inte överdrivet hög (nettoskuld 5-6 miljarder kr i slutet av q3, jämfört med nuv börsvärde 27-28 miljarder kr vid börskurs ca 100 kr) - även om sådana här konjunkturkänsliga bolag hellre bör vara skuldfria. ...

Northland Resources

Jag fick ovanstående fråga av “kimppa” i samband med min förra blogg “Goda råd” http://www.redeye.se/aktiebloggen/goda-rad Svaret jag gav var att jag har aldrig gått ur helt och nyligen ökat innehavet igen efter signaler att allt rullar på. Northland ligger jag back på men hoppas att 2012 blir revanschens år för aktien. Det är ju för övrigt precis nu innan produktionsstart man ska köpa gruvaktier enligt detta: . http://www.investmentu.com/miningstocks.html När bolaget inte ligger i Stockholmsområdet eller är börsnoterat här så blir det inte så bevakat av massmedia. Northland är faktiskt inte bara namnet på Sveriges bästa basketdamer som Northland sponsrar utan även på vårt nästa LKAB… ...

Nyårskrönika - Hur väljer jag rätt aktie ?

De handlar om att skaffa sig en edge. Likt vilket annat spel varsomhelst. Ju fler oberoende sannolikheter (fördelar) du kan skaffa dig desto lägre antal fel kommer du att göra i dina affärer. Genom att skaffa dessa Fördelar så kan vi kategorisera dom och strukturera upp de hela. Det första steget vi skall titta på kallar jag för Urvalslistan. Urvalslistan: Är en lista av aktier som skall uppfylla vissa utvalda kriterier. Ju fler av dessa kriterier nedan som aktien uppfyller desto högre edge (fördel) ger den. 1. ADX Är en indikator som finns i de flesta analys program. Den mäter trendstyrkan i en aktie oavsett om trenden är fallande eller stigande. Att sålla ut de aktier som uppvisar de högsta ADX värdet ger en bra fördel att vara i de aktier som trendar starkast på marknaden. ...

2017-05-30 14:36 · bubo

Eurocine avtalsspekulationer

Inför det avtal som Eurocine skall ingå med en partner så finns det ett en del intressanta avtal att titta på. Det lägsta är värt rätt så mycket och det högsta väldigt mycket. Hur värderar man ett nasalt vaccin mot influensa? Vi pratar om ett säkert sätt att vaccinera oss på med ett beprövat antigen (splitvirus, helvirus eller subunitvirus). Sättet att producera antigenet är patenterat. Se på avtalen: (1) IC31 är Intercells adjuvans för injicering (spruta). I slutet av 2006 signerade man ett avtal med Wyeth (uppköpta av Pfizer 2009) på ca $77 million. Med en ungefärlig dollarkurs på 7kr så blir det omräknat till kr: 539 miljoner: http://mobile.in-pharmatechnologist.com/Materials-Formulation/Intercell-s-adjuvant-stimulates-Wyeth ...

Active Biotech – vad finns att hoppas på?

Fokus har under lång tid legat på MS-preparatet laquinimod som setts som mycket lovande. Projektet har emellertid tagit lång tid på sig och konkurrenterna har nu hunnit ifatt och gått om. Den kliniska effekten av laquinimod har rapporterats bromsa utvecklingen av fysiska symptom, men inte gett signifikant förbättring i antalet skov, de facto en modest effekt i jämförelse med konkurrerande preparat. Glädjande har dock varit frånvaron av biverkningar som i använda doser angetts som jämförbara med de som följer av behandling med placebo (”sockerpiller”). ...

Divergens

Jag har noterat en oroväckande tendens senaste veckorna. Hittills har jag inte sett någon rapport på det, men sedan mitten på december har finska och svenska börsen brutit sin tidigare trend att utvecklas relativt lika! Senaste månaden har svenska börsen avkastat bättre, då t.ex. OMXH25 har backat -0,3 % medan OMXS30 har stigit 5,0 %. Ser man på grafen de tre senaste månaderna är divergensen från mitten på december tydlig. ...

Oasmia – spännande år framför oss!(?)

Med många långt gångna potentiella produkter i röret kan år 2012 äntligen bli ett år då det betalar sig att ha investerat i Oasmia alternativt välja att hoppa på en resa som nu på riktigt kan påbörjas genom lansering av en rad spännande produkter baserade på den patenterade hjälpämnet XR-17. Bolaget värderas idag till dryga 500 mkr vilket kan tyckas väldigt lågt med tanke på vad som ligger inom en nära horistont. ...

Tidscykler på börsen.

Dom olika tidscykler som jag tittar på är dels korta men även långa cykler. De korta tidscykler har under de senaste 15 månaderna varit dominerande av 29.5 och 30 dagars cykler som ofta ger reaktioner då dessa sammanstrålar. 29,5 cykeln inleddes 25-28 Augusti 2010 och efter 29.5 x 15 så har vi fått en större 15 månaders reaktion. I form av en stark nedgångs fas med hela 167 punkters fall i indexet Omxs30 från kollisions strålningen 28 Oktober (toppen 1037). Botten (873)återfanns även i cykeln 25 november. Parallellt löper 30 dagars cykeln som också bidrog med reaktioner kring 25-28 i månaderna. 30 dagars cykeln har vi samma tid i månaden oavsett om de är 28,30 eller 31 dagar i månaden. 30 är ju också 30 grader av året och varje månad bli då 1/12 del av 360 grader av en cirkel när man avläser Gann hjulet. Andra kortare tidscykler att bevaka vid toppar och bottnar är 2,4,8 och 10 månanderscykler. Då dessa väldigt ofta sammanbinder toppar och bottnar. Vilket bör ge en sammanstrålning mellan den 28 dec och 4 januari 2012 varför jag har att toppen i omxs30 kring dessa datum innan vi under inledningen av 2012 kan inleda den långsiktiga nedgångsfasen. De viktiga långa tidscykler som sammanstrålade med start 1982 har nu alla gemensamt gått in i långsiktiga nedgångar. Den tydligaste är 18 års cykeln som har givit arton år av uppgång och arton år av nedgång. Denna cykel toppade ur år 2000 och har sin kommande lägsta punkt år 2018. Den 30 åriga cykeln har vi en slut sekvens under inledningen av 2012 och kommer med sin negativa kraft att hålla ned börsen för långsiktiga uppgångar till tidigast 2014. En annan tidscykel som jag bevakar är 42 åringen som också sammanstrålar i inledningen av 2012 då den inleddes 1974 där den år 2016 bör bottna ut tillfälligt och underbygga en positiv rörelse tillsammans med 30 åringen. Jag studerar även 100 och 200 cyklerna. Alla olika Tidscykler samverkar i symbios i både uppgångar och nedgångar. ...

2017-05-30 14:36 · bubo