Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Eurocine och Takeda?

Jag har i en tidigare blog skrivit lite om att jag tror på Takeda som partner till Eurocine och Immunose FLU: http://www.redeye.se/aktiebloggen/eurocine-vaccines/avyttring-hansa-inskaffning-eurocine Liten repris: Eurocine meddelade genom pressmeddelande hösten 2010 att ett internationellt vaccinbolag skulle leverera antigenet till illerstudien. Eurocine meddelande en försening av illerstudien i mars 2011 då man också avslöjade intresse från ett japanskt vaccinbolag. Alltså, ett internationellt japanskt vaccinbolag. Det finns 5 vaccinbolag i Japan, bara 4 av dem producerar eget vaccin (influensaantigen). Takeda gör inte det men säljer Denka Seikens vaccin: http://www.japancorp.net/press-release/9891/denka-seiken-to-market-influenza-vaccine-through-takeda-pharmaceutical ...

Pandoras ask

Pandora gjorde entré häromåret från ingenstans, med en börsintroduktion 2010 som blev jättesuccé och ett bolagsvärde på en massa miljarder. Det var bla tal om att riskkapitalbolaget EQT fått chans att investera tidigt i Pandora, men gett bolaget nobben och därför gått miste om den jättestora värdeökningen. Nordea däremot hade någon riskkapitalfond som hoppade på Pandoratåget tidigt (alltså före börsintroduktionen), och drog en vinstlott på det när Pandoras aktiekurs sedan sköt i höjden på Köpenhamnsbörsen. ...

Havsfrun - 10 % direktavkastning väntar

OMX Smallcap-noterade Havsfrun är ett investmentbolag inom segmentet hedgefonder. Ett dyrt alternativ till andra fond-i-fonder och inte särskilt lyckosamt vilket marknaden har uppmärksammat och straffat bolaget med en extrem substansrabatt. Substansvärdet per den 31 dec var 25,30 kr. Aktiekursen per idag ligger på 15,40 kr! Rimligen kommer den stora differensen nån gång leda till att ägarna väljer att köpa loss bolaget från börsen. Under tiden får man istället gotta sig åt att direktavkastningen blir en av Stockholmsbörsens absolut högsta år efter år. 2012 lär inte bli nåt undantag tack vare den stora nettokassan och utdelningen bör hamna på samma nivå som tidigare, dvs 1,50 kr. Med dagens slutkurs blir det nästan 10 % direktavkastning! ...

Metod 13

DEL 1 Att tjäna pengar på aktier är inte alltid det lättaste. Ibland satsar man på fel aktie och blir tvungen att sitta med pengarna i lås under en väldigt lång tid. Ibland kanske så pass lång tid att man en dag tvingas sälja. Det är heller inte sagt att man vill spara i 40 år innan man kan få ta del av sina slantar. Många av oss har kortare investeringshorisonter eftersom vi vill använda pengarna för att ha ett bra liv också. Köpa motorcykeln eller båten man drömt om. ...

2017-05-30 14:38 · cyno

Analytiker sänker H&M-prognoser

Aktien i H&M:s japanska konkurrent Fast Retailing slutade idag (tors 19 jan 2012) i 14 950 yen, vilket innebär en kursuppgång på 25% sedan slutet av nov. Aktieanalytikerna räknar nu med följande ekonomiska utveckling för Fast Retailing (intäkter omräknade från yen till kr): Intäkter: 2011/2012: 83 miljarder kr (+14%) 2012/2013: 95 miljarder kr (+14%) 2014/2015: 107 miljarder kr (+12%) 2015/2016: 125 miljarder kr (+17%) 2016/2017: 129 miljarder kr (+3%) Rörelsemarginal: 2011/2012: 14% 2012/2013: 15% 2013/2014: 14% ...

Dags att köpa Oasmia

Det kokar i grytan i den skoformade byggnaden på Vallongatan i Uppsala. Här huserar Oasmia Pharmaceuticals och den som håller i soppsleven är den omskrivne VDn Julian Aleksov. Som avsmakare finner vi även Q-Med-grundaren Bengt Ågerup som i höstas tog en corner i bolaget. Huvudingrediensen består av Paklitaxel som idag är ett av de mest använda cellgifterna. Den rekommenderade dosen ligger på 175 mg/m2 men tack vare Oasmias teknikplattform, XR-17, kan den ökas till 250 mg/m2. Det motsvarar en ökning på drygt 40 procent. Inte illa pinkat naturligtvis och självfallet väcker detta hopp om att uppsalaföretaget har något stort på gång. ...

Catena: miljardärernas projekt

Börskursen i fastighetsbolaget Catena http://www.catenafastigheter.se/ idag (ons 18 jan 2012) upp 15% till 75,75 kr (och därmed dagens vinnaraktie på börsen). Någon som hört något om vad den kraftiga kursuppgången beror på? Så sent som i slutet på dec hade Catena-aktien en bottennivå på 54 kr, dvs kursuppgång 40% sedan dess! Totalt 16000-17000 aktier omsatta idag, varav Swedbank största nettoköpare (de nettoköpte 3000-4000 aktier). Catena var väl en avknoppning från bilåterförsäljaren Bilia, och innehöll från början Bilias fastigheter (dvs främst bilhallar). Men under 2011 sålde Catena det mesta av sina fastigheter till fastighetsbolaget Balder, och fokuserar nu på att utveckla sitt nybyggnadsprojekt Stora Frösunda i Solna utanför Stockholm. ...

Insiders och LUPE

Den 19 maj i år visade Finansinspektionens insynslista att en styrelseledamot i Lundin Petroleum köpt aktier i bolaget någon vecka tidigare. Ett par veckor senare publicerades ytterligare en köptransaktion i bolaget, även denna genomförd av en styrelseledamot. Dessa båda transaktioner var tillräckliga för att generera köpsignal i den modell jag använder som grund för de flesta av mina aktieköp. Den 30 september, drygt tre månader efter köpsignalen, kom nyheten som fick kursen att rusa och efter det har den fortsatt uppåt. Jag har ingen aning om huruvida styrelseledamöterna i LUPE hade tillgång till information som inte ännu nått marknaden, men jag blev ytterligare stärkt i min hypotes att insiders har bättre timing i sina aktieköp än övriga aktörer på marknaden. ...

Ideer inför 2012

Vi är redan på tredje veckan av 2012 och börsen är full av nya möjligheter. Huruvida det är möjligheter att tjäna pengar återstår att se, men i år gäller det att vara beredd på det mesta tror jag. Jag tänker iallafall lista några teman inför fortsättningen på detta år. Det är förstås mest personliga reflektioner som kanske mynnar ut i aktieideer under året? Jag tror att 2012 kommer att bli avgörande år på många sätt. De stora frågetecknen som aldrig blev besvarade under 2011 kommer nu att få sitt svar eller iallafall närma sig sitt svar. Det betyder inte att vi behöver bli positivt överraskade men under 2012 inbillar jag mig att många saker faller på plats. Jag är övertygad om att nånting kommer att hända i sommar. Bankerna ska ha mer än fördubblat sitt kärnkapital innan juni och ESM ska vara klubbat och klart i juli. Det är nog ingen slump! Europeiska institutioner förbereder sig på ännu en händelserik sommar. Jag tror man ska göra detsamma… ...

En indexfond det enda rationella

Enl finansteorin antas aktiemarknaden alltid vara “effektiv” (dvs att alla aktier alltid är rättvärderade). Då lönar det sig aldrig med “stock picking” (dvs att till sin aktieportfölj försöka välja ut ett fåtal aktier som man tror kommer att gå bäst). Utan enl finansteorin bör rationella aktieinvesterare alltid äga alla aktier som finns (där vikten för respektive aktieinnehav utgörs av respektive bolags börsvärdes andel av alla börsbolags sammanlagda börsvärden). Det är den så kallade “optimala portföljen”, som alltid ger högst förväntad avkastning för en given risknivå. Alla avvikelser från den optimala portföljen ger lägre förväntad avkastning för samma risknivå (alternativt högre risk för samma förväntade avkastning). Orsaken är fördelen med att ha en så väldiversifierad aktieportfölj som möjligt, vilket minimerar risken i enskilda aktier. ...