Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsen toppar i januari 2012

Min långsiktiga prognos är fortfarande intakt och i dag den 13 Januari har vi ett nytt Gann reaktions dag att beakta. Som mycket väl bör bli topp dagen alternativt någon dag in i nästa vecka. Om sp500 orkar nå omkring 1330 torde tiden i symbios med priset sammanstråla genom 144 cykeln dominans och med sin fulla krafft ge indexet sin topp, i bildningen av huvudet som torde vara den sista uppåtgående fasen i börsen för den här cykeln. Världens börser står nu redo för sin långsiktiga nedgångsfas ! ...

2017-05-30 14:37 · bubo

Active Biotech – något att hoppas på

Active Biotechs aktieägare är inte vana att få anledning till några glädjeskutt i samband med företagets presentationer. Med ett undantag bjöd inte heller dagens JP Morgan presentation på mycket till glädje. Men ändå, äntligen fanns det något. TASQ projektet verkar röra sig åt rätt håll. Den pågående fas III studien med 1200 patienter kommer att bli fullrekryterad under innevarande år. Data som underlag för registrering kan därmed finnas framme under 2013. Det ger hopp om marknadsintroduktion under 2014. Detta hopp stärks av att det utlovades att överlevnadsdata från fas II studien ska presenteras under året. Detta löfte kan knappast innebära något annat än att man börjat se att den flera månaders fördröjning av sjukdomsutvecklingen (bildningen av nya metastaser) som följde av behandlingen med tasquinimod i fas II studien (Journal of Clinical Oncology 2011) har som följdeffekt att tasquinimod behandlade patienter också lever längre än patienter behandlade med placebo. Varför skulle man annars rapportera överlevnadsdata från fas II mitt i fas III studien? Mycket glädjande om detta besannas inte bara för patienterna utan också aktieägarna. Därmed kan Zytiga få sig en riktig match. Dessutom har tydligen Ipsen vaknat till och kommer i enlighet med tidigare uttalande dra igång ytterligare en klinisk studie. Inget sades dock om indikation och syfte. Sammantaget mycket glädjande information. ...

Försäljning Northland

Mäklarstatistik för idag: http://hopey.netfonds.no/paperbroker.php?paper=NAUR.OSE SEB står för 6,9 miljoner aktier i Naur i sista uppdateringen vid årskiftet och en hygglig del av dessa har gått iväg de senaste veckorna. Jag vet inte om det är enskilda kunder eller fonder som har aktierna. Man ställer sig ju den vanliga frågan förstås vet de något som vi inte vet…. Det kan ju vara så att man konstaterat att de tre bankerna som ska hålla i slutfinansieringen har stora problem och efter det tror på en större nyemission. VD Waplan ska ju ha låtit väldigt konfident om finansieringen vid dragningen i Köpenhamn så vi får hoppas att han har någon bra lösning. Det kan ju med vara så enkelt att man beslutat sig för att gå ur allt konjunkturkänsligt eller liknande. ...

Africa Oil: En bild på borrningen i Ngamia

http://www.africaoilcorp.com/i/misc/IMG-20111213-00050.jpg Det blir fint det. Jag har flyttat över “lite” reserver till Africa Oil. Men har kvar lika stort intresse i Lappland Goldminers. Men kör lite svart guld också!

2017-05-30 14:37 · bjaen

Snålt bud på Aspiro

Redeye har blivit allt mer positivt till Aspiro under de senaste åren i takt med att bolaget renodlats mot avancerade mobila tjänster och musiktjänsten Wimp utvecklats starkt. Detta har uppenbarligen även huvudägaren Schibsted tagit fasta på i och med budet på Aspiro som lades idag. Schibsted har varit ägare i Aspiro sedan 2005 då bolaget erhöll aktier som köpskilling för Schibsted Mobile. Bolaget har under en lång tid varit en passiv ägare och under 2009 uppgav bolaget att de övervägde att sälja sitt innehav i Aspiro. Under samma år ingick Schibsted även en så kallad Total Return Swap med SEB Enskilda som innebar att Schibsteds innehav på pappret minskade från 42,9 procent till 19,8 procent. ...

G5 bolagspresentation

Igår höll G5 presentation på Danske bank och på Remium. Zaragon har sammanställt mycket intressant information http://www.g5info.se/nyheter.htm 1." Alla G5s titlar kommer att komma ut som “playground”, dvs freemiumspel som tex Virtual City Playground." Vcp ger intäkter på mellan 20-25 $ för de som köper saker i spelen jämfört med 5 $ för de vanliga spelen. 10% köper saker i spelen och VCP har laddats ned mer än 2milj gånger. 2.“VD har flyttat till USA och sitter tillsammans med 2 andra som jobbar med marknadsföring”, ...

Dow/guld Förhållandet väcker skrämmande tankar.

Att känna till och förstå värdet av guld kan vara mycket fördelaktigt för dig på många olika sätt. Det kommer hjälpa dig att förstå en del av den monetära utvecklingen i hela världen och hur värdet på guld påverkar den globala ekonomin. Det kan också hjälpa dig med din egen ekonomi. Eftersom guld är pengar, är det intressant att se hur börsen är värderad i just riktiga pengar. Att döma av Dow/Guld verkar denna kommande recession/ depression bli minst lika svår som den på 30-talet och 70-talet i reella värden. ...

2017-05-30 14:37 · bubo

Kontokortsdödaren

God forts på er alla.. Har varit lite upptagen i höstas med att förkovra mig i sjölagar.. Är numera begåvad med det som förr hette skepparexamen..Numera helt omgjord utbildning och heter förarbevis..Steg 1 är jag klar med..Sedan går jag vidare med maskinlära, utsjöbevis etc..Seglingsäventyret närmar sig.. 2011slutade med ett rejält plus, mest tack vare den tidiga satsningen på Lundin Petroleum..Gläder mig också åt att BlackPearl och Northland är på gång..Lucara Diamond har också börjat röra på sig, men jag äger inga.. ...

RaySearch: Tekniskt utbrott

De senaste dagarna har RaySearch stigit under hög omsättning, vilket givit upphov till en köpsignal. Carnegie, som varit största säljare i aktien en längre tid, “kryssade” ett block på drygt 80,000 aktier igår (Carnegie var både köpare och säljare). Därefter har Carnegie varit väldigt sparsam säljare. Ofta när en mäklarfirma har haft en stor order ser man ett “kryss” precis när ordern är slut. Detta beror på att mäklarna ringer runt och säger till sina kunder: “Vi har haft en stor säljorder som har pressat kursen i RaySearch i flera månader, men nu har vi bara 80,000 aktier kvar att sälja, vill du köpa dem?”. Så min utgångspunkt är att säljtrycket i RaySearch nu har börjat släppa, vilket även märks på att aktien bryter upp. ...

Vinklar Northland informationen om transporterna i sina PM?

Northlands järnmalmsprojekt är ett mastodont projekt med mängder med lastbilar och materiel. En stor komplex transport kedja som måste fungera för att lönsamhet ska uppnå. Transporfrågan för Naur har varit diskuterad sedan starten. Bland de mest positiva har vi Naurs aktieägare som i stort sett tror på varenda PM som släpps och tror sedan transportfrågan vara klar. Sedan har vi delar av lokalbefolkningen kring Pajala som underkände transportförslaget med lastbil. De hävdar att vägarna inte håller om man inte förstärker, ökar underhållet och bygger nya väg avsnitt. ...

2017-05-30 14:37 · bjaen