Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hur ser jag att börsen är på väg att toppa?

Tänkte med denna charten visa hur man kan se att indexet håller på att toppa ur. En av de viktigaste variabler är Volymen. Som ni ser i charten här så har vi en avtagande volym under hela uppgångsfasen vilekt är kraftigt negativt. Detta mönster är mycket vanligt förekommande vid stora toppformationer. (Och motsatt vid stora botten formationer) Då detta beteende mässigt betyder att intresset för att vara inne med kapital faller vart eftersom börsen stiger. Vilket ger variabeln Volym Divegens. ...

2017-05-30 14:38 · bubo

Dags att sälja bordssilvret och gå in..

Gurun Peter Lynch säger att amatörinvesterare har ett försprång gentemot analytiker som måste analysera de företag som de blir anvisade. Amatörinvesteraren kan också se i sin omgivning vad som är bra och kan följa upp en aktie i minsta detalj. Risken är då förstås att man drabbas av selektiv perceptionen och bara ser det som är bra för just den aktien. Jag ligger här i solen på beachen med “örat på rälsen” i detta fall följer läget via internet…. Signaler kommer nu från flera källor att mitt största innehav Northland ligger före tidsplanen. ...

Arise eller Eolus?

Aktien i Hässleholmsbolaget Eolus Vind har berörts i flera tidigare blogginlägg, och där överlag framhållits som väldigt köpvärd (även om vissa riskfaktorer nämndes i det senaste inlägget): • 20 sept 2011: Vind i seglen (propellrarna) för Eolus Vind http://www.redeye.se/aktiebloggen/eolus-vind/vind-i-seglen-propellrarna-eolus-vind • 17 nov 2011: Mest köpvärda aktierna: G5 och Eolus http://www.redeye.se/aktiebloggen/mest-kopvarda-aktierna-g5-och-eolus • 18 dec 2011: Eolus Vind update http://www.redeye.se/aktiebloggen/eolus-vind/eolus-vind-update Men på börsen finns ju även ett annat vindkraftbolag; Halmstadbaserade bolaget Arise Windpower med självaste fd Volvochefen PG Gyllenhammar som styrelseordförande. ...

Sälj Loomis, Panaxia

I och för sig har det hetat länge att användningen av kontanter väntas minska kraftigt, utan att det ännu märkts av särskilt mycket. Men tex har E24 nu fört ämnet på tal igen i en artikel: “Räkna med ett kontantlöst samhälle Bankkontor som hanterar kontanter minskar stadigt. Sedlarna har garanterat framtiden bakom sig. Bankerna har flera goda skäl till att få ett samhälle utan kontanter, men de glömmer ofta att berätta om sitt viktigaste.” ...

Långsiktig potential i Vitrolife

Vitrolife betalar aktiemäklarfirman Remium för att finnas med på Remiums hemsida http://www.introduce.se/, där Remiums aktieanalytiker Johan Biehl i nov 2011 gjorde följande prognoser för Vitrolifes ekonomiska utveckling: Intäkter: 2011: 360 miljoner kr (+21%) 2012: 424 miljoner kr (+18%) 2013: 508 miljoner kr (+20%) Rörelsemarginal: 2011: 14% 2012: 16% 2013: 19% Resultat per aktie: 2011: 1,95 kr (+31%) 2012: 2,49 kr (+28%) 2013: 3,46 kr (+39%) http://www.introduce.se/media/3762228/vitr_3.011.pdf Dvs en mycket fin utveckling väntas alltså. Få börsbolag lär kunna räkna med motsvarande tillväxt i resultat per aktie de kommande åren. ...

Africa Oil: Borrning startad i Puntland

Sanningshalten i uttalandet kan jag ej bedöma men om det stämmer är det verkligen intressant. Här är länken Nedanstående text är kopierad från artikeln! Puntland President Abdirahman Sheikh Mohammed Mohamud (Farole) announced that Puntland has launched an oil drilling operation at Dharoor valley of Bari region, in an interview with BBC Somali service. “The rig is already there and all the essential requirements like the material and the personnel are also there. The government had first concentrated the securing of the Dharoor valley and in fact it did. Now we are beginning the drilling operation of the first well and then we will start the drilling of next well in Dharoor valley,” explained the president. ...

2017-05-30 14:38 · bjaen

Börsuppgången och statsobligationerna indikerar olika saker

Börsen har gått bra och vi har haft ett sentiment där riskfyllda aktier som Eniro och PA Resources i alla fall temporärt har gått bättre än index. Min portfölj slutade förra året -8% men har i år rivstartat +4%, mest tack vare uppgången i IT-konsulten Softronic och återhämtningen i silvret. Det något märkliga med detta är dock att samtidigt har räntan på den svenska tioåriga statsobligationen sjunkit ned till rekordlåga nivåer. Om det fanns en sann optimism i börsuppgången borde ju räntorna rimligen stiga i takt med att investerarna vill ha bättre avkastning på sina pengar. Just nu slår ju inte ens tioåringen inflationen. Ett annat tidens tecken är att Tyskland i veckan lånade upp pengar på 6 månader till negativ (!?) ränta. ...

Småstjärnor: Doro, Readsoft

Doro Doro har huvudkontor i Skåne (Lund) och har 75 anställda (30 sept 2011) varav knappt 30 pers sitter i Sverige och knappt 30 i Frankrike. Bolaget är inriktat på att göra mobiltelefoner för äldre personer. I veckan som gick var det första gången (någonsin?) som man kunde se en Doro-telefon i reklambladet från stora hemelektronikkedjan Mediamarkt. Se sid 4: http://flyer.redblue.de/S/MM/ST1/1201VTAB1/S_MM_ST1_1201VTAB1.pdf Det är modellen Doro 341 som kostar 399 kr hos Mediamarkt. Visst är siffrorna stora och tydliga på Doro-telefonens knappar, men räcker det för att äldre kunder ska välja den istället för Samsung-telefonen bredvid för 179 kr? ...

Grattis OPCON!!!

Opcon tecknar omfattande licensavtal i Kina Energi- och miljöteknikkoncernen Opcons center of excellence för kompressorteknik Svenska Rotor Maskiner (SRM) har tecknat ännu ett omfattande avtal i Kina baserat på SRMs ledande kompressorteknik. Avtalet, som tecknats med en ledande kinesisk aktör inom kyla, avser en tioårig licens med möjlighet till förlängning för tillverkning och global försäljning av miljövänliga kylaggregat som tagits fram av SRM. Avtalet följer på sommarens kinesiska genombrott på kylkompressorsidan. ...

Börsåret 2012

Allt har gått upp det senaste känns det som. Kvittar vilken aktie du har valt så har du gjort minst 20%. Hur mycket samma aktie har rasat för dig är högst induviduellt. Men detta året har börjat bättre än förra iallfall. Min egen portfölj har utvecklats som så att jag har som så många andra köpt en stor post i northland resources. Behöver inte gå in djupare på den då det bloggas om den dagligen ( till mitt stora nöje då jag läser dem). ...

2017-05-30 14:37 · jmasb